Data publikacji: 2018-08-13
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Jak skutecznie dotrzeć do klienta? Zasady efektywnego samplingu
Kategoria: BIZNES, Konsument
Degustacje mają być nie tylko ukłonem w stronę konsumenta, ale powinny również zachęcać go do zakupu produktu po spróbowaniu. Aby osiągnąć ten cel trzeba dokładnie określić założenia samplingu i grupę docelową, do której chcemy dotrzeć.
Nie da się ukryć, że obecnie żyjemy w komunikacyjnym natłoku. Wyobraźmy sobie dzień typowego konsumenta: po przebudzeniu włącza radio, gdzie ulubione piosenki przeplatają się ze spotami reklamowymi. Przyjeżdża do pracy, loguje się do ulubionych portali społecznościowych, widząc wpisy znajomych naprzemiennie ze sponsorowanymi treściami. Po powrocie do domu włącza telewizor, aby obejrzeć ulubiony serial, który co pół godziny jest przerywany blokami reklamowymi.
Marketingowcy szacujÄ…, że każdego dnia stykamy siÄ™ z ok. 5 tys. komercyjnych przekazów. Ile z nich jesteÅ›my w stanie zapamiÄ™tać? Wg badaÅ„ Discovery, „PrzyszÅ‚ość reklamy telewizyjnejâ€, okoÅ‚o piÄ™ciu, czyli niewielki uÅ‚amek. Dlatego aby dotrzeć do potencjalnych konsumentów warto wesprzeć te dziaÅ‚ania dodatkowymi narzÄ™dziami marketingowymi. JednÄ… ze sprawdzonych metod jest sampling.
Przekonaj konsumenta do spróbowania produktu
Sampling, czyli degustacje produktu to metoda, która pozwala wyjść bezpośrednio do konsumenta i pozwolić mu zapoznać się z produktem. Ważne jest, aby podać go w interesującej formie, np. zatrudniając dobrze przeszkolonych hostów lub hostessy, którzy będą potrafili z przekonaniem opowiedzieć o naszej ofercie i zaangażować potencjalnych nabywców.
Istotne jest również miejsce, w którym odbywa się degustacja. Odpowiednio dobrana sceneria może potem przywoływać wśród potencjalnych konsumentów produktu przyjemne skojarzenia, które wpływają na późniejszy jego odbiór. Nie jest to jednak najtańsza aktywność. Kolportaż próbek czy opłacenie całej strefy oraz pracowników bywa bardzo kosztowne, ale jednak przy odpowiedniej organizacji koszty te można przekuć w ogromne korzyści.
Dlaczego konsumenci chÄ™tnie korzystajÄ… z samplingu? Ponieważ nie lubimy kupować kota w worku. Przed wydaniem pieniÄ™dzy chcemy produkt przetestować, żeby mieć pewność, że bÄ™dÄ… to dobrze zainwestowane Å›rodki. TÄ™ zależność mogÄ… zauważyć nawet drobni przedsiÄ™biorcy. Zapewne wiÄ™kszość z nas prosiÅ‚a kiedyÅ› na osiedlowym bazarku o możliwość skosztowania jednej truskawki przed zakupem caÅ‚ej Å‚ubianki. DokÅ‚adnie tak samo dziaÅ‚a to w przypadku wielkich firm. Dobrze to odzwierciedla jedna z zasad handlowych: „JeÅ›li chcesz, aby ktoÅ› wypróbowaÅ‚ twój produkt dwa razy, musi go wypróbować razâ€. WedÅ‚ug raportu Nielsena „Total Consumer Reportâ€, opisujÄ…cego Å›wiatowe postawy konsumentów, co trzeci respondent wymienia próbki produktów jako jedno z piÄ™ciu najważniejszych źródeÅ‚ informacji o nowej ofercie.
Zadbaj o odpowiedniÄ… sceneriÄ™
Jak przeprowadzić sampling, aby uzyskać z niego realne korzyÅ›ci? PrzykÅ‚adem na efektywnÄ… degustacjÄ™ produktu mogÄ… być dziaÅ‚ania firmy Perfetti Van Melle, która niedawno wprowadziÅ‚a na rynek nowÄ… edycjÄ™ Mentos Say Hello. CharakteryzujÄ… siÄ™ one nadrukowanymi na cukierkach emotikonkami pomagajÄ…cymi w wyrażaniu emocji i nawiÄ…zywaniu nowych znajomoÅ›ci. – Prowadzimy sampling w miejscach, gdzie panuje przyjemna atmosfera kojarzÄ…ca siÄ™ z dobrym nastrojem i otwartoÅ›ciÄ… na innych. – mówi MichaÅ‚ Bonecki, Consumer Marketing Manager w Perfetti Van Melle Polska. – WybraliÅ›my popularne turystyczne kierunki, m.in. Trójmiasto, Półwysep Helski, WrocÅ‚aw, czy Kraków. Dodatkowo rozpoczÄ™liÅ›my współpracÄ™ z Radiem Eska, którego zespoÅ‚y animatorów podczas wakacyjnej akcji Eska Summer City  odwiedzÄ… najciekawsze miejsca, w których Polacy chÄ™tnie spÄ™dzajÄ… swój wolny czas w lato. DziÄ™ki temu konsumenci z caÅ‚ego kraju bÄ™dÄ… mieli okazjÄ™ spróbować naszego nowego produktu. Podobne dziaÅ‚ania prowadziliÅ›my rok temu. Bardzo duża ilość próbek, które rozdaliÅ›my znaczÄ…co przeÅ‚ożyÅ‚a siÄ™ na bardzo dobre wyniki sprzedaży.
Takie rozdawanie próbek umożliwia producentowi również dokonanie istotnych obserwacji, takich jak opinie konsumentów, bądź sprawdzenie jakich słów używają, aby opisać doznania, które  towarzyszą im podczas próbowania produktu. Może być to później bardzo przydatne w innych rodzajach komunikacji marketingowej lub przy odświeżaniu asortymentu.
Wybór odpowiedniego miejsca wiąże się również z grupą docelową, do której chcemy dotrzeć. Jeśli promujemy produkt skierowany do np. matek prezentowanie go na uczelni bądź festiwalach dla młodzieży kompletnie mija się z celem i naraża nas na straty.
Zadbaj o odpowiedni odbiór marki
Inna niezwykle istotna kwestia to zadbanie o odpowiedni dobór osób promujących markę. Wybierając hostów czy hostessy należy pamiętać, że stają się wtedy twarzą marki oraz będą mieć bezpośredni kontakt z klientem i muszą zadbać o właściwy dobór odbiorców produktu. Na rynku istnieje obecnie mnóstwo firm, które świadczą profesjonalne usługi w tym zakresie. Jeśli więc nie czujemy się mocni w podobnych działaniach, warto skorzystać z pomocy odpowiedniej agencji, która zatrudni i będzie kontrolować pracowników, gdyż ich działania mogą się przełożyć na postrzeganie marki.
Sampling możemy przeprowadzić również poza przestrzenią miejską. Dobrym rozwiązaniem może być tzw. cross marketing, czyli wejście we współpracę z inną marką, której konsumenci mogą być zainteresowani również naszym produktem. I tak np. producent tabletek do mycia naczyń może wejść w kooperację z producentem zmywarek i dodawać je gratis do każdego nowego urządzenia, do napojów możemy dołączyć słone przekąski, a do aromatycznej pizzy odświeżającą gumę do żucia Mentos.
Policz czy sampling się opłaca
Po każdej degustacji warto przeprowadzić szczegółową analizę, aby zmierzyć efektywność akcji. Jak to zrobić? Przede wszystkim liczymy, ile produktów przekazaliśmy konsumentom i w jakim czasie. Dodatkowo warto przeprowadzić badania świadomości marki przed i po akcji, aby dowiedzieć się, czy konsumenci zapamiętali akcję i produkt.
Kiedy zatem powinniÅ›my zastanowić siÄ™ nad inwestycjÄ… w sampling? – Na pewno, gdy producent chce pokazać nowÄ… koncepcjÄ™ lub wariant produktu, podczas rebrandingu, czy przy wzroÅ›cie dziaÅ‚aÅ„ sprzedażowych konkurencji – podsumowuje MichaÅ‚ Bonecki.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument