KSeF Księgowość

Wydłużony termin wdrożenia KSeF – czy księgowi zdążą?

Komentarz ekspercki, 15.06.2022 Wydłużony termin wdrożenia KSeF – czy księgowi zdążą? Wydłużenie terminu wdrożenia KSeF pozwoli przedsiębiorcom i księgowym na przygotowanie się do tego wyzwania.

Komentarz ekspercki, 15.06.2022

Wydłużony termin wdrożenia KSeF – czy księgowi zdążą?

Wydłużenie terminu wdrożenia KSeF pozwoli przedsiębiorcom i księgowym na przygotowanie się do tego wyzwania. Istnieje natomiast kilka bardzo ważnych obszarów, dla których mogłoby zabraknąć czasu, gdyby obowiązek ten był obligatoryjny od 2023 roku.

Na wstępie warto zaznaczyć, że wciąż zdecydowana większość biur rachunkowych pracuje na systemach stacjonarnych, które wymagałyby ręcznego zaczytywania danych z KSeF i wgrywania ich do systemów księgowych. To oznacza, że logowanie się do każdego Klienta byłoby zajęciem czasochłonnym i bardzo wymagającym dla księgowych.

Na dzień dzisiejszy biura rachunkowe nie posiadają narzędzi pozwalających na łatwe potwierdzenie przez Klienta prawidłowości faktur pobranych z KSeF. To oznacza, że pojawiłoby się duże ryzyko pobrania faktur bez ich autoryzacji przez Klienta. Mogłoby to skutkować nieprawidłowym odliczeniem podatku VAT, co w efekcie wygenerowałoby duże ryzyko po stronie biur rachunkowych i nie tylko.

Kolejnym aspektem jest to, że sami Klienci biur rachunkowych w dużej mierze nie są gotowi na używanie cyfrowych narzędzi do wystawiania faktur. Warto podkreślić, że istnieje jeszcze całkiem spora grupa przedsiębiorców wykluczonych cyfrowo. Mimo wszechobecnej cyfryzacji, nie w każdym miejscu w Polsce działa internet. Dlatego też potrzeba czasu na przeszkolenie przedsiębiorców w zakresie używania nowoczesnych narzędzi oraz obsługi w sytuacji, gdy nie będą mieli dostępu do sieci.

Zwrócić należy uwagÄ™ również na fakt, że dostawcy oprogramowania nie sÄ… przygotowani do uruchomienia rozwiÄ…zania. NarzÄ™dzia udostÄ™pnione przez Ministerstwo Finansów wymagajÄ… czasu na przetestowanie i wyeliminowanie ewentualnych błędów oraz dodanie brakujÄ…cych funkcjonalnoÅ›ci. A na obecnÄ… chwilÄ™ nie ruszyÅ‚y jeszcze szerokie testy platformy. Jak w przypadku każdego wdrożenia, testy nowego modelu elektronicznego obiegu dokumentów pomiÄ™dzy wystawiajÄ…cym fakturÄ™ a odbierajÄ…cym jÄ… kontrahentem wymagajÄ… czasu – sprawdzenia i wdrożenia od nowa. A na koÅ„cu wprowadzenie nowych peÅ‚nomocnictw oraz konfiguracja uprawnieÅ„ dla wszystkich uczestników procesu bÄ™dzie jeszcze zweryfikowana w praktyce.

A to już wiesz?  RyczaÅ‚t ratunkiem dla polskich przedsiÄ™biorców?

Autorem komentarza jest Anita Gołębiewska, Dyrektor Zarządzający Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR).

***
Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) to największa sieć biur rachunkowych w Polsce, której celem jest wspieranie Klientów w prowadzeniu biznesu poprzez dostarczanie inteligentnej technologii i najwyższej jakości usług księgowych. Sieć prowadzi działania edukacyjne dzieląc się stale poszerzaną wiedzą na temat biznesu księgowego, zarządzania, nowoczesnych rozwiązań technologicznych, e-faktur oraz rozwoju osobistego. OSCBR zrzesza już ponad 2000 biur w całym kraju, w tym ponad 900 jest już certyfikowanych. W 2021 roku sieć zainicjowała program Ogólnopolskich Cyfrowych Rewolucji Księgowych.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy