Wiadomości branżowe

Branża diet pudełkowych radzi sobie w kryzysie lepiej niż cała gastronomia. Firmy szukają jednak sposobów na skokowy wzrost cen energii

Rynek diet pudeÅ‚kowych mogÄ… czekać przetasowania. Ze wzglÄ™du na skokowy wzrost cen żywnoÅ›ci i energii firmy szukajÄ… możliwoÅ›ci oszczÄ™dzania, np. konsolidujÄ…c marki albo łączÄ…c zakupy czy dowozy do klienta. Chociaż ten segment rynku, podobnie jak

Rynek diet pudeÅ‚kowych mogÄ… czekać przetasowania. Ze wzglÄ™du na skokowy wzrost cen żywnoÅ›ci i energii firmy szukajÄ… możliwoÅ›ci oszczÄ™dzania, np. konsolidujÄ…c marki albo łączÄ…c zakupy czy dowozy do klienta. Chociaż ten segment rynku, podobnie jak caÅ‚a gastronomia, obawia siÄ™ dalszej inflacji i pogarszania siÄ™ nastrojów konsumenckich, to optymistycznie podchodzi do kolejnych miesiÄ™cy. – Konsumenci rzadziej bÄ™dÄ… rezygnować z diet pudeÅ‚kowych niż wyjść do restauracji – ocenia Tadeusz Müller, wÅ‚aÅ›ciciel firmy cateringowej Dieta Z LiÅ›cia. Tym bardziej że oferta cateringów jest na tyle bogata, że każdy znajdzie coÅ› na swojÄ… kieszeÅ„.

 RosnÄ…ce ceny energii i Å¼ywnoÅ›ci na pewno nie wpÅ‚ywajÄ… stymulujÄ…co na branżę cateringowÄ… czy gastronomicznÄ…. Radzimy sobie w ten sposób, że po prostu kreatywnie liczymy  mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tadeusz Müller, kucharz i restaurator. – Na szczęście ekologiczne warzywa nie podrożaÅ‚y tak bardzo, dlatego że to sÄ… produkty, do których siÄ™ nie używa nawozów, a wiadomo, że produkcja nawozów wykorzystuje w 90 proc. energiÄ™ z gazu, stÄ…d taka podwyżka cen.

WedÅ‚ug wstÄ™pnych danych w listopadzie ceny towarów i usÅ‚ug konsumpcyjnych wzrosÅ‚y o 17,4 proc., co i tak oznaczaÅ‚o spadek wobec tempa odnotowanego w październiku (17,9 proc.). Mimo osÅ‚abienia dynamiki w ujÄ™ciu rocznym miesiÄ…c do miesiÄ…ca ceny w listopadzie wzrosÅ‚y o 0,7 proc. wzglÄ™dem października, przy czym wzrost cen żywnoÅ›ci i napojów bezalkoholowych byÅ‚ ponaddwukrotnie szybszy (+1,6 proc. m/m). NoÅ›niki energii potaniaÅ‚y miesiÄ…c do miesiÄ…ca kosmetycznie (-0,01 proc.) po uprzednim dynamicznym wzroÅ›cie – w listopadzie byÅ‚y droższe niż rok wczeÅ›niej o wiÄ™cej niż jednÄ… trzeciÄ… (36,8 proc.).

 Oprócz tego, że ceny energii i różnych towarów rosnÄ…, to również wpÅ‚yw na mniejsze zainteresowanie gastronomiÄ… majÄ… nastroje konsumenckie, które sÄ… bardzo ostrożne. I to też siÄ™ przejawia w sprzedaży diet pudeÅ‚kowych. Mamy taki czas, kiedy konsumenci nie podejmujÄ… tak odważnych dziaÅ‚aÅ„ zakupowych – mówi wÅ‚aÅ›ciciel firmy cateringowej Dieta Z LiÅ›cia.

A to już wiesz?  Sport może wspomagać walkę z bezsennością. Osoby aktywne fizycznie mają mniej problemów ze snem

W ubiegÅ‚ym miesiÄ…cu nastroje konsumenckie wprawdzie lekko siÄ™ poprawiÅ‚y, zarówno odnoÅ›nie do bieżącej, jak i przyszÅ‚ej sytuacji gospodarstw domowych, jednak nadal sÄ… bardzo zÅ‚e. Bieżący wskaźnik ufnoÅ›ci konsumenckiej (BWUK) w listopadzie wyniósÅ‚ -44,0, a może on przyjmować wartoÅ›ci od minus 100 do plus 100. WyprzedzajÄ…cy wskaźnik ufnoÅ›ci konsumenckiej (WWUK) uksztaÅ‚towaÅ‚ siÄ™ na poziomie -33,8. Polacy najbardziej obawiajÄ… siÄ™ pogorszenia swojej sytuacji finansowej, zmiany sytuacji ekonomicznej w kraju oraz bezrobocia.

 Tak naprawdÄ™ nie ma produktu i usÅ‚ugi, która by nie wzrosÅ‚a cenowo w ostatnim kwartale czy w ostatnim roku, a scenariusz na kolejny rok też nie jest ciekawy. PrzykÅ‚adowo ceny jabÅ‚ek szacowane sÄ… już teraz na 12 zÅ‚, dlatego że sadownicy nie zbierali plonów jabÅ‚ek na jesieni, nie przechowywali ich z racji wysokich cen prÄ…du – mówi kucharz i restaurator. – Wzrosty cen niektórych warzyw przekroczyÅ‚y 100 proc. Jest to sytuacja, w której nie da siÄ™ podnieść cen cateringu o 100 proc., dlatego musimy wprowadzać różne inne dziaÅ‚ania, żeby klienci byli nadal zadowoleni z jakoÅ›ci i nieznacznie podwyższonej ceny. Firmy cateringowe wprowadziÅ‚y różne zmiany, żeby ograniczyć rosnÄ…ce wydatki, np. lepiej planujÄ… zakupy i zatowarowanie.

Do tej pory rynek diet pudeÅ‚kowych nie odnotowaÅ‚ spektakularnych upadÅ‚oÅ›ci firm, ale zauważalne sÄ… ruchy zmierzajÄ…ce do zmiany jego struktury. DziÅ› jest on bardzo rozdrobniony i zróżnicowany – sÄ… na nim obecne zarówno duże, ogólnopolskie podmioty, jak i mniejsze firmy, dziaÅ‚ajÄ…ce w skali lokalnej. DziÄ™ki temu oferta dla konsumentów jest bogata i zróżnicowana, rozdrobnienie ma jednak swoje konsekwencje dla kosztów prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci.

 Na pewno na rynku diet pudeÅ‚kowych zbliżajÄ… siÄ™ przetasowania. Nasza firma Dieta Z LiÅ›cia dostaje dużo propozycji konsolidacji rynku, konsolidacji marek po to, żeby ograniczyć koszty albo skÅ‚adać siÄ™ na te koszty w parÄ™ firm. Jest to dosyć silny trend, bo wielu firmom ceny energii wzrosÅ‚y piÄ™ciokrotnie czy siedmiokrotnie – mówi Tadeusz Müller. – Mniejsze firmy na pewno majÄ… problemy i wiele z nich już przestaÅ‚o dziaÅ‚ać, chociażby nasza konkurencja w segmencie premium. Dużo firm sprzedaje tanie diety, na granicy break even. Oznacza to, że każde podniesienie cen towarów powoduje, że klienci zainteresowani dietami za 40 zÅ‚ nie sÄ… w stanie zapÅ‚acić wiÄ™cej, np. po podwyżce do 50 zÅ‚.

Jak podkreÅ›la, bogata oferta firm cateringowych sprawia, że każdy klient znajdzie ofertÄ™ dla siebie – zarówno pod wzglÄ™dem cenowym, jak i okreÅ›lonej diety czy jej kalorycznoÅ›ci. Elastyczne sÄ… także możliwoÅ›ci wyboru daÅ„ i dostaw. DziÄ™ki temu konsumenci mogÄ… dopasowywać zamówienia i ich czÄ™stotliwość do zasobnoÅ›ci swojego portfela. To skÅ‚ania przedstawicieli rynku do optymistycznego myÅ›lenia o przyszÅ‚oÅ›ci.

A to już wiesz?  MaÅ‚gorzata Rozenek: Jestem przyzwyczajona do tego, że ludzie mnie oceniajÄ…. ZdążyÅ‚am siÄ™ już uodpornić, a najlepszÄ… lekcjÄ… życia i wytrwaÅ‚oÅ›ci byÅ‚a szkoÅ‚a baletowa

Rzadziej rezygnujemy z diet pudeÅ‚kowych niż z wychodzenia na miasto do restauracji, dlatego że restauracje to sÄ… bardziej potrzeby poznawcze i doÅ›wiadczenie spoÅ‚eczne, a diety pudeÅ‚kowe to jest po prostu zapewnienie sobie posiÅ‚ków w czasie, kiedy nie możemy czegoÅ› ugotować, nie mamy na to czasu bÄ…dź nie jesteÅ›my najlepszymi kucharzami – mówi wÅ‚aÅ›ciciel firmy cateringowej Dieta Z LiÅ›cia. – Dlatego myÅ›lÄ™, że diety pudeÅ‚kowe nadal bÄ™dÄ… cieszyÅ‚y siÄ™ popularnoÅ›ciÄ…. Ceny nie wzrosÅ‚y aż tak bardzo, żeby siÄ™ to nie opÅ‚acaÅ‚o. Wciąż można za 1 tys. zÅ‚ zamówić naszÄ… dietÄ™ i przez okoÅ‚o 20 dni w miesiÄ…cu mieć codziennie Å›wieży obiad, Å›niadanie czy kolacjÄ™.

WÅ›ród klientów firm z segmentu premium, takich jak w przypadku Diety Z LiÅ›cia, sÄ… osoby, które zarabiajÄ… w przedziale 7–15 tys. zÅ‚ miesiÄ™cznie, znaczÄ…co ponad Å›redniÄ… krajowÄ…, która w październiku wyniosÅ‚a w sektorze przedsiÄ™biorstw zatrudniajÄ…cych 10 i wiÄ™cej osób 6687,92 zÅ‚ brutto. Zamożniejsi konsumenci przeznaczajÄ… w budżecie domowym okoÅ‚o 1,5 tys. zÅ‚ na caÅ‚omiesiÄ™czne wyżywienie, nie liczÄ…c weekendów. Dlatego nieznaczne podwyżki cen cateringu nie odstraszajÄ… tej grupy od dalszego kupowania diety pudeÅ‚kowej.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy