60 proc. Polaków ma smartfon, który ma nie wiÄ™cej niż póÅ‚tora roku – wynika ze Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care i Kantar. Zdecydowana wiÄ™kszość wymienia urzÄ…dzenia mobilne co dwa lata lub rzadziej, choć wielu badanych podkreÅ›la, że woleliby częściej. Dlatego na popularnoÅ›ci zyskuje najem smartfonów, który pozwala na wymianÄ™ sprzÄ™tu na nowszy model bez czekania na wygaÅ›niÄ™cie umowy z operatorem. Wciąż jednak najpopularniejszym miejscem zakupów urzÄ…dzeÅ„ mobilnych sÄ… salony operatorów komórkowych.
Prawie trzy czwarte użytkowników smartfonów korzysta na co dzieÅ„ z jednego urzÄ…dzenia, ale 28 proc. używa dwóch lub wiÄ™cej. Najczęściej wybierane sÄ… smartfony z systemem operacyjnym Android (86 proc.), a 12 proc. Polaków, gÅ‚ównie osoby mÅ‚ode, używa smartfonów z systemem iOS.
– SÄ… to gÅ‚ównie urzÄ…dzenia do 1000 zÅ‚. Aż 60 proc. Polaków ma urzÄ…dzenia wÅ‚aÅ›nie do tej kwoty, natomiast już ponad 30 proc. Polaków używa smartfonów wartych ponad 1000 zÅ‚. To o 10 punktów procentowych wiÄ™cej niż w poprzedniej edycji naszego badania. Najdroższe urzÄ…dzenia (powyżej 2000 zÅ‚) cieszÄ… siÄ™ najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… w grupie 18–29 lat – mówi agencji Newseria Biznes Anna KozÅ‚owska, dyrektor komunikacji w Digital Care. – Co ważne, Polacy nie tylko kupujÄ… droższe smartfony, ale też coraz chÄ™tniej dokupujÄ… do nich akcesoria.
WÅ›ród najpopularniejszych akcesoriów zintegrowanych ze smartfonami sÄ… bezprzewodowe sÅ‚uchawki (58 proc.) oraz gÅ‚oÅ›niki (40 proc.). Smartwatche nosi 38 proc. badanych, a smartbandy – 22 proc. Znacznie rzadziej integrujemy nasze telefony z samochodem lub telewizorem (po 1 proc.).
Z badania Smart Barometr 2022 wynika, że Polacy najczęściej kupowali swoje telefony u operatorów komórkowych (33 proc.), w stacjonarnych sklepach RTV/AGD (26 proc.) oraz na Allegro (13 proc.), a także w innych sklepach internetowych (6 proc.). 82 proc. osób decyduje siÄ™ na wymianÄ™ urzÄ…dzenia co dwa lata lub rzadziej.
– Jedynie 20 proc. badanych wymienia swój smartfon na nowy co rok lub póÅ‚tora roku. Natomiast pytani o to, jak czÄ™sto chcieliby wymieniać swój smartfon, aż 40 proc. odpowiada, że chciaÅ‚oby to robić co roku lub częściej – dodaje Anna KozÅ‚owska.
Mimo to 60 proc. badanych deklaruje, że korzysta ze smartfona, który ma nie wiÄ™cej niż póÅ‚tora roku. To o ponad 10 pkt proc. wiÄ™cej niż w 2019 roku. Najczęściej wskazywanym powodem wymiany telefonu jest awaria starego urzÄ…dzenia (44 proc.) lub jego zniszczenie (36 proc.), a także brak wsparcia technologicznego ze strony producenta (25 proc.). 31 proc. wymienia smartfon wtedy, kiedy otrzyma nowÄ…, atrakcyjnÄ… ofertÄ™.
Badanie Digital Care i Kantaru pokazaÅ‚o także, że podczas zakupu smartfona Polacy coraz częściej szukajÄ… lepszej jakoÅ›ci i wybierajÄ… droższe modele. Blisko poÅ‚owa pÅ‚aci za nowy telefon jednorazowo kartÄ… lub gotówkÄ…, a druga poÅ‚owa korzysta z możliwoÅ›ci rozÅ‚ożenia pÅ‚atnoÅ›ci w czasie – dolicza je do swojego abonamentu za usÅ‚ugi telekomunikacyjne lub korzysta z rat 0 proc. Częściej też decydujÄ… siÄ™ na wynajem lub leasing, szczególnie dotyczy to marki Apple.
– W iMad minÄ…Å‚ rok od czasu wprowadzenia oferty najmu i aktualnie już co trzeci smartfon w naszej sieci jest wynajmowany. Dodatkowo w kanale online jest to już ponad 90 proc. wszystkich urzÄ…dzeÅ„ – wymienia dyrektor komunikacji w Digital Care.
Najpopularniejsze modele to iPhone 13, iPhone 13 Pro i iPhone 13 Pro Max. NajchÄ™tniej na wynajem decydujÄ… siÄ™ klienci indywidualni (41 proc. ogóÅ‚u klientów sieci iMAD) i osoby prowadzÄ…ce jednoosobowÄ… dziaÅ‚alność gospodarczÄ… (37 proc.). 22 proc. stanowiÄ… klienci korporacyjni – Å›rednie i duże firmy.
– Klienci decydujÄ…cy siÄ™ na najem wybierajÄ… wszystkie dostÄ™pne w ofercie modele telefonów, natomiast dominujÄ… urzÄ…dzenia high-endowe, premium. Telefony sÄ… najpopularniejszym przedmiotem najmu, natomiast dość popularne sÄ… również laptopy i tablety – uÅ›ciÅ›la MichaÅ‚ DÄ…browski, czÅ‚onek zarzÄ…du i dyrektor finansowy Digital Care.
WÅ›ród najwiÄ™kszych korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…cych z najmu wskazywane sÄ… możliwość wymiany urzÄ…dzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70 proc.) oraz niska opÅ‚ata miesiÄ™czna (52 proc.). Eksperci Digital Care dodajÄ… do tego jeszcze proekologiczne korzyÅ›ci – po zakoÅ„czeniu najmu telefony sÄ… odnawiane i ponownie trafiajÄ… do dostÄ™pnej puli. Tym bardziej że wiÄ™kszość klientów planuje wymienić urzÄ…dzenie, kiedy tylko na rynku pojawi siÄ™ nowy model telefonu (50 proc.), lub zwrócić urzÄ…dzenie i podpisać umowÄ™ na kolejne (20 proc.).