Aktualności LIFESTYLE Styl życia

2020 – Polki majÄ… gÅ‚os!

2020 – Polki majÄ… gÅ‚os!
Kobiety mają głos! Coraz wyraźniejszy, lepiej słyszalny i mający większą siłę – już nie tylko w miastach, ale również na

Data publikacji: 2020-03-03
Oryginalny tytuÅ‚ wiadomoÅ›ci prasowej: 2020 – Polki majÄ… gÅ‚os!
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE

Kobiety mają głos! Coraz wyraźniejszy, lepiej słyszalny i mający większą siłę – już nie tylko w miastach, ale również na wsiach.

2020 - Polki mają głos! Styl życia, LIFESTYLE - Kobiety mają głos! Coraz wyraźniejszy, lepiej słyszalny i mający większą siłę – już nie tylko w miastach, ale również na wsiach.

59,2% polskich kobiet uważa, że opinie kobiet będą w najbliższym czasie bardziej słyszalne w mediach, społeczeństwie i biznesie – wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez Katarzynę Pawlikowską, ekspertkę ds. zachowań społecznych i konsumenckich kobiet oraz SW Research, agencję badań rynku i opinii*.

 

Polki będą mieć coraz więcej do powiedzenia w biznesie, gospodarce, polityce i życiu społecznym. Uważają, że ich głos zacznie odgrywać większą rolę w przestrzeni publicznej (59,2%). Dostrzegają także w swoim najbliższym otoczeniu bardzo kompetentne kobiety, które powinny, ich zdaniem, zajmować wyższe i bardziej wpływowe stanowiska (54,7% ogółu badanych kobiet, ponad 70% kobiet z dochodami powyżej 3 tys. netto).

NajwiÄ™cej Polek majÄ…cych przekonanie, że gÅ‚os kobiet zacznie być w najbliższym czasie bardziej sÅ‚yszalny w mediach, spoÅ‚eczeÅ„stwie i biznesie jest wÅ›ród osób zarabiajÄ…cych powyżej 3 tys. zÅ‚ netto (ponad 70%). Najmniej jest natomiast wÅ›ród przedstawicielek osób o wyksztaÅ‚ceniu podstawowym i gimnazjalnym (37,3%). WÅ›ród tych ostatnich aż 38,4 % nie wie czy cokolwiek siÄ™ w tej kwestii zmieni, a prawie 25%  z nich nie widzi nadchodzÄ…cych zmian. Jednak wystarczy zaledwie jeden poziom wyżej w zdobytej edukacji, by postrzeganie tego procesu byÅ‚o zupeÅ‚nie inne. Bardzo wysoki procent Polek o wyksztaÅ‚ceniu zawodowym (69,9%), zauważajÄ…cych wzrost znaczenia gÅ‚osu kobiet w przestrzeni publicznej, pokazuje efekt skali zjawiska – to już nie tylko „śpiew elit”, Å›wiadomość transformacji pozycji i roli kobiety nie dotyczy już tylko tych najlepiej wyksztaÅ‚conych, niezależnych i speÅ‚niajÄ…cych siÄ™ zawodowo.

 

Ponad podziałami 

ZanikajÄ… również granice w postrzeganiu zmian pomiÄ™dzy mieszkaÅ„cami miast i wsi. 79,2% mężczyzn   i 77,5% badanych kobiet uważa, że kobiety i mężczyźni coraz częściej uzupeÅ‚niajÄ… siÄ™ i przejmujÄ… zarówno w życiu zawodowym, jak i rodzinnym, role dotÄ…d uznawane za charakterystyczne dla przeciwnej pÅ‚ci. Z tego 76,1% to mieszkaÅ„cy wsi, a 72,9% to mieszkaÅ„cy miast powyżej 500 tys. RozdźwiÄ™k miÄ™dzy miastem a wsiÄ… wyraźnie zanika. Tylko 4,6% badanych na wsi twierdzi, że kobiecy gÅ‚os nie zyskuje na znaczeniu. Nowe technologie, szeroki dostÄ™p do informacji i zainteresowanie Å›wiatem ze strony kobiet sprawiajÄ…, że dostrzegajÄ… one wiÄ™cej niż kiedyÅ›, sÄ… zorientowane w tym, co siÄ™ dzieje – nie tylko w Polsce – i widzÄ… zachodzÄ…ce zmiany. Za deklaracjami idÄ… też konkretne dziaÅ‚ania. Coraz wiÄ™cej kobiet, także na wsi, odczuwa potrzebÄ™, aby realizować siÄ™ zawodowo, te starsze mocno wspierajÄ… swoje córki w realizacji swoich pasji i ambicji. WÅ‚aÅ›nie tam najsilniejsze jest wsparcie przez matki mÅ‚odych kobiet w ich dążeniach zawodowych. Tak wysoki wynik pokazaÅ‚o już badanie „Jak Polki wychowujÄ… Polki”, które zrealizowaÅ‚am z panelem badawczym Ariadna w 2016 roku – komentuje wyniki badania Katarzyna Pawlikowska.

