Data publikacji: 2019-07-25
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Jak dzielić się obowiązkami domowymi
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Domowe obowiÄ…zki takie jak gotowanie, sprzÄ…tanie czy opieka nad dziećmi zazwyczaj traktowane sÄ… jako „kobiece zajÄ™ciaâ€.
Domowe obowiÄ…zki takie jak gotowanie, sprzÄ…tanie czy opieka nad dziećmi zazwyczaj traktowane sÄ… jako „kobiece zajÄ™ciaâ€. W praktyce czÄ™sto oznacza to, że nawet jeÅ›li oboje partnerów pracuje zawodowo, to wÅ‚aÅ›nie kobieta w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków ma dodatkowy etat w postaci troski o dom. PotwierdzajÄ… to wyniki badania „PodziaÅ‚ obowiÄ…zków w polskich gospodarstwach domowychâ€, zrealizowanego na zlecenie marki Indesit, w którym ponad poÅ‚owa kobiet stwierdziÅ‚a, że na domowe obowiÄ…zki poÅ›wiÄ™ca dużo wiÄ™cej czasu niż partner – Polki poÅ›wiÄ™cajÄ… aż do piÄ™ciu godzin dziennie, a mężczyźni jedynie do dwóch[1]. Co ciekawe, przytÅ‚oczone zadaniami nie do koÅ„ca radzÄ… sobie z dzieleniem siÄ™ nimi z pozostaÅ‚ymi czÅ‚onkami rodziny… Może czasem wystarczy pozwolić sobie pomóc? Jak to zrobić – podpowiada psycholog MaÅ‚gorzata Ohme.
Nie licz na to, że się domyśli
Utarło się, że troska o dom zazwyczaj jest na barkach kobiet. Sprzątamy, pierzemy, gotujemy i zajmujemy się dziećmi. Wielu z nas wydaje się, że ogarniemy wszystko lepiej, szybciej i dokładniej – po prostu nauczyłyśmy się, że schludny dom to nasza, kobieca odpowiedzialność. Ale czy na pewno? Czasem może warto odpuścić, pozwolić sobie pomóc? Podzielenie się zadaniami z partnerem czy z dziećmi to sposób, by dać sobie chwilę wytchnienia i zaangażować resztę domowników do codziennych aktywności. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że jeśli nie porozmawiamy z partnerem szczerze, to on sam może się nie domyślić, że należy wstawić pranie czy odkurzyć podłogi. Szczególnie, jeśli do tej pory, to my zajmowałyśmy się wszystkim. Jak to zazwyczaj wygląda?
On siedzi, ogląda coś w telewizji albo sprawdza na komputerze, a ona pełna złości tłucze garnkami w kuchni, ostentacyjnie przechodzi z brudnym ubraniami obok niego, albo trzaska drzwiami wychodząc po zakupy. Dlaczego? Bo wkurza ją, że on siedzi na tej kanapie, a ona znowu ma do ogarnięcia tysiąc rzeczy. Znacie to? A czy wiecie, że komunikacja w związku jest ważniejsza niż miłość? Bez rozmów nie da się wspólnie szczęśliwie żyć. Jeśli mu nie powiesz, czego od niego wymagasz, on się nie domyśli. Naprawdę – komentuje psycholog Małgorzata Ohme.
Jak wynika z raportu „PodziaÅ‚ obowiÄ…zków w polskich gospodarstwach domowychâ€, zrealizowanego na zlecenie marki Indesit, z punktu widzenia kobiet wiÄ™kszość prac zwiÄ…zanych ze sprzÄ…taniem i gotowaniem jest po ich stronie. Partnerzy specjalizujÄ… siÄ™ w pracach naprawczych, remontach, wyrzucajÄ… Å›mieci, pracujÄ… w ogrodzie. Współdzielone sÄ… zakupy i opieka nad dziećmi1. Ale nie oszukujmy siÄ™, wiÄ™kszość „mÄ™skich zajęć†(takich jak remont czy koszenie trawy) zdarza siÄ™ raczej sporadycznie, a zmywać i gotować trzeba codziennie. Å»eby jednak pozwolić sobie pomóc, musimy najpierw nauczyć siÄ™ delegowania obowiÄ…zków. Może partner nie poskÅ‚ada prania tak dobrze jak my byÅ›my to zrobiÅ‚y… ale czy to ma aż takie znaczenie? Dajmy mu szansÄ™.
Naucz się delegować obowiązki
CzÄ™sto jesteÅ›my przekonane, że to my wszystko zrobimy najlepiej. WÅ‚aÅ›nie dlatego mamy problem z delegowaniem obowiÄ…zków. Ileż to razy sÅ‚yszaÅ‚am od przyjaciółek: „Jak on ma sprzÄ…tnąć Å‚azienkÄ™, a ja po nim poprawiać, to mi siÄ™ odechciewaâ€. Dlaczego pielÄ™gnujemy w sobie przekonanie, że jak tylko my coÅ› zrobimy, bÄ™dzie to wykonane idealnie? Musi takie być? Nie można mu powiedzieć: „Kochanie, jak już sprzÄ…tasz po obiedzie, umyj też kuchenkÄ™, bo później siÄ™ wkurzam, że muszÄ™ jÄ… i tak szorowaćâ€. On to zrobi, uwierz – metoda wypróbowana – radzi MaÅ‚gorzata Ohme. Ustalcie wspólnie podziaÅ‚ obowiÄ…zków, usiÄ…dźcie z tygodniowym grafikiem. „W poniedziaÅ‚ek nie zdążę zrobić zakupów, bo mam spotkanie w pracyâ€, „Okej, ja zrobiÄ™, ale nie dam rady odebrać w Å›rodÄ™ dzieci z zajęćâ€, „Nie ma sprawy, ja to zrobiÄ™â€, „W tym tygodniu ty pilnujesz prania, pamiÄ™tasz?â€. Zobaczcie, to naprawdÄ™ nie jest trudne, a jak zaangażujecie jeszcze w prace domowe dzieci, okaże siÄ™, że macie mnóstwo czasu dla siebie – komentuje MaÅ‚gorzata Ohme.
Okazuje się, że dzieląc obowiązki pomiędzy domowników możemy zyskać naprawdę dużo czasu, a przy tym spędzić chwile wspólnie z rodziną. Nawet dzieci mogą się wykazać i już od najmłodszych lat uczyć się dbania o porządek czy pomagania w kuchni – jak wynika z raportu, najczęściej pomagają wtedy, gdy się je o to poprosi1. To działa!
Pozwól dzieciom z tobą gotować, niech dbają o porządek w swoim pokoju, niech mają, w zależności od wieku, swoją listę obowiązków i świadomość za co są odpowiedzialne. Czasami wystarczy zacząć od tego, by po posiłku odstawiły swój talerz do zlewu, by pomogły w nakrywaniu do stołu, starły kurze. I nie mówię tu tylko o dziewczynkach, obowiązki domowe nie powinny mieć płci, pamiętajmy o tym wychowując swoich synów – puentuje Małgorzata Ohme.
Jak widać, delegowanie zadań nie jest takie trudne, a może przynieść naprawdę wiele korzyści. Marka Indesit, w ramach prowadzonej kampanii, zachęca do realizowania idei #DoItTogether, czyli do wspólnego wykonywania obowiązków. Tym samym zaoszczędzony czas będziemy mogli poświęcać bliskim, a już samo realizowanie zadań traktować jako okazję do bycia razem.
[1] Raport zrealizowany na zlecenie marki Indesit – badanie ilościowe realizowane techniką CAWI – przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 04.07.2018 – 10.07.2018 r, N=501.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE