Wiadomości branżowe

Polska jest czwartym największym eksporterem sprzętu AGD na świecie. Rekordowe zakupy konsumentów podczas pandemii napędziły branżę

Pralki, zmywarki, lodówki czy suszarki do ubraÅ„ polskiej produkcji podbijajÄ… zagraniczne rynki – odpowiadajÄ… za ok. 2 proc. Å›wiatowego popytu na sprzÄ™t AGD. W rankingu najwiÄ™kszych eksporterów PolskÄ™ wyprzedzajÄ… tylko Chiny,

Pralki, zmywarki, lodówki czy suszarki do ubraÅ„ polskiej produkcji podbijajÄ… zagraniczne rynki – odpowiadajÄ… za ok. 2 proc. Å›wiatowego popytu na sprzÄ™t AGD. W rankingu najwiÄ™kszych eksporterów PolskÄ™ wyprzedzajÄ… tylko Chiny, Niemcy i Meksyk. Ta tradycyjnie silna branża na skutek pandemii spowolniÅ‚a jedynie na poczÄ…tku pierwszego lockdownu, ale już od wrzeÅ›nia ub.r. obserwowane sÄ… rekordowe poziomy produkcji. To może być efekt zmiany nawyków zakupowych konsumentów, którzy zamiast na usÅ‚ugi, rozrywkÄ™ czy wakacje wiÄ™cej wydawali na remonty i wyposażenie domu.

– W marcu i kwietniu ub.r. produkcja branży AGD zatrzymaÅ‚a siÄ™, ale już w maju wróciÅ‚a do przedpandemicznych poziomów i od tego momentu z każdym kolejnym miesiÄ…cem obserwowaliÅ›my wzrosty. Do tego stopnia, że we wrzeÅ›niu ub.r. indeks produkcji sprzÄ™tu elektrycznego dosÅ‚ownie wybuchÅ‚ i utrzymuje siÄ™ na rekordowym poziomie aż do dzisiaj. Dane z kwietnia tego roku pokazujÄ…, że indeks ten jest na poziomie okoÅ‚o 40 proc. powyżej Å›redniej dla 12 miesiÄ™cy poprzedzajÄ…cych pandemiÄ™ – wylicza w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Maciej Nałęcz, analityk sektorowy w Santander Bank Polska.

W ubiegÅ‚ym roku, jak wynika z raportu APPLiA, ZwiÄ…zku Producentów AGD, w Polsce wyprodukowano 30 mln urzÄ…dzeÅ„ AGD, w tym 24 mln sztuk dużego sprzÄ™tu. To o 3 proc. wiÄ™cej niż w 2019 roku. Daje to Polsce pozycjÄ™ lidera w unijnej produkcji AGD. Wartość produkcji sprzedanej w ubiegÅ‚ym roku przekroczyÅ‚a 23 mld zÅ‚, o ok. 5 proc. wiÄ™cej niż w 2019 roku, co oznacza, że Å›rednia cena produktów roÅ›nie.

Jak podkreÅ›la ekspert Santander Bank Polska, wzrost produkcji to odpowiedź na wiÄ™ksze zapotrzebowanie konsumentów, którzy w okresie lockdownów skupili siÄ™ na domowych remontach, inwestujÄ…c także w nowy, lepszy sprzÄ™t AGD.

– PozostajÄ…c w domach, zupeÅ‚nie zmieniliÅ›my strukturÄ™ swoich wydatków, bo nie mogliÅ›my wydawać pieniÄ™dzy na usