Wiadomości branżowe

W czasie lockdownu rozgrywki e-sportowe zyskały na popularności. Branża walczy jednak ze spadkiem przychodów

W czasie lockdownu rozgrywki e-sportowe zyskały na popularności. Branża walczy jednak ze spadkiem przychodów
E-sport byÅ‚ jednÄ… z form rozrywki, która w dobie pandemii i lockdownu znaczÄ…co zyskaÅ‚a na popularnoÅ›ci. Wprawdzie wiele stacjonarnych wydarzeÅ„ przeÅ‚ożono lub odwoÅ‚ano, co wpÅ‚ynęło na globalne przychody branży, ale te,

E-sport byÅ‚ jednÄ… z form rozrywki, która w dobie pandemii i lockdownu znaczÄ…co zyskaÅ‚a na popularnoÅ›ci. Wprawdzie wiele stacjonarnych wydarzeÅ„ przeÅ‚ożono lub odwoÅ‚ano, co wpÅ‚ynęło na globalne przychody branży, ale te, które w caÅ‚oÅ›ci odbywaÅ‚y siÄ™ online’owo, przyciÄ…gnęły rzeszÄ™ nowych graczy, również z grup do tej pory niemajÄ…cych zwiÄ…zku z e-sportem. Dla wielu mÅ‚odych ludzi staje siÄ™ on rozrywkÄ… numer jeden, co powoduje, że również część budżetów mediowych jest przesuwana do tej branży ze sportu tradycyjnego.

Ten rok byÅ‚ skomplikowany dla branży e-sportowej, tak jak dla wszystkich dziedzin życia w Polsce. Z jednej strony mierzyliÅ›my siÄ™ z tymi samymi problemami, niedogodnoÅ›ciami w zwiÄ…zku z epidemiÄ…. Natomiast z drugiej strony też notowaliÅ›my pewne korzyÅ›ci. ByÅ‚a to jedna z niewielu dziedzin rozrywki, która poprzez pandemiÄ™ nie zostaÅ‚a w peÅ‚ni zablokowana, w czasie lockdownu rozgrywki e-sportowe toczyÅ‚y siÄ™ caÅ‚kowicie online’owo. CiÄ…gÅ‚ość zostaÅ‚a zachowana i nasze oglÄ…dalnoÅ›ci w czasie lockdownu notowaÅ‚y wzrosty wzglÄ™dem poprzednich lat – mówi agencji Newseria Biznes PaweÅ‚ Kowalczyk, prezes Polskiej Ligi Esportowej.

Jak wynika z październikowych szacunków firmy Newzoo („Global Esports Market Report”), przychody z globalnego e-sportu w 2020 roku wyniosÅ‚y nieco ponad 950 mln dol., choć jeszcze przed pandemiÄ… szacowane byÅ‚y na 1,1 mld dol. Zrewidowana w dóÅ‚ prognoza jest też nieco niższa niż wynik osiÄ…gniÄ™ty w 2019 roku. Ten spadek nie jest jednak efektem mniejszej liczby widzów czy organizatorów wydarzeÅ„ e-sportowych, ale jedynie przeÅ‚ożonych i odwoÅ‚anych w 2020 roku eventów. W Polsce pierwszÄ… takÄ… decyzjÄ… byÅ‚o zakazanie udziaÅ‚u publicznoÅ›ci w finaÅ‚ach Intel Extreme Masters w Katowicach. Wiadomo już, że tegoroczny turniej również odbÄ™dzie siÄ™ bez obecnoÅ›ci widzów.

KonsekwencjÄ… odwoÅ‚ywania wydarzeÅ„ w halach i na stadionach byÅ‚o również wstrzymanie sponsoringu firm partnerskich.

Liczba offline’owych wydarzeÅ„ e-sportowych w ostatnich miesiÄ…cach ulegÅ‚a znacznemu ograniczeniu – mówi PaweÅ‚ Kowalczyk. – Nagrody byÅ‚y Å›ciÅ›le powiÄ…zane z wydatkami marketingowymi, wiÄ™c na poczÄ…tku lockdownu zostaÅ‚y ograniczone ze wzglÄ™du na to, że i część wydatków marketingowych wielu firm zostaÅ‚a wstrzymana. MyÅ›lÄ™, że nie jest to staÅ‚a sytuacja i ona bÄ™dzie siÄ™ ponownie zmieniać wraz z powrotem do normalnoÅ›ci.

Wydarzenia organizowane online nie sÄ… dla sponsorów tak atrakcyjne jak offline ze wzglÄ™du na mniejszÄ… ekspozycjÄ™ marki i inne spadajÄ…ce korzyÅ›ci z inwestycji.

A to już wiesz?  Anna Wendzikowska o spotkaniu z Bradem Pittem: amerykanskie gwiazdy maja wiecej pokory i profesjonalizmu

Liczymy na to, że już w drugiej poÅ‚owie roku zostanie w jakimÅ› stopniu przywrócona dziaÅ‚alność offline’owa zwiÄ…zana z eventami, czyli to, co jest bardzo ważnym elementem dziaÅ‚alnoÅ›ci e-sportowej. NajwiÄ™ksze Å›wiatowe podmioty organizujÄ…ce rozgrywki już ogÅ‚osiÅ‚y, że jesieniÄ… odbÄ™dÄ… siÄ™ pierwsze eventy – mówi prezes Polskiej Ligi Esportowej.

Jak podkreÅ›lajÄ… eksperci Collegium Da Vinci w raporcie „E-sport 2020. Biznes – Rynek pracy – Edukacja”, dÅ‚użej utrzymujÄ…cy siÄ™ stan zawieszenia może negatywnie wpÅ‚ynąć na przychody, a także zniechÄ™cić część sponsorów do inwestowania w e-sport. Jest to jednak na tyle nowa przestrzeÅ„, że powinna poradzić sobie z tym kryzysem i zaproponuje inne podejÅ›cie do inwestowania. DÅ‚ugoterminowe perspektywy sÄ… wciąż bardzo pozytywne dla branży. Newzoo zrewidowaÅ‚o je nawet w górÄ™. W 2023 roku globalne przychody majÄ… wynosić blisko 1,6 mld dol., a coroczny wzrost szacowany jest na 15,5 proc.

Poprzez to, że zachowana zostaÅ‚a ciÄ…gÅ‚ość wszystkich wydarzeÅ„, potencjaÅ‚ branży znaczÄ…co urósÅ‚. Prognozy wskazujÄ…, że jest to jedna z najbardziej dynamicznie rosnÄ…cych gałęzi rozrywki, co powoduje, że możemy być optymistami – podkreÅ›la PaweÅ‚ Kowalczyk. – Bardzo ważne jest też to, że dla mÅ‚odych ludzi gaming oraz e-sport stajÄ… siÄ™ rozrywkÄ… numer jeden. Im te osoby bÄ™dÄ… starsze, tym wiÄ™cej w populacji bÄ™dziemy mieć osób, które sÄ… zainteresowane takimi rozgrywkami.

Newzoo wskazuje, że w Europie liczba widzów w 2020 roku wzrosÅ‚a o ponad 7 proc., do 92 mln, z czego 33 mln to entuzjaÅ›ci, którzy oglÄ…dajÄ… rozgrywki częściej niż raz w miesiÄ…cu.

Do e-sportu napÅ‚ywa coraz wiÄ™cej widzów, którzy do tej pory nie mieli z nim do czynienia, chociażby z grupy mainstreamowych. UdaÅ‚o siÄ™ trafić z e-sportem do tych grup za pomocÄ… wielu kanaÅ‚ów medialnych. Liczymy, że ta grupa coraz bardziej bÄ™dzie wpÅ‚ywaÅ‚a także na wyniki oglÄ…dalnoÅ›ci – mówi prezes Polskiej Ligi Esportowej. – Coraz bardziej zauważamy, że e-sport zbliża siÄ™ do sportu tradycyjnego, dla wielu marek i organizatorów staÅ‚ siÄ™ nowym sportem, wiele budżetów mediowych jest przesuwanych ze sportu tradycyjnego do e-sportu, wiÄ™c na pewno bÄ™dziemy mieli do czynienia ze wzrostem aktywnoÅ›ci medialnych i marketingowych.

Celem powoÅ‚anej w maju ub.r. Polskiej Ligi Esportowej jest profesjonalizacja e-sportu – stworzenie profesjonalnej ligi e-sportowej i jej promowanie, m.in. w telewizji i platformach wideo online. W PLE sÄ… dwie grupy: Lotto Dywizja Profesjonalna oraz Dywizja Mistrzowska, z których każda skÅ‚ada siÄ™ z oÅ›miu w peÅ‚ni profesjonalnych drużyn. PlatformÄ… zmagaÅ„ jest gra Counter-Strike: Global Offensive, pozostajÄ…ca od lat w czoÅ‚ówce gier komputerowych na Å›wiecie. Pula nagród, o które jesieniÄ… walczyÅ‚y drużyny, to 100 tys. zÅ‚ w Dywizji Mistrzowskiej i 10 tys. zÅ‚ w Lotto Dywizji Profesjonalnej. FinaÅ‚owe rozgrywki zgromadziÅ‚y w peaku blisko 11 tys. widzów na Twitchu i ponad 53 tys. w kanale telewizyjnym Polsat Games.

A to już wiesz?  Qczaj: KiedyÅ› w jednym z hoteli w Dubaju w Å›rodku nocy do mojego pokoju weszÅ‚o małżeÅ„stwo – pani w burce i jej mąż. ByÅ‚em przerażony

Chcemy krok po kroku dążyć do coraz wiÄ™kszej profesjonalizacji rynku, ale też wszystkich drużyn, które wystÄ™pujÄ… w ramach Polskiej Ligi Esportowej. MyÅ›lÄ™, że już niedÅ‚ugo bÄ™dziemy namacalnie widzieli, jak bardzo ten rynek siÄ™ sprofesjonalizowaÅ‚ i jak bliski jest chociażby benchmarkom lig sportowych – mówi PaweÅ‚ Kowalczyk.

W 2021 roku PLE planuje rozbudować rozgrywki o nowe tytuÅ‚y. Chce także wspierać ligi amatorskie promujÄ…ce e-sport jako dyscyplinÄ™ sportowÄ…, ligi szkolne czy regionalne. Start rozgrywek przewidziany jest na marzec/kwiecieÅ„ 2021 roku.

Zależy nam na tym, żeby w coraz wiÄ™kszym stopniu, wraz ze zmniejszaniem restrykcji covidowych, być obecnym w Å›wiecie offline’owym, żeby kibice mieli możliwość styku z zawodnikami. Sami zawodnicy chcÄ… rywalizować w ramach takich wydarzeÅ„, bo brakuje im fizycznej rywalizacji – zapowiada prezes PLE.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy