Wiadomości branżowe

Zaczyna się kolejny sezon wyprzedaży. Za wieloma decyzjami zakupowymi stoi nie potrzeba, ale marketingowe sztuczki sprzedawców

PoÅ›wiÄ…teczne wyprzedaże ponownie przyciÄ…gnÄ… klientów do sklepów. Polowanie na promocje sprawia, że czÄ™sto konsumenci wyłączajÄ… racjonalne myÅ›lenie i dajÄ… siÄ™ zÅ‚apać na pozorne obniżki lub kupujÄ… rzeczy im niepotrzebne. Tym bardziej

PoÅ›wiÄ…teczne wyprzedaże ponownie przyciÄ…gnÄ… klientów do sklepów. Polowanie na promocje sprawia, że czÄ™sto konsumenci wyłączajÄ… racjonalne myÅ›lenie i dajÄ… siÄ™ zÅ‚apać na pozorne obniżki lub kupujÄ… rzeczy im niepotrzebne. Tym bardziej że sprzedawcy i firmy stosujÄ… caÅ‚y szereg zabiegów, które majÄ… zaburzyć percepcjÄ™ klientów i nakÅ‚onić ich do zakupów. – Kupujemy, bo to jest przyjemne, tak samo jak moment, kiedy konsumujemy tabliczkÄ™ czekolady – mówi dr Magdalena Zubiel z Wyższej SzkoÅ‚y Bankowej w Toruniu. 

– Noworoczne zakupy majÄ… kontekst powiÄ…zany z uczuciami, wyczekiwaniem na coÅ›, co jest przyjemne. CzÄ™sto jest to coÅ›, na co czekamy caÅ‚y rok. Już po celebracji Nowego Roku, czyli ze starego przechodzimy w nowe i liczymy na to, że bÄ™dziemy mogli kupić taniej. Liczymy na te sÅ‚awetne, noworoczne przeceny, które majÄ… na celu oczyszczenie magazynów z przedmiotów, które nie zostaÅ‚y sprzedane w trakcie przedÅ›wiÄ…tecznej gorÄ…czki. Cena odgrywa tu zatem dużą rolÄ™, a obietnica tego, że kupimy wiÄ™cej za niższÄ… cenÄ™, to czynnik mocno racjonalny. Niemniej jednak racjonalne to z pewnoÅ›ciÄ… nie bÄ™dzie. A na pewno przygotowane pod konsumenta tak, żeby on wpadÅ‚ w puÅ‚apkÄ™ zwanÄ… manipulacjÄ… cenowÄ… – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes dr Magdalena Zubiel, psycholog, adiunkt w Katedrze Nauk SpoÅ‚ecznych w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu.

Black Friday czy Cyber Monday to niejedyne okazje w roku, kiedy tradycyjne sklepy i kanaÅ‚ e-commerce przeżywajÄ… oblężenie. KolejnÄ… sÄ… poÅ›wiÄ…teczne wyprzedaże, które zaczynajÄ… siÄ™ 27 grudnia, tuż po Bożym Narodzeniu, i trwajÄ… nawet do koÅ„ca stycznia. WedÅ‚ug badaÅ„ Santander Consumer Banku Å›rednio co trzeci Polak rusza wtedy na zakupy, aby skorzystać z przecen i promocji. NajchÄ™tniej kupowane sÄ… ubrania i obuwie, sprzÄ™t AGD i RTV oraz elektronika. Kolejne pozycje zajmujÄ… m.in. perfumy, kosmetyki i artykuÅ‚y wyposażenia domu, a tym, na co polscy konsumenci zwracajÄ… uwagÄ™, jest przede wszystkim cena i marka.

A to już wiesz?  TysiÄ…ce dorosÅ‚ych kobiet w spektrum autyzmu nie ma wÅ‚aÅ›ciwej diagnozy. To napÄ™dza kolejne problemy zdrowotne i spoÅ‚eczne

– Kupujemy, bo to jest przyjemne – tak samo jak moment, kiedy konsumujemy tabliczkÄ™ czekolady. Wiąże siÄ™ to z dopaminÄ…, chemiÄ… w mózgu, która kieruje naszym zachowaniem. JesteÅ›my zwierzÄ™tami w naszych aktywnoÅ›ciach i dążymy do tego, żeby nam byÅ‚o przyjemnie i Å‚atwo, lubimy funkcjonować w rzeczywistoÅ›ci, w której nie musimy siÄ™ dużo namÄ™czyć, żeby czuć siÄ™ dobrze. A zakupy sÄ… czynnoÅ›ciÄ… przyjemnÄ…, prostÄ…, nieangażujÄ…cÄ… pod kÄ…tem poznawczym, a z drugiej strony powodujÄ…cÄ…, że czujemy siÄ™ jak po kilku tabliczkach czekolady – mówi ekspertka.

Jak wskazuje, w sezonie wyprzedażowym sprzedawcy i firmy stosujÄ… różne zabiegi, które majÄ… zaburzyć percepcjÄ™ klientów i nakÅ‚onić ich do dokonania zakupów.

Jest szereg technik manipulacyjnych, technik wywierania wpÅ‚ywu uskutecznianych na linii sprzedawca – klient, którymi posiÅ‚kuje siÄ™ marketing. Chociażby od strony marketingu sensorycznego, czyli Å›wiatÅ‚o, zapach, muzyka, kontekst, granie kalendarzem, rytualizacja naszych odczuć i potrzeb – wymienia psycholog. – Marketing sensoryczny, który korzysta z zapachu, to jest bodziec trafiajÄ…cy od razu do emocji. Nie jesteÅ›my w stanie siÄ™ przed nim obronić, ponieważ emocje sÄ… na tyle silne, zaktywizowane za pomocÄ… tego bodźca, że stanowiÄ… dużą siłę przyciÄ…gania do produktu, który konsumentowi w dziwnie znajomy sposób pachnie. Podobnie Å›wiatÅ‚o i dźwiÄ™k. Kiedy w centrum handlowym gra żwawa, szybka muzyka, to szybciej siÄ™ poruszamy i szybciej przechodzimy od regaÅ‚u do regaÅ‚u. W ten sposób można manipulować tempem dokonywania zakupów przez konsumentów.

Ekspertka WSB w Toruniu zauważa też, że wyprzedaże sÄ… w dużej mierze oparte na emocjach. Z punktu widzenia konsumentów to wÅ‚aÅ›nie one prowadzÄ… do bezrefleksyjnych zakupów i zÅ‚udnego poczucia zrobienia „dobrego dealu”.

– HasÅ‚a takie jak „ostatnie sztuki danego towaru”, czyli coÅ›, czego jest maÅ‚o na rynku, powodujÄ…, że jesteÅ›my w stresie zakupowym. Boimy siÄ™, że to może zaraz zniknąć z póÅ‚ek. Przez to uruchamia siÄ™ popÄ™d Å‚owczy, polowanie na te ostatnie sztuki, żeby nie zostać uprzedzonym – mówi dr Magdalena Zubiel.

A to już wiesz?  Krzysztof Gojdz: nie lubie projektant?w mody, kt?rzy zachowuja sie bardziej jak celebryci niz designerzy

Tym, co powoduje że klienci podczas wyprzedaży tÅ‚umnie ruszajÄ… na zakupy, jest też szeroka promocja, czÄ™sto we wspóÅ‚pracy ze znanymi i lubianymi celebrytami. Wyprzedaże czÄ™sto zaczynajÄ… być reklamowane w mediach na dÅ‚ugo przed faktycznym wprowadzeniem obniżek, a opublikowane w 2019 roku badanie firmy doradczej KPMG („Zakupy Polaków na wyprzedażach”) pokazaÅ‚o, że aż 8 na 10 konsumentów przyznaje, iż zdarza im siÄ™ celowo wstrzymywać z zakupem do momentu ich rozpoczÄ™cia.

– Osoby znane, popularne, obecne w mediach masowych mogÄ… zachwalać pozytywne strony produktu, podpisywać siÄ™ pod danÄ… markÄ… czy pokazywać, że akurat ten produkt jest przez nie stosowany. W ten sposób roÅ›nie ranga takiego produktu, bo przecież to osoba znana i ja też chcÄ™ być taka jak ona. Celebryci, osoby popularne, funkcjonujÄ…ce jako autorytety w naszych czasach, majÄ… siłę przebicia, siłę oddziaÅ‚ywania na konsumentów – mówi adiunkt w Katedrze Nauk SpoÅ‚ecznych w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu.

Jak wskazuje, dla konsumentów podstawowym wabikiem jest jednak atrakcyjna cena, ale i tu czÄ™sto dajemy siÄ™ nabrać. Przed wyprzedażami ceny niektórych produktów idÄ… w górÄ™, aby później można byÅ‚o je obniżyć. Inne nie zmieniajÄ… siÄ™ w ogóle albo wrÄ™cz rosnÄ….

Badanie firmy doradczej Deloitte („ÅšwiÄ…teczny Barometr Cenowy”) pokazaÅ‚o, że podczas noworocznych wyprzedaży na poczÄ…tku 2022 roku w sklepach online tylko 29 proc. produktów można byÅ‚o rzeczywiÅ›cie kupić taniej. Jednak Å›redni spadek ceny wyniósÅ‚ tylko 4,5 proc. i jedynie w przypadku co 10. artykuÅ‚u obniżki byÅ‚y wyższe niż 5 proc. 

Z analizy sklepów internetowych, które reklamowaÅ‚y siÄ™ naprawdÄ™ dużymi obniżkami, wynikaÅ‚o również, że prowadzone przez nie kampanie marketingowe nie pokrywaÅ‚y siÄ™ z rzeczywistymi obniżkami cen. WrÄ™cz odwrotnie. Podczas noworocznych wyprzedaży na poczÄ…tku tego roku ceny niemal 2/3 produktów wzrosÅ‚y. Åšredni wzrost wyniósÅ‚ 9 proc., a kategorie, w których byÅ‚ on najbardziej widoczny, to drobne AGD, konsole, zabawki i produkty z kategorii muzyka. OgóÅ‚em w pierwszej dekadzie stycznia 2022 roku ruch cenowy w najwiÄ™kszych sklepach online wyniósÅ‚ tylko 4,3 proc. w porównaniu z cenami z poÅ‚owy listopada 2021 roku. Oznacza to, że w praktyce znacznie wiÄ™cej produktów podrożaÅ‚o, niż potaniaÅ‚o.  

A to już wiesz?  Spodnie z rozszerzanymi nogawkami i ubrania z fredzlami w specjalnej kolekcji Anja Rubik x Mohito

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy