Wiadomości branżowe

Instytut Staszica: Nowy podatek od urządzeń elektronicznych nie przysłuży się kulturze. Wywinduje za to ceny sprzętu

– Problem z opÅ‚atÄ… reprograficznÄ… jest taki, że ona w Å¼aden sposób nie przysÅ‚uży siÄ™ kulturze. Natomiast każdy Polak zapÅ‚aci wyższÄ… cenÄ™ sprzÄ™tu elektronicznego – mówi dr Dawid Piekarz, wiceprezes Instytutu

– Problem z opÅ‚atÄ… reprograficznÄ… jest taki, że ona w Å¼aden sposób nie przysÅ‚uży siÄ™ kulturze. Natomiast każdy Polak zapÅ‚aci wyższÄ… cenÄ™ sprzÄ™tu elektronicznego – mówi dr Dawid Piekarz, wiceprezes Instytutu Staszica. Jego zdaniem nowa danina, której wprowadzenie planuje Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ustawie o uprawnieniach artysty zawodowego, zrujnuje rynek elektroniki i istotnie zwiÄ™kszy wykluczenie cyfrowe Polaków, którzy mieliby pÅ‚acić trzeciÄ… najwyższÄ… opÅ‚atÄ™ na Å›wiecie (600 mln zÅ‚ rocznie). Eksperci ostrzegajÄ…, że wbrew pierwotnym zaÅ‚ożeniom setki milionów zÅ‚otych nie trafiÄ… na emerytury artystów i twórców oraz do osób tworzÄ…cych kulturÄ™ wysokÄ… i ambitnÄ…, ale gÅ‚ównie do bogatych celebrytów. ObawiajÄ… siÄ™ także groźnego wzmocnienia pozycji organizacji zbiorowego zarzÄ…dzania, jak ZAiKS, które w cyfrowych czasach stajÄ… siÄ™ w ogóle niepotrzebne.

– Ten podatek jest tak naprawdÄ™ do niczego niepotrzebny. Polska jest już w tej chwili prymusem w Unii Europejskiej pod wzglÄ™dem wydatków na kulturÄ™ – przeznaczamy na niÄ… 0,7 proc. PKB, podczas gdy Å›rednia europejska to 0,5 proc. To oznacza, że wydajemy na kulturÄ™ o poÅ‚owÄ™ wiÄ™cej niż nawet bogatsze od nas kraje – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes dr Dawid Piekarz.

Jak podkreÅ›la, obecnie już sama konstrukcja opÅ‚aty reprograficznej jest przestarzaÅ‚a, bo wiÄ™kszość konsumentów sÅ‚ucha muzyki i oglÄ…da filmy w serwisach streamingowych, pÅ‚acÄ…c im miesiÄ™czny abonament, z którego część trafia do twórców bez poÅ›redników.

– SÄ… to kwoty niebagatelne. Jak policzyÅ‚y organizacje miÄ™dzynarodowe, w Europie w zeszÅ‚ym roku byÅ‚o to ok. 10 mld euro, a w USA jeszcze wiÄ™cej – mówi ekspert.

Tymczasem nakÅ‚adanie na konsumentów kolejnej daniny za te same treÅ›ci bÄ™dzie po prostu zwielokrotnieniem opodatkowania. W dodatku nie przysÅ‚uży siÄ™ to artystom w takim stopniu, jak zakÅ‚ada ustawa. Z przebiegu konsultacji ustawy oraz opinii i zastrzeżeÅ„ zgÅ‚oszonych przez organizacje zbiorowego zarzÄ…dzania i inne podmioty wynika, że niemożliwe bÄ™dzie wspieranie emerytur artystów i twórców z opÅ‚aty reprograficznej, a jej poborem nie może siÄ™ zająć administracja skarbowa. Ministerstwo Finansów wskazuje również, że niemożliwe jest zapewnienie Å›ciÄ…galnoÅ›ci nowego parapodatku od zagranicznych sklepów. W rezultacie nie można mówić o powszechnoÅ›ci, efektywnoÅ›ci i równoÅ›ci w poborze opÅ‚aty, a koszty jej poboru bÄ™dÄ… również bardzo wysokie.