A to już wiesz?  Z miÅ‚oÅ›ci do Francji

 

Co na to mężczyźni? Od akceptacji po frustrację

Proces zmiany dotyczÄ…cy kobiet nie obejmuje tylko kobiet. Aż 70,5% badanych Polaków twierdzi, że kobiety wnoszÄ… swoimi kompetencjami nowÄ… jakość, pozytywne wartoÅ›ci do pracy, rozwiÄ…zywania kwestii spoÅ‚ecznych, polityki itp. To, że kobiety majÄ… coraz wiÄ™cej do powiedzenia i zdziaÅ‚ania zauważajÄ… także mężczyźni na wsi – aż 66,9% badanych Polaków z tych obszarów uważa, że kobiety wnoszÄ… nowÄ… jakość do sfery spoÅ‚ecznej i biznesowej. Mężczyźni coraz lepiej odnajdujÄ… siÄ™ w tej rzeczywistoÅ›ci, choć dla wielu jest nowa i trudna, a poparcie dla zmian, może czasami wynikać bardziej z „poprawnoÅ›ci politycznej” niż osobistych przekonaÅ„, ale nawet jeÅ›li tak jest, Å›wiadczy to o sile zmian, jakie zachodzÄ… w spoÅ‚eczeÅ„stwie – zauważa Katarzyna Pawlikowska.

Tak głębokie przemiany muszÄ… wywoÅ‚ywać niezgodÄ™ i poczucie zagrożenia u mężczyzn o konserwatywnych poglÄ…dach czy bardzo tradycyjnym podejÅ›ciu do ról spoÅ‚ecznych.  19,2% badanych Polaków odczuwa frustracjÄ™ i stres z powodu coraz wiÄ™kszej aktywnoÅ›ci kobiet w takich dziedzinach życia jak biznes, polityka, spoÅ‚eczeÅ„stwo, a także, że siÄ™gajÄ… po stanowiska, dotÄ…d zajmowane głównie przez mężczyzn. GrupÄ™ tÄ™ reprezentujÄ… głównie osoby o niskim poziomie wyksztaÅ‚cenia, mieszczÄ…cy siÄ™ w przedziale wiekowym 35-49 lat – 23,7%. 28,4% z nich to mieszkaÅ„cy Å›rednich miast. Ten wynik koreluje z badaniami Polki i Polacy, w którym 30,2 % mężczyzn (ok. 5,6 mln) w Polsce reprezentuje profil psychograficzny „Pragmatyczny tradycjonalista” – zauważa Katarzyna Pawlikowska.

 

Nie takie Polki tradycyjne jak siÄ™ wydaje

40% badanych kobiet chciaÅ‚aby, żeby zmieniÅ‚y siÄ™ te stereotypowe role spoÅ‚eczne, a kobiety i mężczyźni przejmowaliby role uznawane dotÄ…d za charakterystyczne dla pÅ‚ci przeciwnej. Co ciekawe,  nie ma znaczÄ…cych różnic miÄ™dzy Polkami mÅ‚odszymi a starszymi – 33,3% badanych osób przed 24 rokiem życia i 31,6% kobiet po 50. roku życia chciaÅ‚oby takiej zmiany. Badania pokazujÄ…, że jesteÅ›my w procesie, a biegu historii nie da siÄ™ zatrzymać. JesteÅ›my coraz bardziej otwartym spoÅ‚eczeÅ„stwem, mimo tego, że pod kÄ…tem równoÅ›ci pÅ‚ci jesteÅ›my daleko za SkandynawiÄ…. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni widzÄ… te zmiany – różnie sobie z nimi radzÄ…, czasami uważajÄ…, że Å›wiat idzie do przodu za szybko, nie zawsze siÄ™ w tym odnajdujÄ…, ale zmiany bezsprzecznie zachodzÄ…. – dodaje ekspertka.

A to już wiesz?  Åšwiatowa premiera albumu „Ghosteen” w Studio U22

 

 

* Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach: 21.01-22.01.2020 r. (analizą objęto grupę 1023 internautów powyżej 18 roku życia, w tym 543 kobiet), 28.01-29.01.2020 r. (analizą objęto grupę 1091 Internautów powyżej 18 roku życia w, tym 579 kobiet) i 04.02-05.02.2020 r. (analizą objęto grupę 815 Internautów powyżej 18 roku życia, w tym 433 kobiety).

Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18 roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.

Kwestionariusz badawczy został przygotowany przez agencję SW Research na podstawie zagadnień dostarczonych przez Katarzynę Pawlikowską/Garden of Words.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
2020 - Polki mają głos! Styl życia, LIFESTYLE - Kobiety mają głos! Coraz wyraźniejszy, lepiej słyszalny i mający większą siłę – już nie tylko w miastach, ale również na wsiach.
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy