Mimo trudnej sytuacji gospodarczej polskie firmy wciąż zgÅ‚aszajÄ… zapotrzebowanie na nowych pracowników. Na rynku jest jednak niedobór kadr o wymaganych kompetencjach. Dlatego w tej sytuacji coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™ w polityce przedsiÄ™biorstw odgrywa upskilling i reskilling, czyli podwyższanie bÄ…dź zmiana kwalifikacji. Czy Polacy sÄ… na to gotowi? Z pewnoÅ›ciÄ… sÄ… coraz bardziej Å›wiadomi koniecznoÅ›ci dostosowania swoich kompetencji do potrzeb rynku. ZmianÄ™ profesji rozważa obecnie 42 proc. wszystkich pracowników, ale wÅ›ród osób obawiajÄ…cych siÄ™ utraty pracy lub planujÄ…cych jÄ… zmienić ten odsetek siÄ™ga aż 71 proc. – wynika z „Barometru rynku pracy 2023” Gi Group Holding.
– Pracodawcy borykajÄ… siÄ™ z niedoborem kadr, przede wszystkim dotyczy to pracowników lepiej wykwalifikowanych. Ten niedobór wynika z dwóch elementów: pierwszym jest pogarszajÄ…ca siÄ™ sytuacja demograficzna, a drugim – znaczÄ…cy rozwój technologiczny. Dlatego też pracownicy, którzy dzisiaj wykonujÄ… najprostsze prace, bÄ™dÄ… zmuszeni do podnoszenia swoich kwalifikacji – mówi agencji Newseria Biznes Anna WesoÅ‚owska, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…ca Gi Group Temp & Perm.
Z badania „Barometr rynku pracy 2023” Gi Group Holding wynika, że polskie firmy – pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, wzrostu kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci i ogólnej niepewnoÅ›ci – wciąż zgÅ‚aszajÄ… zapotrzebowanie na pracowników. PostÄ™pujÄ…ca digitalizacja i automatyzacja powoduje, że roÅ›nie też popyt na specjalistyczne umiejÄ™tnoÅ›ci.
75 proc. przedsiÄ™biorstw, które odnotowaÅ‚y w ostatnich miesiÄ…cach trudnoÅ›ci z rekrutacjÄ… pracowników, jako gÅ‚ówny powód wskazuje brak odpowiednich kandydatów na rynku. W porównaniu z ubiegÅ‚ym rokiem to wzrost o niemal 9 pkt proc. Wobec tego niedoboru pracowników w polityce przedsiÄ™biorstw coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… dziaÅ‚ania wspierajÄ…ce lojalność tych już zatrudnionych. Firmy sÄ… bowiem Å›wiadome, że inwestycja w rozwój obecnego personelu jest bardziej opÅ‚acalna niż ponoszenie wydatków na dÅ‚ugotrwałą rekrutacjÄ™ i szkolenie nowych osób.
– Na razie firmy jeszcze w niewielkim stopniu wspierajÄ… rozwój swoich pracowników, powoli podejmujÄ… pierwsze inicjatywy. JednoczeÅ›nie widzÄ…, że muszÄ… zapewniać szkolenia i podnosić ich kwalifikacje, żeby utrzymać ciÄ…gÅ‚ość funkcjonowania swoich organizacji. Z drugiej strony jest to też sposób na zatrzymanie talentów, ponieważ pracownicy oczekujÄ… coraz lepszych pÅ‚ac, a podnoszenie kwalifikacji powinno siÄ™ oczywiÅ›cie wiÄ…zać ze zmianÄ… wynagrodzenia na lepsze – mówi dyrektor zarzÄ…dzajÄ…ca Gi Group Temp & Perm. – Jeżeli firmy bÄ™dÄ… odważniej inwestować w swoich pracowników, majÄ… szansÄ™ na zatrzymanie w organizacji najlepszych osób.
Upskilling i reskilling, czyli podwyższanie bÄ…dź zmiana kwalifikacji, jest jednym z bardziej efektywnych sposobów poradzenia sobie z niedoborem wykwalifikowanych kadr. JednoczeÅ›nie buduje motywacjÄ™ i zaangażowanie pracowników.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research dla Gi Group Holding, pracownicy majÄ… Å›wiadomość, że ich dalsza aktywność zawodowa bÄ™dzie siÄ™ wiÄ…zaÅ‚a z koniecznoÅ›ciÄ… dostosowania kwalifikacji do potrzeb rynku. Dlatego sÄ… coraz bardziej otwarci na ich podnoszenie lub naukÄ™ nowych. ZmianÄ™ profesji rozważa obecnie 42 proc. wszystkich pracowników. Jednak wÅ›ród osób obawiajÄ…cych siÄ™ utraty pracy lub planujÄ…cych jÄ… zmienić ten odsetek siÄ™ga aż 71 proc.
– W zwiÄ…zku z rozwojem technologicznym pojawiÄ… siÄ™ zawody, których dzisiaj prawdopodobnie jeszcze nawet nie znamy. Pracy nie zabraknie, ale to wiąże siÄ™ z koniecznoÅ›ciÄ… podnoszenia kwalifikacji lub caÅ‚kowitej zmiany zawodów – mówi Anna WesoÅ‚owska. – Na szczęście Polacy sÄ… gotowi do przekwalifikowywania siÄ™ i rozwijania swoich umiejÄ™tnoÅ›ci. TÄ™ konieczność widzÄ… zwÅ‚aszcza osoby mÅ‚ode, dla których naturalne jest to, że w ciÄ…gu swojego życia zawodowego bÄ™dÄ… kilkakrotnie zmieniaÅ‚y zawody. Natomiast z wiÄ™kszym trudem przychodzi to osobom, które sÄ… już od dawna osadzone na rynku pracy, ich kariera zawodowa zmierza ku koÅ„cowi. TÄ™ grupÄ™ pracowników trudniej jest zmotywować do podnoszenia kwalifikacji lub zmiany zawodu.
Przebranżowienie bierze pod uwagÄ™ ponad poÅ‚owa (56,9 proc.) pracowników poniżej 25. roku życia, ponieważ mÅ‚odzi widzÄ… w nim szansÄ™ na zapewnienie sobie lepszej pozycji na rynku pracy. Co ciekawe taki krok częściej rozważajÄ… również kobiety niż mężczyźni. Chęć zmiany profesji zmienia siÄ™ wraz ze specyfikÄ… branży i zajmowanym stanowiskiem – najbardziej widoczna jest w handlu, a najmniej w sektorze publicznym. TakÄ… możliwość rozważa obecnie też prawie co drugi pracownik fizyczny i produkcyjny (48 proc.) oraz blisko poÅ‚owa osób zajmujÄ…cych stanowiska kierownicze (49,2 proc.).
– GrupÄ…, która jest najbardziej zainteresowana zmianÄ… zawodu, sÄ… przede wszystkim osoby zatrudnione w branży produkcyjnej, które widzÄ… zachodzÄ…ce zmiany technologiczne i rozumiejÄ…, że muszÄ… rozwijać siÄ™ wraz z tÄ… technologiÄ…, aby móc zachować swoje stanowisko pracy. Widzimy też, że kadra kierownicza i osoby pracujÄ…ce na wyższych stanowiskach majÄ… niejako ciÄ…gÅ‚y rozwój i podnoszenie kwalifikacji wpisane w codzienne funkcjonowanie. Dla nich też jest to sytuacja zupeÅ‚nie normalna – mówi dyrektor zarzÄ…dzajÄ…ca Gi Group Temp & Perm. – Najmniej skÅ‚onne do podnoszenia swoich kwalifikacji ze wszystkich badanych grup sÄ… osoby, które pracujÄ… na Å›rednim szczeblu zarzÄ…dzania.
Tym, co motywuje polskich pracowników do podnoszenia bÄ…dź zmiany swoich kwalifikacji, jest gÅ‚ównie szansa poprawy swojej sytuacji zawodowej. Kluczowe jest tu jednak wsparcie pracodawców – pracujÄ…cy chcÄ… mieć pewność, że taka zmiana zapewni im dalsze zatrudnienie i szanse na przyszÅ‚y rozwój zawodowy. Z raportu „Barometr rynku pracy” wynika, że prawie 40 proc. pracowników jest skÅ‚onnych siÄ™ przebranżowić, jeÅ›li mieliby ze strony pracodawcy gwarancjÄ™, że zapewni im to stabilne zatrudnienie lub możliwość awansu.
– Do zmiany zawodu i podnoszenia swoich kwalifikacji najbardziej motywuje nas oczywiÅ›cie chęć lepszego wynagrodzenia, ale równie ważnym czynnikiem jest po prostu rozwój osobisty. Praca ciÄ…gle jest bardzo ważnym elementem naszego codziennego funkcjonowania i podejmowanie nowych wyzwaÅ„ jest dla nas ważne – mówi Anna WesoÅ‚owska.
Co trzeci badany wskazaÅ‚, że motywacjÄ… byÅ‚oby dla niego zapewnienie przez firmÄ™ czasu na zdobywanie nowych kompetencji, np. dodatkowych dni wolnych, elastycznych godzin pracy czy możliwoÅ›ci nauki w czasie pracy. Tylko nieco mniej osób wskazaÅ‚o, że zmotywowaÅ‚oby ich sfinansowanie szkolenia w caÅ‚oÅ›ci lub w części przez pracodawcÄ™.