A to już wiesz?  Tamara Arciuch: tesknie za fajna rola na duzym ekranie. Dawno nie stalam przed kamera filmowa

Ten podatek byÅ‚by rozdzielany przez organizacje zbiorowego zarzÄ…dzania wedÅ‚ug tego, jak popularny jest dany artysta. Nie ma wiÄ™c mechanizmu, który transmitowaÅ‚by te pieniÄ…dze do artystów tworzÄ…cych kulturÄ™ ambitnÄ…, wysokÄ…, która faktycznie jako niekomercyjna musi być w taki czy inny sposób wspierana. Beneficjentami byÅ‚yby gwiazdy disco polo i gwiazdy popu, czyli ci, którzy już dzisiaj zarabiajÄ… miliony na swojej twórczoÅ›ci – ocenia dr Dawid Piekarz

Eksperci IS obawiajÄ… siÄ™ także wzmocnienia na lata pozycji organizacji zbiorowego zarzÄ…dzania, przez które bÄ™dÄ… przechodziÅ‚y dodatkowe setki milionów zÅ‚otych z nowej opÅ‚aty. I to w sytuacji, w której organizacje te stajÄ… siÄ™ archaizmem, a ich rola staje siÄ™ niepotrzebna.

– Organizacje bÄ™dÄ… mogÅ‚y dzielić i rzÄ…dzić na tym rynku i to w sytuacji, w której postÄ™p technologiczny sprawia, że miÄ™dzy artystÄ… a odbiorcÄ… jego dzieÅ‚a jest już tylko aplikacja technologiczna, która pozwala z jednej strony artyÅ›cie wziąć pieniÄ…dze od konsumenta, a z drugiej konsumentowi uczciwie zapÅ‚acić za to, z czego korzysta – wyjaÅ›nia wiceprezes Instytutu Staszica.

OpÅ‚ata reprograficzna – popularnie nazywana podatkiem od smartfonów – ma zgodnie z zaÅ‚ożeniami ustawodawcy zrekompensować artystom fakt, że osoby fizyczne powielajÄ… ich dzieÅ‚a i utwory (muzykÄ™, filmy, książki etc.) na wÅ‚asny użytek. W Polsce ta danina istnieje już od lat – jest doliczana do cen np. dysków twardych, odtwarzaczy mp3, drukarek, kserokopiarek czy papieru ksero, a pobierajÄ… jÄ… organizacje zbiorowego zarzÄ…dzania prawami autorskimi (np. ZAiKS), inkasujÄ…c dla siebie nawet poÅ‚owÄ™ zbieranych kwot na różnorakie koszty i fundusze. Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach projektowanej ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego chce rozszerzyć i podwyższyć opÅ‚atÄ™ reprograficznÄ…. Projekt zakÅ‚ada, że obejmie ona wszystkie sprzÄ™ty, które majÄ… wejÅ›cie USB, czyli m.in. odtwarzacze audio i wideo, telewizory, dekodery, laptopy i tablety, czytniki e-booków i noÅ›niki pamiÄ™ci, np. pendrive&HASH39;y i karty SD. Dodatkowo zgodnie z ustawÄ… katalog ten bÄ™dzie można rozszerzyć na drodze rozporzÄ…dzenia również o inne urzÄ…dzenia.

A to już wiesz?  Mietek Szcześniak: Odremontowałem stare gospodarstwo, a na polu zrobiłem kwitnący ogród. Jestem dendrologiem amatorem, potrafię przywrócić stare drzewa do owocowania

Jak podaje Instytut Staszica, dziÅ› – wedÅ‚ug resortu kultury – wpÅ‚ywy z opÅ‚aty reprograficznej wynoszÄ… ok. 7 mln zÅ‚, choć rynek szacuje, że powinno to być ok. 50 mln zÅ‚. W uzasadnieniu do projektu ministerstwo szacuje, że od drugiego roku funkcjonowania opÅ‚aty dochody bÄ™dÄ… siÄ™gać 600 mln zÅ‚.

– W zaÅ‚ożeniu opÅ‚ata nominalna ma wynieść 4 proc., przy czym realnie byÅ‚oby to znacznie wiÄ™cej, ponieważ byÅ‚aby ona pÅ‚acona od obrotu, nakÅ‚adana na samym poczÄ…tku Å‚aÅ„cucha sprzedaży. Dlatego realnie opÅ‚ata reprograficzna wyniosÅ‚aby ok. 6 proc. i przykÅ‚ady innych krajów wskazujÄ…, że dokÅ‚adnie o takÄ… kwotÄ™ wzrosÅ‚yby też w Polsce ceny sprzÄ™tu elektronicznego – mówi dr Dawid Piekarz. – Te 4–6 proc. to naprawdÄ™ bardzo dużo. Na rynku elektroniki bardzo czÄ™sto o tym, kto zostaje, a kto z niego wypada, decydujÄ… uÅ‚amki procenta w cenie, ponieważ jest to rynek piekielnie konkurencyjny. Trzeba też zauważyć, że w Polsce ta opÅ‚ata byÅ‚aby cztery razy wyższa niż w Niemczech, gdzie wynosi ona 1 proc., na dodatek przy niższym, 19-proc. podatku VAT – dodaje.

