Warszawa, 14 grudnia 2017 r.
Por?wnanie Europy, Azji i Ameryki P?lnocnej
Z problemem niezaplaconej faktury przynajmniej raz w miesiacu styka sie ponad polowa firm badanych w 14. fali badania Bibby MSP Index. Blisko dla co czwartej z nich (23,3%) nie jest to sytuacja jednorazowa. W Polsce problem op?znionych platnosci dotyczy niemal wszystkich przedsiebiorc?w – wynika z 14. fali badania Bibby MSP Index przeprowadzanego cyklicznie na zlecenie firmy faktoringowej Bibby Financial Services. Ponad jedna trzecia respondent?w wskazala, ze op?znienie w uregulowaniu platnosci srednio wynosi od 7 do 14 dni, a ponad 13% przedsiebiorc?w przyznaje, ze oczekuje na zaplate powyzej miesiaca.
Jak pokazuje badanie Global Business Monitor 2017, polscy przedsiebiorcy z sektora MSP srednio czekaja na nalezne im srodki za sprzedane towary lub zrealizowane uslugi 29 dni. Warto jednak zwr?cic uwage, ze w ciagu ostatniego roku polskie firmy doswiadczaly zlych dlug?w czyli nieoplaconych faktur we wskazanym terminie czesciej niz wiekszosc kraj?w z Europy, Azji i Ameryki P?lnocnej objetych badaniem.
W wyniku op?znien w platnosciach powstaja zatory platnicze, kt?re generuja serie negatywnych konsekwencji dla calego rynku. Dostrzegajac skale problemu, uruchomilismy kampanie „Place faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Problem zator?w platniczych jest powszechny, dlatego tak wazna jest edukacja dotyczaca tego, jak przeciwdzialac temu zjawisku, i promowanie dobrych praktyk biznesowych, szczeg?lnie istotnych dla funkcjonowania malych i srednich przedsiebiorstw – komentuje Jerzy Dabrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services w Polsce.
Stan platnosci w Europie
Przedstawiciele niemieckiego sektora MSP oczekuja zaledwie 26 dni na uregulowanie platnosci od swoich kontrahent?w. Moze to swiadczyc o wysokiej kulturze platnosci wsr?d przedsiebiorc?w z tego kraju, jednak pomimo tego ponad jedna trzecia respondent?w ucierpiala z powodu zlych dlug?w w ciagu ostatniego roku. Wiekszosc przedsiebiorc?w w Czechach (70%) oczekuje na platnosci od klient?w srednio 30 dni – wynika z badania Global Business Monitor 2017. W ciagu ostatnich 12 miesiecy 41% respondent?w odczulo negatywne konsekwencje niesciagalnych dlug?w, a srednia kwota odpisu z tytulu niewyplacalnosci lub niewyplacalnosci klient?w wynosi 159 tys. koron czeskich. Badanie Global Business Monitor 2017 wykazalo, ze ponad polowa holenderskich MSP (57%) otrzymuje srodki z wystawionych faktur w ciagu 30 dni.
Przedsiebiorcy z Wielkiej Brytanii maja praktyke oferowania klientom dluzszych termin?w platnosci, przez co pozostaja caly czas w niekorzystnej sytuacji finansowej. W Zjednoczonym Kr?lestwie przedsiebiorcy srednio czekaja na platnosc 37,5 dnia. Francuskie firmy oczekuja zas na zaplate az 45 dni, a prawie dwie piate francuskich przedsiebiorc?w z sektora MSP (38%) twierdzi, ze ich zalegle naleznosci od klient?w wynosza srednio 12 tys. euro.
