Kryteria ESG stajÄ… siÄ™ częściÄ… strategii Å›wiata biznesu, w tym także firm z branży handlu detalicznego. Choć w dobie szybko rosnÄ…cej inflacji konsumenci uważniej przyglÄ…dajÄ… siÄ™ cenom, to kwestie jakoÅ›ci, ekologii i etyki firm bÄ™dÄ…cych wÅ‚aÅ›cicielami sklepów pozostajÄ… dla nich istotne. Pandemia, która spowodowaÅ‚a przerwanie Å‚aÅ„cuchów dostaw, przekierowaÅ‚a uwagÄ™ logistyków na lokalne źródÅ‚a zaopatrzenia, a to trend wspóÅ‚grajÄ…cy z ekologiÄ… ze wzglÄ™du na ograniczenie Å›ladu wÄ™glowego.
– Handel nie tyle może, co musi być zielony w obliczu zmieniajÄ…cej siÄ™ rzeczywistoÅ›ci, potrzeb konsumenckich i przede wszystkim tego, co siÄ™ dzieje na Å›wiecie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna DÅ‚uga, menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding, prezeska Fundacji Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan – Blisko Twoich Potrzeb. – W handlu obserwujemy bardzo rozsÄ…dne podejÅ›cie do definiowania celów biznesowych i włączanie celów zrównoważonego rozwoju do strategii. Wdrażamy również dyrektywy UE, które stajÄ… siÄ™ naszÄ… codziennoÅ›ciÄ…. PowodujÄ…, że takie kwestie jak taksonomia Å›rodowiskowa czy dyrektywa zwiÄ…zana z należytÄ… starannoÅ›ciÄ… wpÅ‚ywajÄ… na to, w jaki sposób relacje biznesowe bÄ™dÄ… musiaÅ‚y wyglÄ…dać w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci.
Zrównoważony rozwój (ESG) obejmuje trzy obszary: Å›rodowisko (environmental), Å‚ad korporacyjny (corporate governance) oraz odpowiedzialność spoÅ‚ecznÄ… (social responsibility). Jak mówi Katarzyna DÅ‚uga, w tym ostatnim obszarze niezwykle istotne jest budowanie poczucia sprawczoÅ›ci w organizacjach, wsÅ‚uchiwanie siÄ™ w gÅ‚os pracowników, włączanie ich do dyskusji przy projektach strategicznych, bo z jednej strony buduje to w nich poczucie odpowiedzialnoÅ›ci i zaangażowanie w sprawy firmy, a z drugiej zapewnia oddźwiÄ™k spoÅ‚eczny, ponieważ pracownicy sÄ… także konsumentami. Pandemia i wojna w Ukrainie skomplikowaÅ‚y rozwój ESG poprzez częściowÄ… zmianÄ™ priorytetów wÅ›ród konsumentów. PrzyspieszajÄ…ca inflacja sprawiÅ‚a, że kupujÄ…cy zaczÄ™li ponownie zwracać wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ na ceny, ograniczajÄ…c ilość zakupów, a czÄ™sto również częściowo rezygnujÄ…c z ich jakoÅ›ci.
– Zmiany zwiÄ…zane z inflacjÄ… i rosnÄ…cymi cenami, zarówno produktów, jak i caÅ‚ego Å‚aÅ„cucha dostaw, powodujÄ…, że konsumenci patrzÄ… uważniej na to, co kupujÄ…. Musimy pamiÄ™tać, że w handlu spożywczym cena ma ogromne znaczenie – mówi ekspertka. – Przy wyborach konsumenckich zauważamy bardzo silny trend deklaracja versus praktyka. W rzeczywistoÅ›ci oczywiÅ›cie ceny wygrywajÄ…, natomiast ziarno zostaÅ‚o zasiane kilka lat temu, kwestie postaw ekologicznych pojawiajÄ… siÄ™ już od najmÅ‚odszych lat i nawyki, które zostaÅ‚y wprowadzone jakiÅ› czas temu, dajÄ… teraz owoce.
Jednym z przejawów łączenia chÄ™ci oszczÄ™dzania i bardziej zrównoważonego podejÅ›cia jest m.in. wybieranie lokalnych produktów. Tym bardziej że lockdowny i wymogi Å›rodowiskowe spowodowaÅ‚y skrócenie Å‚aÅ„cuchów dostaw, czyli zamianÄ™ najtaÅ„szych, odlegÅ‚ych dostawców na bardziej lokalnych, co ogranicza Å›lad wÄ™glowy spowodowany transportem i wspiera lokalnych producentów.
– Od wielu lat staramy siÄ™ też ograniczać opakowania plastikowe w naszych sklepach. OczywiÅ›cie nie na wszystko mamy wpÅ‚yw, bo jest to zwiÄ…zane z relacjami z naszymi dostawcami, ale np. ograniczanie toreb plastikowych, wprowadzanie toreb wielokrotnego użytku, kartony na zakupy – to wszystko ma niezwykle ważny wpÅ‚yw. Ta zmiana ksztaÅ‚tuje siÄ™ krok po kroku – ocenia menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding.
WÅ›ród innych zielonych dziaÅ‚aÅ„ sieci można wymienić także ideÄ™ EnergooszczÄ™dnego Sklepu, która zostaÅ‚a wyróżniona podczas tegorocznego Rankingu Zielonych Inicjatyw. Chodzi o dobór takich rozwiÄ…zaÅ„, które bÄ™dÄ… pomagaÅ‚y prowadzić biznes detaliczny w sposób bardziej energooszczÄ™dny, a tym samym bÄ™dÄ… siÄ™ przyczyniaÅ‚y do ograniczania kosztów prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci. Wspólnie z aplikacjÄ… Too Good To Go PSH Lewiatan angażuje siÄ™ także w walkÄ™ z marnowaniem żywnoÅ›ci, „ratujÄ…c” paczki z jedzeniem.