Instytut Staszica w swoim oficjalnym stanowisku wskazuje, że wprowadzenie w Polsce opÅ‚aty reprograficznej w obecnie proponowanym ksztaÅ‚cie spowoduje podwyżki cen laptopów, komputerów, dekoderów, telewizorów i tabletów, które bezpoÅ›rednio dotknÄ… konsumentów. Producenci i importerzy, którzy już teraz czÄ™sto majÄ… marże poniżej 1 proc., przerzucÄ… bowiem nowÄ… opÅ‚atÄ™ na konsumentów. Przy obecnych zaÅ‚ożeniach byÅ‚aby to zaraz po podatku VAT najwyższa opÅ‚ata, jakÄ… ponosi kupujÄ…cy. UdziaÅ‚ w cenie np. podatku dochodowego jest niemal 30-krotnie niższy.

– ByÅ‚by to bardzo niesprawiedliwy podatek, który uderzyÅ‚by przede wszystkim w osoby najuboższe. SprzÄ™t elektroniczny to już nie sÄ… gadżety ani zabawki. W sytuacji pandemii, kiedy mamy naukÄ™ i pracÄ™ zdalnÄ…, bardzo czÄ™sto laptop, tablet czy komputer stacjonarny to produkty pierwszej potrzeby, które decydujÄ… o naszym funkcjonowaniu w spoÅ‚eczeÅ„stwie – podkreÅ›la wiceprezes Instytutu Staszica. – Co zabawne, sam polski ustawodawca w ocenie skutków regulacji pisze, że jeżeli ceny elektroniki w Polsce wzrosnÄ…, to Polacy bÄ™dÄ… kupować jÄ… w serwisach niemieckich czy dalekowschodnich. Trudno wiÄ™c powiedzieć, jak to siÄ™ ma do gÅ‚oszonego patriotyzmu gospodarczego.

Jak podkreÅ›la, w Polsce branża handlu elektronikÄ… zapewnia roczne wpÅ‚ywy z VAT w wysokoÅ›ci ok. 5 mld zÅ‚ jedynie z urzÄ…dzeÅ„ majÄ…cych być objÄ™tych proponowanÄ… opÅ‚atÄ… i utrzymuje ok. 100 tys. miejsc pracy. Nowa opÅ‚ata – nie dość, że odbiÅ‚aby siÄ™ na kieszeni najmniej zamożnych Polaków i zwiÄ™kszyÅ‚aby problem wykluczenia cyfrowego – zaszkodziÅ‚aby również prężnie dziaÅ‚ajÄ…cej gałęzi gospodarki.

A to już wiesz?  Katarzyna Krupa: trzeba skonczyc z robieniem z seksualnosci tematu tabu

– Te 4–6 proc. opÅ‚aty reprograficznej zaszkodziÅ‚oby producentom taÅ„szego sprzÄ™tu, który czÄ™sto ludziom mniej zarabiajÄ…cym jest niezbÄ™dny do tego, żeby móc pracować czy uczyć siÄ™ zdalnie. Taki sprzÄ™t staÅ‚by siÄ™ niedostÄ™pny, nie opÅ‚acaÅ‚oby siÄ™ go już na polskim rynku sprzedawać. MielibyÅ›my sytuacjÄ™ podobnÄ… jak we Francji, gdzie na rynku zostaÅ‚ wyłącznie wysoki, drogi sprzÄ™t – wÅ‚aÅ›nie dlatego, że wysoka opÅ‚ata reprograficzna zmieniÅ‚a ksztaÅ‚t tamtejszego rynku. My nie jesteÅ›my spoÅ‚eczeÅ„stwem tak bogatym jak Niemcy czy Francuzi, natomiast pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci przewidywanej opÅ‚aty bylibyÅ›my dokÅ‚adnie na trzecim miejscu w Europie i na trzecim miejscu w ogóle na Å›wiecie, za tymi dwoma krajami – wskazuje dr Dawid Piekarz.

W podobnym tonie wypowiedzieli siÄ™ eksperci podczas zorganizowanego przez Instytut Staszica panelu dyskusyjnego „OpÅ‚ata czy haracz”. WziÄ™li w nim udziaÅ‚, poza przedstawicielami Instytutu, także Tomasz Wróblewski, prezes think-tanku Warsaw Enterprise Institute, dr Marian SzoÅ‚ucha z Instytutu Prawa Gospodarczego, Andrzej PrzybyÅ‚o, prezes spóÅ‚ki AB, oraz Marek TataÅ‚a, wiceprezes think-tanku Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy