Co laczy komercyjne loty w kosmos, producenta elektroniki z Doliny Krzemowej i wizyte w klubie fitness? Wszystko jest powiazane z muzyka. Virgin Galactic nie powstaloby, gdyby nie Virgin Records, Apple nie osiagnalby sukcesu, gdyby nie kontent muzyczny w urzadzeniach mobilnych, a wizycie na silowni zawsze w tle towarzyszy muzyka.
Trudno wyobrazic sobie dzisiejszy swiat bez muzyki. Jest obecna we wszystkich przejawach zycia. Nie inaczej jest w przypadku biznesu. Muzyka jest nieodlaczna czescia sukcesu wielu najbardziej znanych swiatowych marek. Przyczynia sie do ich powstawania, zwieksza zyski i buduje ich wartosc.
Brytyjska firma Virgin stanowi przyklad organizacji, kt?ra zostala zbudowana na muzyce. Wytw?rnia plytowa zostala zalozona przez Richarda Bransona, Simona Drapera i Nicka Powella w 1972 roku. Przedsiebiorstwo odnioslo swiatowy sukces, podpisujac kontrakty z tak znanymi wykonawcami jak m.in. Keith Richards, Lenny Kravitz czy Genesis. Dzis to konglomerat sp?lek dzialajacych pod wsp?lna marka. Podstawowe branze, w jakich dziala to podr?ze (niedlugo r?wniez w kosmos), rozrywka i styl zycia. Grupa zatrudnia 50 000 os?b na calym swiecie, a jej wartosc oscyluje w okolicach 20 miliard?w funt?w. Do dzisiaj Richard Branson lubi podkreslac, ze wszystko zaczelo sie od muzyki.
Kolejna zbudowana na muzyce firma o niepodwazalnej w swojej branzy pozycji jest Apple. Smartfony i tablety tej marki daly poczatek wszystkim „smart” urzadzeniom. Produkty spod znaku jablka staly sie ikona nowoczesnej linii wzornictwa i zbudowaly wok?l siebie swoista subkulture. Oczywiscie sukces ten nie bylby mozliwy, gdyby nie oferowana wraz z urzadzeniami mozliwosc odsluchiwania i przechowywania muzyki.
To wlasnie dzieki niezliczonym zasobom muzyki dostepnym w serwisie iTunes, firma odbudowala swoja pozycje rynkowa i w ciagu kilku lat stala sie jedna z najdrozszych marek na swiecie. Tegoroczny ranking „Najcenniejsze marki swiata”, przygotowany przez Millward Brown, szacuje wartosc firmy na 147,88 miliarda dolar?w. Jak wazna jest muzyka w strategii rozwoju tego giganta z Doliny Krzemowej pokazuje ostatnia transakcja, w ramach kt?rej przejeto firme Beats (producenta wysokiej jakosci sluchawek muzycznych). Wartosc przejecia szacuje sie na 3 miliardy dolar?w. Tim Cook, dyrektor generalny Apple, tak wypowiedzial sie o tej transakcji: „Muzyka jest bardzo wazna czescia naszego zycia i zajmuje szczeg?lne miejsce w naszych sercach w Apple. Dlatego nieustannie inwestowalismy w muzyke i chcielismy polaczenia tych dw?ch niezwyklych druzyn, dzieki czemu mozemy kontynuowac tworzenie najbardziej innowacyjnych produkt?w i uslug muzycznych na swiecie.”
Swiadomosc sily muzyki w biznesie nie jest jednak zarezerwowana wylacznie dla tych najwiekszych. Coraz czesciej fakt, ile znaczy muzyka dla malego biznesu dostrzegalny jest przez firmy z sektora MSP. Kluby fitness, restauracje, bary, kawiarnie, wszystkie te miejsca trudno sobie wyobrazic bez odpowiedniej, nastrojowej muzyki. Wlasciciele takich miejsc juz dawno odkryli, ze dzieki muzyce moga budowac odpowiedni klimat i byc bardziej konkurencyjni na rynku.
Wedlug przeprowadzonych w 2011 r. przez TNS OBOP badan na temat wartosci muzyki w wiekszosci badanych obiekt?w, muzyka jest odtwarzana przez caly czas w 72% lokali gastronomicznych, 56% obiekt?w rekreacyjnych, 54% zaklad?w uslugowych i 26% sklep?w. Wyraznie widac takze, jak muzyka zmienia swoje znaczenie w zaleznosci od typu obiektu. Zdecydowanie wiekszy wplyw na klient?w ma muzyka odtwarzana w pubie lub klubie niz muzyka puszczana w tanim barze. Podobnie muzyka w fitness klubie jest wazniejsza od muzyki na basenie. Wynika z tego, ze rezygnacja z odtwarzania muzyki, wiazalaby sie z utrata czesci przychodu, ze wzgledu na wycofanie sie czesci klient?w do konkurencji.
Rozmawiajac o tym, jak muzyka przyczynia sie do zwiekszenia zysk?w wielu przedsiebiorstw, nie mozna zapomniec o jej tw?rcach. Gdyby nie autorzy tekst?w, kompozytorzy, wykonawcy i producenci gospodarka stracilaby swoja sile napedowa. Dlatego, gdy nastepnym razem siegniemy po nasze smartfony, warto chwile pomyslec o tym, co sprawia, ze te narzedzia sa tak wartosciowe, czyli co czyni je naprawde „smart”.
Â
dostarczyl infoWire.pl