Sytuacja przedsiebiorc?w w Azji
Jesli chodzi o zarzadzanie przeplywem got?wki w Hongkongu, dwie piate przedsiebiorc?w (43%) twierdzi, ze najwiekszym wyzwaniem, z kt?rym sie zmagaja, jest terminowe otrzymywanie platnosci od klient?w. Wyniki badania Global Business Monitor 2017 pokazuja, ze trzy piate (63%) klient?w MSP potrzebuje 30 lub wiecej dni, aby dokonac platnosci. Podobnie jest w Singapurze – zdecydowana wiekszosc przedsiebiorstw z sektora MSP (79%) oczekuje na naleznosci ponad 30 dni, a 18% – nawet ponad 60 dni.
Kultura platnosci w Ameryce
Z badania Global Business Monitor 2017 wynika, ze przedsiebiorcy z USA oczekuja na platnosc kr?cej niz kraje z Europy czy Azji. W przeciwienstwie do Francji czy Singapuru prowadzacy biznes w USA otrzymuja platnosc od klient?w srednio po 24 dniach. Niestety przedsiebiorcy z Kanady nie moga pochwalic sie podobnym sukcesem – w tym kraju na splyw srodk?w czeka sie srednio 38 dni, a 31% firm twierdzi, ze w ciagu ostatniego roku mialo niesciagalne zadluzenie z przecietnym odpisem w wysokosci 49 000 CAD, w konsekwencji podwyzszenia referencyjnej stopy procentowej w 2017 r. Po raz pierwszy od siedmiu lat ponad 40% kanadyjskich respondent?w wyrazilo obawy, ze wyzsze stopy procentowe moga utrudnic rozw?j ich dzialalnosci poprzez negatywny wplyw na opinie klient?w lub koszt finansowania biznesu.
Bibby Financial Services Sp. z o.o. to firma faktoringowa, kt?ra nalezy do finansowej czesci, istniejacej od 1807 roku, brytyjskiej firmy Bibby Line Group Ltd. w ramach kt?rej dzialaja trzy grupy podmiot?w oferujace nastepujace rodzaje uslug: transport morski – Bibby Line Ltd., uslugi logistyczne – Bibby Distribution Ltd., uslugi finansowe – Bibby Financial Services. Firma posiada biura w Wielkiej Brytanii, Polsce, Francji, Irlandii, Niemczech, Czechach, Slowacji, USA, Kanadzie, Malezji, Singapurze i Hong Kongu. W Polsce jest obecna od 2002 roku i posiada oddzialy w Warszawie, Poznaniu i Katowicach, ale swoim zasiegiem obejmuje caly kraj. Bibby jest czlonkiem Polskiego Zwiazku Faktor?w oraz najwiekszego miedzynarodowego zrzeszenia faktor?w Factors Chain International. www.bibbyfinancialservices.pl
Global Business Monitor to cykliczne miedzynarodowe badanie przedsiebiorc?w z sektora malych i srednich przedsiebiorstw z Polski, Stan?w Zjednoczonych, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Czech, Holandii, Kanady i Singapuru i Hong Kongu. Badanie objelo firmy zatrudniajace do 250 pracownik?w z taki sektor?w jak handel, produkcja, budownictwo, transport i uslugi. Druga fala badania zostala zrealizowana w marcu i czerwcu i 2017 r. Przeprowadzono 1655 wywiad?w telefonicznych.
Bibby MSP Index to cykliczne badanie sprawdzajace aktualna ocene sytuacji ekonomicznej przedsiebiorstw
z sektora MSP. 14. fala zostala zrealizowana we wrzesniu 2017 r. na grupie 450 respondent?w. Respondentami byly osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych gl?wnie prezesi, czlonkowie zarzad?w, dyrektorzy finansowi oraz gl?wni ksiegowi w firmach zatrudniajacych od 9 do 249 pracownik?w. Wskaznik Bibby MSP Index obrazuje kondycje firm z sektora MSP na podstawie wnikliwej analizy danych dotyczacych zatrudnienia, sprzedazy, inwestycji, plynnosci finansowej oraz zadluzenia przedsiebiorstw. Badanie zostalo przeprowadzone na grupie malych i srednich przedsiebiorstw z 6 branz: budownictwo, przemysl, handel, uslugi, transport i pozostale.