Wiadomości branżowe

Niekt?rzy nastoletni blogerzy i vlogerzy moga liczyc na spore zarobki. Z aktywnoscia w sieci wiaza swoje plany na przyszlosc

Nastoletni tw?rcy w internecie bardzo powaznie traktuja swoja dzialalnosc, wkladajac w nia duzo zaangazowania i przy okazji zdobywajac przydatne kompetencje cyfrowe i spoleczne. Przewazajaca wiekszosc traktuje prowadzenie

Nastoletni tw?rcy w internecie bardzo powaznie traktuja swoja dzialalnosc, wkladajac w nia duzo zaangazowania i przy okazji zdobywajac przydatne kompetencje cyfrowe i spoleczne. Przewazajaca wiekszosc traktuje prowadzenie bloga czy vloga jako bezposredni wstep do przyszlej kariery zawodowej albo przynajmniej perspektywiczne hobby. Pozytywny feedback ze strony odbiorc?w daje tw?rcom duzy impuls do samorozwoju, niezaleznosc, mozliwosc zdobywania nieograniczonej wiedzy, a w wielu przypadkach takze konkretnych pieniedzy – wynika z raportu NASK „Pozytywny internet i jego mlodzi tw?rcy”.

Mlodzi ludzie podejmuja swoja aktywnosc w sieci przede wszystkim dlatego, ze chca pokazac, co potrafia, podzielic sie swoimi zainteresowaniami i pasjami. Chca sluzyc rada innym. Zachecaja ich do tego przede wszystkim r?wiesnicy, w mniejszym stopniu rodzice czy nauczyciele – m?wi agencji Newseria Biznes Marcin Bochenek, dyrektor Pionu Rozwoju Spoleczenstwa Informacyjnego w NASK.

Z kolei gl?wnym powodem, dla kt?rego po poczatkowych etapie mlodzi tw?rcy kontynuuja swoja dzialalnosc, jest pozytywna reakcja ze strony ich odbiorc?w. Autorzy raportu podkreslaja, ze nastolatki bardzo powaznie traktuja swoja dzialalnosc w sieci, wkladajac w nia duzo zaangazowania i przy okazji zdobywajac przydatne kompetencje cyfrowe i spoleczne.

M?wimy o szeroko rozumianych kompetencjach spolecznych, samorozwoju, samodoskonaleniu, ale r?wniez o umiejetnosciach potrzebnych do kreowania swojego bloga, tworzenia tresci potrzebnych do przekazywania r?znego rodzaju material?w – m?wi Agnieszka Wronska, doradca dyrektora NASK ds. rozwoju spoleczenstwa informacyjnego.

Kompetencje, kt?re mlodzi ludzie zdobywaja w sieci, sa zr?znicowane: od znajomosci r?znego rodzaju program?w, narzedzi, przez kompetencje jezykowe, po kompetencje spoleczne, takie jak radzenie sobie z trudnym odbiorca, hejtem, umiejetnosc negocjacji. Tego mlodzi ludzie ucza sie dzieki obecnosci w sieci – dodaje Marta Witkowska, psycholog z Akademii NASK.

Jak podkresla, aktywnosc w sieci i pozytywny feedback ze strony odbiorc?w daja mlodym tw?rcom bardzo duzy impuls do samorozwoju, niezaleznosc, mozliwosc zdobywania nieograniczonej wiedzy, a w wielu przypadkach takze konkretnych pieniedzy.

A to już wiesz?  „Daj sie odmienic” w Telewizji WP

– Internet jest dla nich poligonem doswiadczalnym, na kt?rym moga sie sprawdzic, pokazac siebie i zyskac duzo dobrego, choc czasem takze sporo hejtu –podkresla Marta Witkowska.

– Czy oni sobie radza z hejtem? Nie jest to latwe, ale po pewnym czasie uodporniaja sie. M?wia: „poczatkowo bylo trudno, nie wiedzialem, co robic, ale po pewnym czasie doszedlem do wniosku, ze moze warto sobie z tym jakos poradzic”. Robia to samodzielnie lub z pomoca swoich przyjaci?l, grona r?wiesniczego. Nabieraja dzieki temu przekonania, ze to, co robia, jest dobre, wartosciowe i hejt im w tym nie przeszkodzi. Ale niewatpliwie jest to wyzwanie dla mlodych ludzi – m?wi Marcin Bochenek.

Raport NASK „Pozytywny internet i jego mlodzi tw?rcy” pokazuje tez, ze aktywnosc mlodych w sieci mocno przeklada sie na relacje – zar?wno te w swiecie offline, jak i online. Wbrew powszechnemu przekonaniu nastolatki kreatywnie zaangazowane w tworzenie wlasnych tresci w internecie nie traca kontakt?w ani relacji spolecznych w prawdziwym zyciu.

Te kontakty z r?wiesnikami ze szkoly czy podw?rka zostaja, sa bardzo wazne i bardzo wzmacniajace, ale rozwijaja sie takze kontakty w online, w swiecie, gdzie nie istnieja granice kraj?w. Dzieki temu mlodzi buduja szerokie sieci wsp?lpracy i kontakt?w z ludzmi z calego swiata, przelamuja bariery jezykowe, staja sie obywatelami swiata – m?wi Marta Witkowska.

Jak wynika z raportu NASK, przewazajaca wiekszosc nastolatk?w traktuje swoja aktywnosc w sieci albo jako bezposredni wstep do przyszlej kariery zawodowej albo przynajmniej perspektywiczne hobby, kt?re w przyszlosci moze sie przeksztalcic w cos wiecej i stac sie zr?dlem zarobk?w.

– Jest stosunkowo niewielka grupa mlodych ludzi, kt?rzy m?wia: „to zawsze bedzie tylko hobby, nigdy praca”. Ryzykujemy taka hipoteze, ze jednak wiekszosc chetnie widzialaby sie w roli zawodowego tw?rcy internetowego. Czesc z nich juz w tej roli jest, nierzadko zarabiaja solidne pieniadze – m?wi Marcin Bochenek.

A to już wiesz?  Natalia Siwiec: dostaje tyle cieplych sl?w od fan?w, ze nie starcza mi czasu, by na nie odpisac

Bardzo interesujacym elementem naszych badan sa tez porady, jakich udzielali mlodzi tw?rcy tym, kt?rzy dopiero rozpoczynaja swoja dzialalnosc w internecie. Przekazuja kilka zasad, o tyle interesujacych, ze sa one bardzo dojrzale. Podstawowe rady to: skup sie na swoich marzeniach, realizuj pasje, ale jednoczesnie badz oryginalny, nie kopiuj pomysl?w, miej wlasny pomysl na siebie. Badz cierpliwy w oczekiwaniu na sukces, ale jednoczesnie odporny na krytyke – dodaje Agnieszka Wronska.

Raport „Pozytywny internet i jego mlodzi tw?rcy” jest pierwszym w Europie tak kompleksowym opracowaniem, badajacym zaangazowanie mlodych ludzi w internecie. Wszystkie wczesniejsze publikacje na ten temat skupialy sie bowiem na kwestii cyberzagrozen czy negatywnych zachowan w sieci. Przez ponad rok NASK prowadzil badania dotyczace mlodych tw?rc?w internetowych. Wziela w nich udzial grupa 100 nastolatk?w w wieku 13–18 lat, kt?rzy sa ponadprzecietnie aktywni w internecie i mediach spolecznosciowych, prowadza wlasne blogi lub vlogi i na swoich kanalach internetowych pisza lub m?wia m.in. o modzie, sztuce, makijazu, fotografii, sporcie, podr?zach, serialach, muzyce czy literaturze.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy