Data publikacji: 2020-04-16
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Musisz to wiedzieć, zanim kupisz polisę
Kategoria: BIZNES, Konsument
Profesjonalna analiza potrzeb
Ile zarabiasz? Czy masz rodzinę? Jak spędzasz czas wolny – to tylko niektóre z pytań, jakie możesz usłyszeć od doradcy ubezpieczeniowego, kiedy zdecydujesz się na zakup polisy mającej zabezpieczyć Twoje życie i zdrowie. Wielu z nas uzna je za zbytnią ciekawość, jednak to od dokładności przeprowadzonej na wstępie analizy zależy, czy będziesz mógł spać spokojnie. Zamiast oburzać się i zarzucać doradcy, że jest wścibski, poddaj się profesjonalnej analizie potrzeb i odpowiedz cierpliwie na wszystkie pytania. W obecnej sytuacji, kiedy większość usług i transakcji odbywa się zdalnie bez wychodzenia z domu, tym bardziej należy zadbać o to, żeby taka analiza została przeprowadzona telefonicznie, czy przez wideokonferencję.
Â
Blisko 70% Polaków deklaruje, że nigdy nie miaÅ‚o przeprowadzonej profesjonalnej analizy potrzeb ubezpieczeniowych, z czego 13% nie wie nawet, czym taka analiza jest – wynika z badania „Dobry agent. Dobry doradcaâ€. Tymczasem, jak pokazuje to badanie, jednym z najczęściej poruszanych tematów rozmów z doradcÄ… ubezpieczeniowym jest dopasowanie oferty do sytuacji życiowej. Czy to oznacza, że taka analiza byÅ‚a przeprowadzona, jednak Polacy nie majÄ… Å›wiadomoÅ›ci, czym ona jest i jak powinna wyglÄ…dać? A może pytanie należy postawić inaczej – czy rzeczywiÅ›cie, a jeÅ›li tak, to w jaki sposób ta analiza jest przeprowadzana? Klienci powinni wiedzieć, że profesjonalna analiza potrzeb jest podstawÄ… dobrze dopasowanej polisy, powinni jej również oczekiwać od swojego doradcy. Taka polisa jest niezbÄ™dna, jeÅ›li np. chcemy mieć zabezpieczone dodatkowe Å›rodki finansowe na wypadek nagÅ‚ej choroby, lub np. chcemy, żeby nasza rodzina miaÅ‚a pieniÄ…dze na opÅ‚acenie kredytu, w przypadku utraty pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej.
Â
Analiza potrzeb – na czym polega?       Â
W Polsce od 2018 roku obowiązuje dyrektywa unijna w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (IDD) i od tego czasu zawarcie umowy ubezpieczenia powinno być obowiązkowo poprzedzone analizą wymagań i potrzeb klienta w oparciu o uzyskane od niego informacje. Ubezpieczenia na życie są bardzo specyficznym produktem, o którego jakości przede wszystkim decyduje poziom dopasowania do indywidualnej sytuacji życiowej ubezpieczonego. Odpowiednia konstrukcja ubezpieczenia pozwala uniknąć w przyszłości sytuacji, w których produkt nie spełni swojej roli. Najlepszym narzędziem, które pozwala doradcom stworzyć idealne ubezpieczenie dla klienta jest właśnie profesjonalna analiza potrzeb. Jej przeprowadzenie pozwala dokładnie poznać sytuację życiową klienta i uwzględnić w przygotowywaniu oferty wszystkie istotne czynniki mające wpływ na parametry produktu. Fakt, że właśnie jesteśmy świadkami przeniesienia wszelkich możliwych usług do sieci nie stanowi żadnej przeszkody, analizę potrzeb również można przeprowadzić zdalnie, bez konieczności bezpośredniego kontaktu.
Â
– Obecnie, żeby zapewnić bezpieczeÅ„stwo zarówno naszym klientom, jak i doradcom, umożliwiliÅ›my dodatkowe, bezpieczne rozwiÄ…zania. PolisÄ™ można teraz kupić bez koniecznoÅ›ci przesyÅ‚ania oryginałów dokumentów, podczas wirtualnego spotkania lub rozmowy telefonicznej z agentem. Zdalnie przeprowadzana jest też analiza potrzeb, a wszystkie dokumenty zwiÄ…zane z zawarciem umowy ubezpieczenia, np. kalkulacja wysokoÅ›ci skÅ‚adki, ogólne warunki ubezpieczenia, spisany zdalnie wniosek o ubezpieczenie, oraz inne ważne informacje, przesyÅ‚ane sÄ… klientom elektronicznie – mówi Magdalena Brzozowska-Tomczyk, Dyrektor Pionu Klienta Indywidualnego w MetLife.
Â
Dopilnowanie procedur jest bardzo ważne, zwÅ‚aszcza przy wyborze polisy na życie czy zdrowie, gdzie to, na jakim etapie życia siÄ™ znajdujemy ma ogromne znaczenie. Innego produktu potrzebujÄ… single, osoby, które majÄ… rodzinÄ™, a jeszcze inaczej skonstruowane ubezpieczenie bÄ™dzie odpowiednie dla wÅ‚aÅ›ciciela firmy czy kogoÅ›, kto zaczyna myÅ›leć o wÅ‚asnej emeryturze. W zależnoÅ›ci od potrzeb klientów różne sÄ… też rodzaje ubezpieczeÅ„ – ubezpieczenia na życie to zabezpieczenie finansowe przyszÅ‚ych potrzeb, takich jak nauka dziecka, czy emerytura. Celem ubezpieczenia wypadkowego lub zdrowotnego jest zabezpieczenie Å›rodków na wypadek nagÅ‚ej utraty dochodu – pozwala ono utrzymać poziom naszego życia na tym samym poziomie, opÅ‚acić kredyty, szkołę dla dziecka lub sfinansować lekarstwa i rehabilitacjÄ™. W przypadku poważnych zdarzeÅ„, jak ciężka choroba, inwalidztwo czy Å›mierć, można zabezpieczyć Å›rodki np. na dostÄ™p do lepszego leczenia, rehabilitacjÄ™ lub zabezpieczenie przyszÅ‚oÅ›ci naszej rodziny.
Â
Parametry produktów ubezpieczeniowych powinny być również dopasowane do priorytetów, które na danym etapie życia są ważne dla decydujących się na ubezpieczenie – czy jest to etap związany z większymi wydatkami, gromadzeniem kapitału, czy utrzymaniem obecnego statusu finansowego. Poprzez pogłębioną analizę doradca ubezpieczeniowy musi poznać również profil finansowy swoich klientów – dowiedzieć się, jaka część ich dochodów finansowych przeznaczana jest na wydatki, jaka na oszczędności i inwestycje. Dopiero na tej podstawie może zarekomendować, jaką część bezpiecznie, czyli bez szkody dla domowego budżetu, można przeznaczyć na ubezpieczenie.
Â
Cenna wiedza dla klientów
Profesjonalnie przeprowadzona analiza potrzeb to narzędzie, które służy nie tylko doradcom ubezpieczeniowym, ale może przydać się również samym klientom. To dla nich dobra okazja do edukacji i zwiększenia świadomości własnych potrzeb, oczekiwań, czy wręcz zagrożeń, z jakimi muszą liczyć się w życiu. Odpowiadając na pytania doradców, klienci mogą na przykład uświadomić sobie, jakie czynniki mają wpływ na ich bezpieczeństwo finansowe oraz czy w przypadku nagłych sytuacji losowych, w razie śmierci, inwalidztwa, lub nagłej utraty pracy, klient i jego rodzina będą mieli fundusze na zaspokojenie podstawowych potrzeb.
Â
– Badanie, które przeprowadziliÅ›my pokazaÅ‚o, że Polacy nie majÄ… Å›wiadomoÅ›ci, jak wiele czynników może mieć wpÅ‚yw na parametry polisy, która bÄ™dzie rzeczywistym zabezpieczeniem finansowym na przyszÅ‚ość. Dlatego do zadaÅ„ doradców należy poznanie sytuacji życiowej klienta i pomoc w dobraniu najkorzystniejszego rozwiÄ…zania. Temu wÅ‚aÅ›nie sÅ‚uży profesjonalna analiza potrzeb ubezpieczeniowych. Mamy nadziejÄ™, że nie tylko w MetLife standardem jest, że każdy doradca od takiej analizy rozpoczyna współpracÄ™ ze swoimi klientami – mówi Magdalena Brzozowska-Tomczyk, Dyrektor Pionu Klienta Indywidualnego w MetLife. Polacy nie wiedzÄ… również, czego oczekiwać od swojego doradcy, jak powinno przebiegać spotkanie z nim – a co za tym idzie, nie sÄ… w stanie zweryfikować, czy dopasowana do ich oczekiwaÅ„ polisa zabezpiecza wszystkie potrzeby i potencjalne zagrożenia. Dlatego prowadzimy kampaniÄ™ „Dobry agent. Dobry doradcaâ€, która ma uÅ›wiadomić, jak ważna jest rola doradców oraz pomóc rozpoznać takiego, który pomoże nam dobrze zadbać o bezpieczeÅ„stwo finansowe – dodaje Magdalena Brzozowska-Tomczyk.
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument