Wiadomości branżowe

Polacy szykują się na drogie święta. Na organizację Bożego Narodzenia wydadzą o ponad 300 zł więcej niż rok temu

W warunkach rosnÄ…cej inflacji dla wielu gospodarstw domowych organizacja tegorocznych Å›wiÄ…t Bożego Narodzenia bÄ™dzie finansowym wyzwaniem. Jak wynika z nowego badania Barometr Providenta, statystyczne gospodarstwo domowe wyda na ten cel

W warunkach rosnÄ…cej inflacji dla wielu gospodarstw domowych organizacja tegorocznych Å›wiÄ…t Bożego Narodzenia bÄ™dzie finansowym wyzwaniem. Jak wynika z nowego badania Barometr Providenta, statystyczne gospodarstwo domowe wyda na ten cel kwotÄ™ o ponad 300 zÅ‚ wyższÄ… niż przed rokiem. Polacy zamierzajÄ… oszczÄ™dzać gÅ‚ównie na jakoÅ›ci – prawie poÅ‚owa kupi wszystko to, czego potrzebuje do Å›wiÄ…tecznych przygotowaÅ„, ale bÄ™dzie musiaÅ‚a siÄ™ ograniczyć do najtaÅ„szych produktów. Tylko niecaÅ‚e 3 proc. deklaruje, że nie musi siÄ™ liczyć z kosztami, a w porównaniu z ubiegÅ‚ym rokiem ta grupa wyraźnie zmalaÅ‚a.

Barometr Providenta pokazuje, że 36,6 proc. Polaków na celebracjÄ™ tegorocznych Å›wiÄ…t przeznaczy budżet, który mieÅ›ci siÄ™ w przedziale 1–2 tys. zÅ‚. Co piÄ…ty wyda ponad 2 tys. zÅ‚, a na drugim biegunie znalazÅ‚ siÄ™ niewiele mniejszy odsetek badanych, którzy zarezerwowali sumÄ™ niższÄ… niż 500 zÅ‚.

– W ramach badania Barometr Providenta zadaliÅ›my Polakom pytanie, jak planujÄ… spÄ™dzić tegoroczne Å›wiÄ™ta i ile pieniÄ™dzy zamierzajÄ… na nie przeznaczyć – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska. – Wyniki badania pokazujÄ…, że w tym roku wydatki Å›wiÄ…teczne pochÅ‚onÄ… wiÄ™kszÄ… część naszego budżetu.

Cykliczny Barometr Providenta wskazuje, że wydatki polskich gospodarstw domowych na organizacjÄ™ Å›wiÄ…t Bożego Narodzenia sukcesywnie rosnÄ…. W tym roku Polacy zamierzajÄ… przeznaczyć na nie Å›rednio 1259 zÅ‚, czyli o 307 zÅ‚ wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej i o 500 zÅ‚ wiÄ™cej niż jeszcze w 2020 roku. Ten sukcesywny wzrost może być jednym ze skutków inflacji, która, wedÅ‚ug danych GUS, w październiku br. wzrosÅ‚a już o 17,9 proc. r/r. W kategorii żywność byÅ‚a jeszcze wyższa i wyniosÅ‚a 22 proc. w ujÄ™ciu rocznym.

Znacznie droższe niż w ubiegÅ‚ym roku bÄ™dzie przykÅ‚adowo pieczenie ciast – mÄ…ka podrożaÅ‚a o ponad 45 proc. r/r, sery i twarogi – o blisko 29 proc., jajka – o blisko 22 proc., oleje i tÅ‚uszcze – o ponad 38 proc. RekordzistÄ… w tej kategorii jest cukier – droższy aż o 98 proc. w porównaniu z październikiem 2021 roku. Duże zwyżki cen dotyczÄ… także miÄ™sa – woÅ‚owina podrożaÅ‚a o 30,8 proc., drób – o 42,3 proc., a wieprzowina – o 27,1 proc. Za ryby i owoce morza pÅ‚acimy o 22,6 proc. wiÄ™cej niż rok temu.

A to już wiesz?  W UE wciąż nie istnieje prawnie wiążąca definicja pojęć „wegaÅ„skie” i „wegetariaÅ„skie”. Konsumenci identyfikujÄ… takie produkty po specjalnym znaku na etykiecie

– Na tegoroczne Å›wiÄ™ta wiÄ™cej planujÄ… wydać mężczyźni, którzy deklarujÄ…, że przeznaczÄ… na ten cel Å›rednio o 200 zÅ‚ wiÄ™cej niż kobiety, a także osoby z najmÅ‚odszej badanej grupy wiekowej pomiÄ™dzy 18. a 25. rokiem życia. One prawdopodobnie planujÄ… w te Å›wiÄ™ta kupić wiÄ™cej prezentów – mówi Karolina Łuczak.

Ta grupa badanych zamierza przeznaczyć na przygotowania do Bożego Narodzenia najwiÄ™ksze kwoty – Å›rednio 2040,5 zÅ‚. Co ciekawe, w tej grupie niemal co 10. badany zadeklarowaÅ‚, że pożyczy w tym celu pieniÄ…dze od rodziny. Dla porównania wÅ›ród pozostaÅ‚ych grup wiekowych ten odsetek wynosi niecaÅ‚e 2 proc.

OszczÄ™dnÄ… gwiazdkÄ™ planujÄ… z kolei seniorzy, którzy zamierzajÄ… wydać Å›rednio 1010 zÅ‚, ale Å›rednio co czwarty przeznaczy na ten cel nawet dwukrotnie niższÄ… kwotÄ™.

– Mniej osób niż w poprzednich latach jest w stanie pozwolić sobie na sfinansowanie Å›wiÄ…t z bieżących dochodów – w tym roku takÄ… możliwość deklaruje 60 proc. badanych, podczas gdy w ubiegÅ‚ym ten odsetek siÄ™gaÅ‚ 75 proc. – zauważa rzeczniczka Providenta. – Zwykle bÄ™dziemy siÄ™gać po oszczÄ™dnoÅ›ci, w wyjÄ…tkowych sytuacjach bÄ™dziemy pożyczać pieniÄ…dze od rodziny i przyjacióÅ‚, a w ostatecznoÅ›ci – od instytucji finansowych.

Polacy bÄ™dÄ… oszczÄ™dzać gÅ‚ównie na jakoÅ›ci – prawie poÅ‚owa kupi wszystko to, czego potrzebuje do Å›wiÄ…tecznych przygotowaÅ„, ale bÄ™dzie musiaÅ‚a ograniczyć siÄ™ przy tym do najtaÅ„szych produktów. Tylko niecaÅ‚e 3 proc. deklaruje, że nie musi siÄ™ liczyć z kosztami. Ta grupa wyraźnie zmalaÅ‚a w porównaniu z ubiegÅ‚ym rokiem, kiedy takie deklaracje skÅ‚adaÅ‚o 10 proc. badanych.

Barometr pokazuje też, że Polacy sÄ… dość praktyczni w wyborze Å›wiÄ…tecznych prezentów – bezkonkurencyjnie najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ pieniÄ…dze lub bony na zakupy.

Wszelkie bony prezentowe, talony i podobne rozwiÄ…zania, które dajÄ… nam możliwość samodzielnego wyboru prezentu, sÄ… tegorocznym hitem. Podobnie byÅ‚o zresztÄ… w roku ubiegÅ‚ym – mówi Karolina Łuczak.

A to już wiesz?  Beata Pawlikowska spÄ™dzi miesiÄ…c na Zanzibarze. BÄ™dzie prowadzić tam warsztaty życiowej przemiany

PopularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ również kosmetyki i perfumy (15,5 proc.), odzież i obuwie (9,9 proc.) oraz elektronika (8,8 proc.). Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni liczÄ… też na biżuteriÄ™ (12,4 proc. vs. 2,5 proc.) oraz kosmetyki i perfumy (20,2 proc. vs. 10,4 proc.). Natomiast panowie chÄ™tniej zobaczÄ… pod choinkÄ… prezent zwiÄ…zany z elektronikÄ… (15,9 proc. vs. 2,3 proc.). Nieco ponad 13 proc. badanych wciąż jednak nie wie, jaki prezent chciaÅ‚oby otrzymać.

– W tym roku 55 proc. badanych deklaruje, że ma nadziejÄ™, iż coÅ› dostanie – mówi rzeczniczka Providenta.

Kompletowanie gwiazdkowych prezentów blisko 20 proc. Polaków zaczyna już na kilka miesiÄ™cy przed Bożym Narodzeniem, a 15,7 proc. szuka okazji do kupowania upominków przez caÅ‚y rok. Jednak Å›rednio co trzeci Polak uważa, że na zakup prezentów w zupeÅ‚noÅ›ci wystarczy kilka tygodni poprzedzajÄ…cych gwiazdkÄ™, a 17,3 proc. zamierza w tym celu wykorzystać grudniowe wyprzedaże. Z kolei 14,2 proc. zostawia zakupy na ostatniÄ… chwilÄ™ i takie rozwiÄ…zanie częściej wybierajÄ… mężczyźni (17,1 proc. vs. 11,5 proc.).

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy