Wiadomości branżowe

Większość Polaków wymienia smartfony co dwa lata, ale chciałaby częściej. Na popularności zyskuje wynajem elektroniki

60 proc. Polaków ma smartfon, który ma nie wiÄ™cej niż póÅ‚tora roku – wynika ze Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care i Kantar. Zdecydowana wiÄ™kszość wymienia urzÄ…dzenia mobilne co dwa lata lub

60 proc. Polaków ma smartfon, który ma nie wiÄ™cej niż póÅ‚tora roku – wynika ze Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care i Kantar. Zdecydowana wiÄ™kszość wymienia urzÄ…dzenia mobilne co dwa lata lub rzadziej, choć wielu badanych podkreÅ›la, że woleliby częściej. Dlatego na popularnoÅ›ci zyskuje najem smartfonów, który pozwala na wymianÄ™ sprzÄ™tu na nowszy model bez czekania na wygaÅ›niÄ™cie umowy z operatorem. Wciąż jednak najpopularniejszym miejscem zakupów urzÄ…dzeÅ„ mobilnych sÄ… salony operatorów komórkowych.

Prawie trzy czwarte użytkowników smartfonów korzysta na co dzieÅ„ z jednego urzÄ…dzenia, ale 28 proc. używa dwóch lub wiÄ™cej. Najczęściej wybierane sÄ… smartfony z systemem operacyjnym Android (86 proc.), a 12 proc. Polaków, gÅ‚ównie osoby mÅ‚ode, używa smartfonów z systemem iOS.

SÄ… to gÅ‚ównie urzÄ…dzenia do 1000 zÅ‚. Aż 60 proc. Polaków ma urzÄ…dzenia wÅ‚aÅ›nie do tej kwoty, natomiast już ponad 30 proc. Polaków używa smartfonów wartych ponad 1000 zÅ‚. To o 10 punktów procentowych wiÄ™cej niż w poprzedniej edycji naszego badania. Najdroższe urzÄ…dzenia (powyżej 2000 zÅ‚) cieszÄ… siÄ™ najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… w grupie 18–29 lat – mówi agencji Newseria Biznes Anna KozÅ‚owska, dyrektor komunikacji w Digital Care. – Co ważne, Polacy nie tylko kupujÄ… droższe smartfony, ale też coraz chÄ™tniej dokupujÄ… do nich akcesoria.

WÅ›ród najpopularniejszych akcesoriów zintegrowanych ze smartfonami sÄ… bezprzewodowe sÅ‚uchawki (58 proc.) oraz gÅ‚oÅ›niki (40 proc.). Smartwatche nosi 38 proc. badanych, a smartbandy – 22 proc. Znacznie rzadziej integrujemy nasze telefony z samochodem lub telewizorem (po 1 proc.).

Z badania Smart Barometr 2022 wynika, że Polacy najczęściej kupowali swoje telefony u operatorów komórkowych (33 proc.), w stacjonarnych sklepach RTV/AGD (26 proc.) oraz na Allegro (13 proc.), a także w innych sklepach internetowych (6 proc.). 82 proc. osób decyduje siÄ™ na wymianÄ™ urzÄ…dzenia co dwa lata lub rzadziej.

A to już wiesz?  Michal zebrowski jurorem w polskiej edycji globalnego konkursu dla mlodych przedsiebiorc?w. Nagroda jest milion dolar?w i szkolenie w Dolinie Krzemowej

– Jedynie 20 proc. badanych wymienia swój smartfon na nowy co rok lub póÅ‚tora roku. Natomiast pytani o to, jak czÄ™sto chcieliby wymieniać swój smartfon, aż 40 proc. odpowiada, że chciaÅ‚oby to robić co roku lub częściej – dodaje Anna KozÅ‚owska.

Mimo to 60 proc. badanych deklaruje, że korzysta ze smartfona, który ma nie wiÄ™cej niż póÅ‚tora roku. To o ponad 10 pkt proc. wiÄ™cej niż w 2019 roku. Najczęściej wskazywanym powodem wymiany telefonu jest awaria starego urzÄ…dzenia (44 proc.) lub jego zniszczenie (36 proc.), a także brak wsparcia technologicznego ze strony producenta (25 proc.). 31 proc. wymienia smartfon wtedy, kiedy otrzyma nowÄ…, atrakcyjnÄ… ofertÄ™.

Badanie Digital Care i Kantaru pokazaÅ‚o także, że podczas zakupu smartfona Polacy coraz częściej szukajÄ… lepszej jakoÅ›ci i wybierajÄ… droższe modele. Blisko poÅ‚owa pÅ‚aci za nowy telefon jednorazowo kartÄ… lub gotówkÄ…, a druga poÅ‚owa korzysta z możliwoÅ›ci rozÅ‚ożenia pÅ‚atnoÅ›ci w czasie – dolicza je do swojego abonamentu za usÅ‚ugi telekomunikacyjne lub korzysta z rat 0 proc. Częściej też decydujÄ… siÄ™ na wynajem lub leasing, szczególnie dotyczy to marki Apple.

W iMad minÄ…Å‚ rok od czasu wprowadzenia oferty najmu i aktualnie już co trzeci smartfon w naszej sieci jest wynajmowany. Dodatkowo w kanale online jest to już ponad 90 proc. wszystkich urzÄ…dzeÅ„ – wymienia dyrektor komunikacji w Digital Care.

Najpopularniejsze modele to iPhone 13, iPhone 13 Pro i iPhone 13 Pro Max. NajchÄ™tniej na wynajem decydujÄ… siÄ™ klienci indywidualni (41 proc. ogóÅ‚u klientów sieci iMAD) i osoby prowadzÄ…ce jednoosobowÄ… dziaÅ‚alność gospodarczÄ… (37 proc.). 22 proc. stanowiÄ… klienci korporacyjni – Å›rednie i duże firmy.

Klienci decydujÄ…cy siÄ™ na najem wybierajÄ… wszystkie dostÄ™pne w ofercie modele telefonów, natomiast dominujÄ… urzÄ…dzenia high-endowe, premium. Telefony sÄ… najpopularniejszym przedmiotem najmu, natomiast dość popularne sÄ… również laptopy i tablety – uÅ›ciÅ›la MichaÅ‚ DÄ…browski, czÅ‚onek zarzÄ…du i dyrektor finansowy Digital Care.

A to już wiesz?  U mÅ‚odych pacjentek rak piersi wystÄ™puje rzadko, ale jest bardziej agresywny. Dla wielu z nich taka diagnoza brzmi jak wyrok

WÅ›ród najwiÄ™kszych korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…cych z najmu wskazywane sÄ… możliwość wymiany urzÄ…dzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70 proc.) oraz niska opÅ‚ata miesiÄ™czna (52 proc.). Eksperci Digital Care dodajÄ… do tego jeszcze proekologiczne korzyÅ›ci – po zakoÅ„czeniu najmu telefony sÄ… odnawiane i ponownie trafiajÄ… do dostÄ™pnej puli. Tym bardziej że wiÄ™kszość klientów planuje wymienić urzÄ…dzenie, kiedy tylko na rynku pojawi siÄ™ nowy model telefonu (50 proc.), lub zwrócić urzÄ…dzenie i podpisać umowÄ™ na kolejne (20 proc.).

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy