Aktualizacja 12:20
Na tegoroczne swieta Bozego Narodzenia przecietna rodzina wyda prawie 1 838 zl, srednio o 84 zl wiecej niz przed rokiem. Nieco wiecej, bo ponad 2 tys. zl, wydadza rodziny, kt?re korzystaja z programu Rodzina 500+ – wynika z badania MilleSwieta 2019. Swiateczne zakupy spozywcze zrobimy najczesciej w dyskontach oraz hiper- i supermarketach, natomiast prezenty kupimy przede wszystkim w sieci. To beda zwykle przemyslane decyzje. Pod choinka najczesciej znajdziemy kosmetyki i perfumy, a dzieci – zabawki. Zdecydowana wiekszosc Polak?w ucieszylby prezent w postaci karty podarunkowej.
– Polska rodzina wyda na organizacje tegorocznych swiat Bozego Narodzenia srednio blisko 1 838 zl, czyli ponad 84 zl wiecej niz deklarowano w ubieglym roku. Mowa o lacznych wydatkach zwiazanych z zakupem prezent?w, produkt?w spozywczych czy organizacja swiatecznych wyjazd?w – m?wi agencji Newseria Biznes Dorota Holownia, ekspert w Departamencie Public Relations Banku Millennium.
Z badania MilleSwieta, przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium, wynika, ze na Boze Narodzenie wydadza wiecej rodziny, kt?re korzystaja z programu Rodzina 500+. W ich przypadku srednie wydatki przekrocza 2 021 zl.
– Po produkty na swiateczny st?l wybierzemy sie, podobnie jak w ubieglych latach, przede wszystkim do dyskont?w lub super- i hipermarket?w – wskazuje Dorota Holownia.
Dyskonty wybierze 60 proc. konsument?w, a blisko polowa – hiper- i supermarkety. Rzadziej planujemy kupowac na bazarach (25 proc.), a w internecie zakupy spozywcze zrobi zaledwie 5 proc. badanych. To jednak e-zakupy sa najpopularniejsze przy wyborze swiatecznych prezent?w. Kupujemy przede wszystkim za pomoca komputera (37 proc.), choc coraz wiecej konsument?w zrobi zakupy przez urzadzenie mobilne.
– Jeszcze dwa lata temu tylko 5 proc. os?b twierdzilo, ze w ten spos?b kupi swiateczne prezenty, a dzisiaj zakup podarunk?w z wykorzystaniem smartfona deklaruje az 22 proc. respondent?w – zauwaza ekspertka Banku Millennium.
Polacy deklaruja, ze wyboru prezent?w dokonuja czesciej w spos?b przemyslany niz spontaniczny. Upominki z wyprzedzeniem planuje 54 proc. badanych. Najczesciej pod choinka znajdziemy perfumy i kosmetyki (50 proc.), zabawki (50 proc.) i ksiazki (34 proc.). Z badania wynika, ze zdecydowana wiekszosc Polak?w ucieszylaby sie z karty podarunkowej pod choinka.
– Z pomoca przychodza nowoczesne technologie. Od niedawna w aplikacji mobilnej goodie mozna w kilka chwil zalozyc wirtualna karte podarunkowa – m?wi Dorota Holownia.
Zaleta takiej wirtualnej karty podarunkowej jest to, ze mozna ja kupic nawet tuz przed wigilijna kolacja. Aplikacje mobilne sa tez czesto wykorzystywane do sledzenia aktualnych promocji sklep?w. Informacji o znizkach najczesciej szukamy na stronach internetowych konkretnych sklep?w (50 proc.), rzadziej w gazetkach promocyjnych (44 proc.), tak popularnych jeszcze w ubieglych latach (65 proc. w 2018 i 67 proc. w 2017 roku) czy na portalach spolecznosciowych i w telewizji (odpowiednio 23 proc. i 22 proc.).
Badanie IBRiS dla Banku Millennium wskazuje takze, ze blisko dwie trzecie Polak?w spedzi swieta u siebie w domu, a 33 proc. – u rodziny. Wyjazd turystyczny planuje tylko 2 proc. badanych.