DOMOSFERA MILIONERA
Niemal 16 tysiecy os?b zadeklarowalo w ubieglym roku doch?d do opodatkowania wyzszy niz 1 mln zl – tak wynika z danych izb skarbowych za 2014 r. Polacy sie bogaca, wiec i milioner?w systematycznie przybywa. Ze zrozumialych wzgled?w, najbogatsi chronia swoja prywatnosc – dlatego o tym, jak mieszkaja, wiedza czesto tylko ich najblizsi⌠i sprzedawcy. O zwyczaje zakupowe polskich milioner?w pytamy Anne zak, opiekuna klienta Prestige z salonu wyposazenia wnetrz Max-Fliz.
Red.: Wedlug danych z izb skarbowych, najwiecej milioner?w mieszka w wojew?dztwie mazowieckim, g?rnoslaskim, malopolskim, wielkopolskim i dolnoslaskim. W trzech z nich Max-Fliz ma swoje salony i showroomy. Czy czesto zagladaja do Was goscie z przyslowiowym „grubym portfelem”?
Anna zak (Az): Powiedzialabym, ze calkiem czesto, a w zasadzie coraz czesciej. Zdecydowanie mozna zauwazyc tendencje wzrostowa, jesli chodzi o liczbe klient?w pytajacych o towary luksusowe. Miedzy innymi z tego powodu w Krakowie przeorganizowalismy w tym roku Strefe Architekta i przygotowalismy tzw. Prestige Room, czyli showroom, do aranzacji kt?rego uzylismy jedynie ekskluzywnych material?w. Stawialismy na wyposazenie najciekawsze wzorniczo, od producent?w, dla kt?rych dbalosc o najwyzsza jakosc jest priorytetem. W konsekwencji powstalo miejsce, w kt?rym mozemy zaprezentowac Klientowi czy projektantowi topowy asortyment marek z najwyzszej p?lki. Na miejscu dostepne sa tez katalogi produktowe i stanowiska pracy dla architekt?w wnetrz, kt?rzy niemal zawsze sa zatrudniani przez wspomnianych milioner?w do aranzacji wybranego pomieszczenia.
Red.: Najbogatsi nie maja wyczucia estetyki i przestrzeni?
Az: Przeciwnie. Gro z nich to osoby bardzo wyczulone na piekno i harmonie we wnetrzach, i dlatego wlasnie zatrudniaja architekta, by miec pewnosc, ze znajda sie one w ich domach. Nie sztuka jest przeciez wydac duze pieniadze, ale zrobic to z glowa. Wbrew pozorom, najbogatsi klienci nie szastaja pieniedzmi i czesto podkreslaja, ze za podstawe swojego sukcesu uznaja przede wszystkim madre inwestowanie w jakosc.
Red.: Nie oznacza to chyba jednak, ze nie daja sie porwac fantazji?
Az: Oczywiscie, gdy architekt wnetrz dowiaduje sie, ze nie musi liczyc sie z kosztami proponowanych przez siebie aranzacji, moze swobodnie rozwinac skrzydla i tworzyc wnetrza naprawde unikatowe i piekne. Nie ulega watpliwosci, ze taki brak ograniczen wplywa korzystnie na kreatywnosc i designerzy bardzo sobie cenia mozliwosc pracy w tak komfortowych warunkach. Ale prosze mi wierzyc, milionerzy to tez ludzie i nade wszystko cenia sobie wygode i funkcjonalnosc. Dobrze, jesli wnetrze swietnie wyglada i mozna pochwalic sie nim znajomym, ale przede wszystkim musi byc przyjazne dla domownik?w. Najbogatsi klienci wybieraja materialy najwyzszej jakosci i chetnie siegaja po produkty powstale w oparciu o innowacyjne technologie – stac ich przeciez na to, by korzystac z najnowszych osiagniec inzynierii materialowej. Jednak priorytetem jest stworzenie w domu odpowiedniej atmosfery.
Red.: Rynek produkt?w luksusowych w Polsce sukcesywnie sie powieksza. Dostepne sa juz praktycznie wszystkie ekskluzywne marki wnetrzarskie, z kt?rych wiele mozna zobaczyc w Max-Flizie. Kt?re z nich ciesza sie najwiekszym zainteresowaniem ze strony Waszych Klient?w?
Az: Trudno wskazac jakas jedna marke. Jesli m?wimy o wyposazeniu lazienkowym, to dosc popularne sa robione na wymiar umywalki konglomeratowe marki Aquabella, armatura Kohler Karbon, ceramika Alape czy deszczownica ze swiatloterapia Ametis firmy Graff. Nie sa to rzeczy przesadnie wystawne, choc oczywiscie zdarzaja sie i tacy, kt?rzy cenia blask zlota. Ci siegaja np. po pozlacana armature z kurkami z prawdziwych krysztal?w od THG Paris (model Art. Deco) albo po lustra czy meble z pozlacanymi uchwytami, np. model Lutetia z firmy Oasis.
Wielu zamoznych klient?w decyduje sie na wydzielenie strefy SPA z basenem badz duza wanna. Do takich miejsc najczesciej zamawiaja mozaiki. Wsr?d nich kr?luje marka Bisazza, dostarczajaca mozaik szklanych, wykonczonych perlowo, matowo lub w polysku. Maja mn?stwo wzor?w – od klasycznych po orientalne, ale istnieje takze mozliwosc personalizacji i otrzymania mozaiki wybarwionej na podstawie zdjecia, kt?re dostarczy Klient. Innym popularny trend wyznaczaja plytki wielkoformatowe, np. marki Florim – giganty, kt?rych dlugosc dochodzi do 3 metr?w, imitujace marmur, metal czy beton. Natomiast co do wyposazenia, duzym zainteresowaniem cieszy sie np. wanna hydrospa Seaside od Teuco, wyposazona nie tylko w rozbudowany system hydromasazu i swiatloterapii, ale i w lod?wke na szampana czy wodoodporna szafke z gniazdem do ladowania tabletu czy smartfona.
Red: A jesli chodzi o wyposazenie np. kuchni?
Az: W przypadku kuchni szczeg?lnie wazne taje sie optymalne i funkcjonalne wykorzystanie przestrzeni, dlatego prym wioda systemy projektowane na wymiar. Najbogatsi klienci zazwyczaj pytaja o marki niemieckie, kt?re kojarza sie z doskonala jakoscia i precyzja wykonania, a do tego proponuja szeroka game r?znorodnych udogodnien. Na przyklad meble kuchenne SchĂzller wystepuja w dw?ch r?znych wysokosciach modul?w bazowych, kt?re mozemy zamontowac na pieciu r?znych wysokosciach cokol?w, co umozliwia optymalne dostosowanie wysokosci mebli do wzrostu domownik?w. W kontekscie dbania o ergonomie pracy, ciekawym rozwiazaniem jest takze system mocowany bezposrednio do sciany, na dowolnie wybranej wysokosci, jaki oferuje firma Next125.
Oczywiscie parametry i wymiary mebli to nie wszystko. Najzamozniejszych Klient?w stac na najwymyslniejsze wyposazenie szafek, wiec oczywiscie korzystaja z separator?w przestrzeni i rozmaitych organizer?w, antyposlizgowych mat, wewnetrznego oswietlenia, wbudowanych w meble system?w do segregacji odpad?w czy szuflado-ladowarek. Ale prawdziwe pole do popisu zaczyna sie przy kompletowaniu wyposazenia AGD.
Red: To znaczy�
Az: Milioner w zaleznosci od potrzeb moze skomponowac sw?j spersonalizowany zestaw AGD. Spektrum mozliwosci jest bardzo szerokie: opr?cz zwyklych piekarnik?w do wyboru sa r?wniez urzadzenia do gotowania na parze, ekspresy czy szuflady do podgrzewania naczyn – a to wszystko przy zachowaniu jednolitej linii i wygladu.
Podobnie rzecz wyglada w przypadku system?w kuchennych – Klient prestige nie ogranicza sie do wyboru miedzy plyta ceramiczna, indukcyjna czy gazowa, bo moze wybrac urzadzenia takie jak tepany, grille, plyty typu salamandra czy indukcyjne woki. Nasi klienci czesto pytaja o gamy produkt?w do niebanalnego systemu kuchennego. Polecamy im w?wczas serie MIELE CombiSet, Domino od SMEGa, a takze Gaggenau kt?re w ofercie posiadaja sprzet najwyzszej jakosci i profesjonalne rozwiazania kt?re zaspokoja wymagania prawdziwego „szefa kuchni”.
Inna typowa dla zamoznych Klient?w zachcianka, to wyposazenie, kt?re chowa sie po pracy. Stad chetnie zamawiaja oni np. pochlaniacze, kt?re wygladaja jak telewizory, lustra albo po prostu sa chowane w blacie. Dopasowuja tez wyglad AGD do front?w mebli tak, aby jak najmniej rzucaly sie w oczy. Moga na przyklad na specjalne zam?wienie wybrac sobie uchwyty dokladnie takie same jak w urzadzeniach AGD, kt?re moga byc pokryte 24-karatowym zlotem i posiadac wykonany na zyczenie dyskretny grawerunek Luksusowa kuchnia ma swietnie spelniac swoje zadanie, ma byc najwyzszej jakosci od najlepszych producent?w – ale nie powinna przytlaczac swoim wygladem.
Red: No dobrze, wiemy juz sporo o zamilowaniu, jakim zamozni Klienci darza nowinki technologiczne. A na jakie rozwiazania decyduja sie w strefach wypoczynkowych?
Az: Jesli chodzi o meble, to kr?luje przede wszystkim Selva i Oasis. To renoma sama w sobie. Wloskie meble, recznie robione od pokolen sa klasyczne, ale nieprawdopodobnie rozpoznawalne. Ci, kt?rzy preferuja nowoczesna estetyke, chetnie kupuja meble z hartowanego, dymionego szkla, jakie znalezc mozna w kolekcji Veblen marki Fiam. Designerski ksztalt inspirowany klasycznymi, barokowymi formami, zostal sprowadzony do prostych element?w przez slynnego projektanta, Leonarda Dainelliâego. Wsr?d zwolennik?w modernizmu najpopularniejsze sa meble Cappellini – ten wloski producent chetnie eksperymentuje i z kolorem, i z forma. A ci, kt?rzy lubia meble sk?rzane, z reguly decyduja sie na wypoczynek od Gamma. W przypadku tej marki poza wyjatkowym komfortem, jaki gwarantuje chociazby uzycie doskonalej jakosci sk?r czy kaczego puchu do wypelnienia siedzisk, mamy do czynienia z wyjatkowymi mozliwosciami personalizacji mebli: do wyboru jest kilkanascie rodzaj?w przeszyc, kt?rych kolor r?wniez mozemy sobie wybrac z szerokiej palety barw. Co do sypialni, najczesciej zamawiane sa l?zka od Smania – piekne, kr?lewskie, z rozbudowanymi zagl?wkami. Ale to juz naprawde wysoka p?lka cenowa.
Red: Gdyby miala Pani podsumowac zwyczaje zakupowe polskich milioner?w, co wysuneloby sie na pierwszy plan?
Az: Wiekszosc zamoznych klient?w ceni sobie dyskrecje, zatem chetnie korzystaja z mozliwosci prowadzenia transakcji bez swiadk?w – w kameralnych pokojach albo w godzinach kiedy salon oficjalnie jest zamkniety. Zalezy im r?wniez na tym, aby cale zam?wienie pilotowane bylo przez jedna osobe – od ceramiki lazienkowej, po oswietlenie salonu. To daje im komfort i pewnosc, ze poznamy ich preferencje i styl, oraz ze cala aranzacja bedzie stylistycznie sp?jna. Ostatnio wprowadzilismy dodatkowa usluge, polegajaca na tym, ze jesli Klient jest wyjatkowo zainteresowany produktem, kt?rego nie mamy realnie w salonie, mozemy pojechac z nim np. do Wloch do fabryki producenta i pokazac na miejscu jaki to produkt, co go wyr?znia, jak komponuje sie z innymi elementami wybranego wyposazenia itp. Ta opcja r?wniez cieszy sie popularnoscia.
Red: A jesli chodzi o spos?b podejmowania decyzji zakupowych?
Az: Zdecydowanie priorytetem jest madre inwestowanie w jakosc. Milionerzy nie skupiaja sie na chwilowych trendach i przelotnych modach, sprowadzajacych sie do takiego czy innego deseniu. Dla nich najwazniejszy jest komfort wynikajacy z doskonalych material?w oraz renomy producenta. Wiedza, ze jesli zdecyduja sie na zakup pewnych marek, slynacych z jakosci dostarczanych mebli czy wyposazenia, problemy po prostu nie maja prawa sie pojawic. Inny zauwazalny trend to stawianie jednak na nowoczesne rozwiazania. Majetni Klienci to bardzo czesto ludzie doskonale wyksztalceni, obyci w swiecie kultury i sztuki, czesto podr?zujacy do najdalszych zakatk?w swiata. Byli na niejednych targach designu i wiele widzieli, przez co sa otwarci na niestandardowe pomysly i odkrywcze rozwiazania. Chetnie korzystaja z wyposazenia powstalego przy wykorzystaniu najnowszych osiagniec technologicznych, ale staraja sie, by na pierwszym planie byla jednak harmonia. Taka strategia pozwala im cieszyc sie wyposazeniem, kt?rego nie trzeba bedzie szybko wymieniac. W sumie, wiekszosc wybor?w jakich dokonuja tak zwani „milionerzy” to bardzo przemyslane decyzje. Oczywiscie, nie kazdy bedzie w stanie sobie pozwolic na te czy tamte plytki, kuchenki czy kanapy. Ale kazdy moze pr?bowac kierowac sie przy swoich wyborach podobnymi kryteriami.
Red: Bardzo dziekuje za rozmowe.