Przedstawione zalozenia tarczy finansowej 2.0 zakladaja, ze tym razem wsparcie trafi do przedsiebiorc?w z 38 branz, kt?re najbardziej ucierpialy na skutek pandemii. PFR przeznaczy na pomoc dla mikro-, malych i srednich firm 10 mld zl. Przewiduje r?wniez mozliwosc umorzenia 100 proc. subwencji dla MSP z pierwszej tarczy. Pomoc uzyskaja r?wniez duze przedsiebiorstwa. Od poczatku pandemii w ramach tarczy finansowej do firm trafilo ponad 60 mld zl. Teraz PFR skontroluje wybranych beneficjent?w dotacji.
– Zakladamy, ze kontrole PFR-u i to, co PFR powinien sprawdzac, mozna podzielic na kilka etap?w. Pierwszy z nich to etap weryfikacyjny zlozenia wniosku. Tutaj bedzie sprawdzane, czy nastapil faktyczny spadek obrot?w ze sprzedazy, kt?ry zostal zadeklarowany we wniosku o uzyskanie danej subwencji finansowej. Co wazne, bedzie to por?wnywane z deklaracjami VAT-owskimi. Kolejna kwestia, kt?ra bedzie sprawdzana, to czy podane zatrudnienie jest zgodne z faktycznym zatrudnieniem u danego przedsiebiorcy – wymienia w rozmowie z agencja Newseria Biznes Piotr Aleksiejuk, radca prawny, partner zarzadzajacy w Kancelarii Wojarska Aleksiejuk & Wsp?lnicy.
Jak podkresla, na tym etapie kontrolerzy beda sprawdzac takze to, czy przedsiebiorca nie zalegal na koniec 2019 roku z zadnymi daninami publicznymi, np. skladkami na ZUS, podatkiem dochodowym czy solidarnosciowym. W ramach weryfikacji kryteri?w uprawniajacych do zlozenia wniosku urzednicy PFR sprawdza takze, czy sp?lka nie byla w tzw. trudnej sytuacji majatkowej, czyli nie bylo prowadzone wobec niej postepowanie restrukturyzacyjne. Kontrolowany bedzie r?wniez fakt, czy przedsiebiorstwo w momencie skladania wniosku o dofinansowanie spelnialo kryterium zaliczenia firmy do sektora MSP (w trakcie naboru wniosk?w nastapila zmiana definicji statusu MSP z polskiej na unijna)
Kolejny etap kontroli bedzie dotyczyl sposobu wykorzystania dofinansowania.
– W jaki spos?b srodki zostaly wykorzystane, czy na koszty zwiazane z dzialalnoscia gospodarcza, czy na wynagrodzenia pracownik?w, zakup material?w, czy tez zostaly wykorzystane w spos?b niezgodny, np. na wyplaty wlascicielskie czy inne wydatki, kt?rych nie mozna przyporzadkowac do koszt?w zwiazanych z prowadzona dzialalnoscia gospodarcza – m?wi Piotr Aleksiejuk.
Zaznacza, ze na ten aspekt przedsiebiorcy powinni zwr?cic szczeg?lna uwage w czasie przygotowan do kontroli PFR.
Firmy powinny takze pamietac o obowiazku zlozenia odpowiednich dokument?w do banku, za posrednictwem kt?rego otrzymaly wsparcie PFR. Do 31 grudnia br. beneficjent musi dostarczyc dokumenty potwierdzajace, ze umowe subwencji finansowej podpisala osoba do tego uprawniona. Bez tego PFR moze zobowiazac beneficjenta do zwrotu calosci subwencji.
– Wiele kryteri?w w aplikacjach o dofinansowanie bylo przedstawianych w formie oswiadczen. Teraz wiec trzeba sprawdzic w dokumentacji z danego okresu, czy dane kryteria zostaly spelnione – wyjasnia radca prawny. – Przewidujemy, ze kontrole moga rozpoczac sie jeszcze w tym roku albo na poczatku nastepnego, wiec kluczowe jest, zeby dopelnic tych obowiazk?w formalnoprawnych wymaganych przez bank jak najszybciej. W przypadku sp?lek osobowych nalezy pamietac o przedlozeniu zgody odpowiedniego organu na zaciagniecie zobowiazania, w przypadku przedsiebiorc?w prowadzacych dzialalnosc gospodarcza w formie indywidualnej chodzi o zgode wsp?lmalzonka, jesli funkcjonuje ustr?j majatkowy, kt?ry tego wymaga.
Jak ocenia ekspert, w dobie pandemii kontrole beda raczej przeprowadzane zdalnie. Kontrolerzy PFR beda mogli korzystac ze wsparcia urzednik?w administracji skarbowej, a takze funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Przysluguja im uprawnienia wynikajace z ustaw, kt?re reguluja funkcjonowanie danych organ?w.
Zdaniem Piotra Aleksiejuka w przypadku stwierdzenia nieprawidlowosci w trakcie kontroli mozliwe sa dwa rodzaje konsekwencji.
– Po pierwsze, jest to zwrot subwencji w trybie natychmiastowym – PFR przewiduje na to 14 dni – oraz odsetek od pozyskanej kwoty. Po drugie, mozliwe sa sankcje karne zwiazane z tzw. oszustwem dotacyjnym oraz ze skladaniem falszywych deklaracji i oswiadczen. Beda one dotyczyly nieuczciwych przedsiebiorc?w, kt?rzy skladali wnioski o dofinansowanie, a w przypadku sp?lek prawa handlowego przede wszystkim reprezentanci, kt?rzy o takie dofinansowanie wystepowali – wymienia partner zarzadzajacy w Kancelarii Wojarska Aleksiejuk & Wsp?lnicy.