Rynek wegetariaÅ„skiej i wegaÅ„skiej żywnoÅ›ci, kosmetyków i produktów non food notuje dynamiczne wzrosty. Pandemia COVID-19, która zwiÄ™kszyÅ‚a Å›wiadomość konsumentów dotyczÄ…cÄ… wÅ‚asnego zdrowia, dodatkowo te wzrosty przyspieszyÅ‚a. W efekcie dziÅ› coraz wiÄ™cej klientów szuka na sklepowych póÅ‚kach produktów bez skÅ‚adników pochodzenia zwierzÄ™cego. Ich identyfikacjÄ™ umożliwia specjalne logo, które jest jak na razie jedynym gwarantem czystego skÅ‚adu, bo na europejskim rynku do dziÅ› nie istnieje prawnie wiążąca definicja pojęć „wegaÅ„skie” i „wegetariaÅ„skie”.
– Konsumenci w Polsce sÄ… coraz bardziej Å›wiadomi oznaczenia V-Label. SÄ… w stanie rozpoznać dwie kategorie tego oznaczenia, czyli wegaÅ„skÄ… i wegetariaÅ„skÄ…. I ta Å›wiadomość stale roÅ›nie. Z innych krajów też mamy interesujÄ…ce informacje, w Niemczech Å›wiadomość konsumencka dotyczÄ…ca znaku V-Label siÄ™ga 85 proc., uczÄ… siÄ™ o nim nawet dzieci w szkoÅ‚ach – mówi agencji Newseria Biznes PrzemysÅ‚aw Chojnicki z V-Label Polska.
V-Label to uznawane na caÅ‚ym Å›wiecie oznaczenie produktów i usÅ‚ug wegaÅ„skich i wegetariaÅ„skich, zarejestrowane w latach 90. w Szwajcarii. V-Label stanowi przede wszystkim wskazówkÄ™ dla konsumentów, którzy podczas zakupów chcÄ… wybierać produkty bez skÅ‚adników pochodzenia zwierzÄ™cego. Samo sprawdzenie skÅ‚adu produktu na etykiecie nie daje bowiem peÅ‚nej gwarancji braku takich skÅ‚adników. Niektóre z nich sÄ… na etykietach opisywane E-symbolami, które dla wielu konsumentów sÄ… trudne do rozpoznania.
Obecnie na caÅ‚ym Å›wiecie jest nim oznakowanych ponad 50 tys. produktów wytwarzanych przez 4,3 tys. marek. Ze statystyk przytaczanych przez V-Label wynika, że oznakowanie to rozpoznaje ponad jedna trzecia Å›wiatowej populacji. Siedmiu na 10 badanych uważa produkty z tÄ… etykietÄ… za zdrowsze, a blisko 60 proc. ma do nich wiÄ™ksze zaufanie.
V-Label zaprezentowaÅ‚ wÅ‚aÅ›nie nowe etykiety, które uÅ‚atwiÄ… rozróżnienie miÄ™dzy produktami wegaÅ„skimi i wegetariaÅ„skimi. BÄ™dÄ… one stopniowo zastÄ™pować dotychczasowÄ… wersjÄ™. Nowe wegaÅ„skie logo jest podobne do poprzedniej wersji. OtrzymaÅ‚o jednak zaktualizowany tekst wskazujÄ…cy na globalny charakter V-Label. WegetariaÅ„skie logo zostaÅ‚o odÅ›wieżone, zyskaÅ‚o zielone tÅ‚o, które bardziej je wyróżnia i zapewnia kontrast.
Åšwiadomość znaku V-Label jest coraz wiÄ™ksza również w Polsce, gdzie – jak wynika z badania Pyszne.pl – 63 proc. konsumentów Å›wiadomie wybiera dania roÅ›linne, a 3 proc. przyznaje, że chciaÅ‚oby przejść na dietÄ™ wegaÅ„skÄ… („Polacy o kuchni wegaÅ„skiej 2022”). Z kolei wegetarianie – wedÅ‚ug raportu RoÅ›linnieJemy („Badanie opinii publicznej odnoÅ›nie postaw konsumenckich Polaków wobec produktów i daÅ„ roÅ›linnych”) – to dziÅ› w Polsce grupa liczÄ…ca ok. 3,2 mln osób.
– Polski oddziaÅ‚ V-Label dziaÅ‚a od 2016 roku i w ciÄ…gu tych szeÅ›ciu lat obserwujemy stale rosnÄ…ce zainteresowanie producentów oznaczaniem swoich produktów tym logo. W tej chwili nie potrzebujemy siÄ™ reklamować, nie zgÅ‚aszamy siÄ™ do gazet, nie promujemy siÄ™ w internecie, a mimo to w zasadzie nie ma tygodnia, żeby nie zgÅ‚osiÅ‚o siÄ™ do nas kilka firm, które sÄ… zainteresowane certyfikacjÄ… swoich produktów – mówi PrzemysÅ‚aw Chojnicki. – Ponad 80 proc. tej certyfikacji to branża spożywcza, natomiast pozostaÅ‚a część to kosmetyki i branża non food, produkty zwiÄ…zane z czystoÅ›ciÄ…, ale również tkaniny i odzież.
WedÅ‚ug danych, które przytacza V-Label, w 2022 roku Å›wiatowy rynek kosmetyków wegaÅ„skich byÅ‚ wyceniony na nieco ponad 16 mld dol. (wobec 15,2 mld dol. w 2021 roku). W tej chwili kosmetyki wegaÅ„skie stanowiÄ… zaledwie 2 proc. caÅ‚ego rynku, ale prognozy jego rozwoju sÄ… optymistyczne: do 2025 roku jego wartość ma już przekroczyć 20,8 mld dol. i rosnąć w Å›redniorocznym tempie 6,8 proc.
Sytuacja wyglÄ…da podobnie w przypadku rynku roÅ›linnej żywnoÅ›ci, który w ciÄ…gu dwóch ostatnich lat odnotowaÅ‚ znaczÄ…cy wzrost. WedÅ‚ug danych przytaczanych przez V-Label europejski sektor żywnoÅ›ci pochodzenia roÅ›linnego wzrósÅ‚ z 2,4 mld euro w 2018 roku do 3,6 mld euro w ubiegÅ‚ym, a pandemia COVID-19 dodatkowo ten wzrost przyspieszyÅ‚a, ponieważ konsumenci sÄ… coraz bardziej Å›wiadomi swojego zdrowia i roli, jakÄ… odgrywa w nim zdrowe odżywianie. Oznaczeniem V-Label interesujÄ… siÄ™ także firmy gastronomiczne, producenci diet pudeÅ‚kowych, restauracje czy bistra, ale także hotele.
W trendzie wzrostowym jest także wegaÅ„ska moda. Portal Statista szacuje, że ten rynek bÄ™dzie rósÅ‚ w prawie 14-proc. tempie w kolejnych kilku latach, a jego siłą napÄ™dowÄ… bÄ™dzie segment skór wegaÅ„skich. Coraz częściej tworzywa sztuczne sÄ… w nim zastÄ™powane naturalnymi tkaninami z różnych źródeÅ‚, np. z liÅ›ci ananasa, fermentowanych drożdży czy grzybów. WegaÅ„skie produkty tworzÄ… także m.in. producenci książek, biżuterii czy Å›wiec.
Mimo tych trendów na europejskim rynku do dziÅ› nie istnieje prawnie wiążąca definicja pojęć „wegaÅ„skie” i „wegetariaÅ„skie”.
– Na poziomie Unii Europejskiej od pewnego czasu sÄ… prowadzone rozmowy na temat ujednolicenia kryteriów oceny produktów wegaÅ„skich i wegetariaÅ„skich, na które bardzo czekamy, ponieważ jako organizacja jesteÅ›my mocno zaangażowani w tym temacie na forum unijnym – mówi PrzemysÅ‚aw Chojnicki. – Regulacje w tym zakresie sÄ… potrzebne. DziÅ› w zasadzie jedynym wyznacznikiem jest Europejska Unia WegetariaÅ„ska, która jest organizacjÄ… parasolowÄ… dla caÅ‚ego V-Label.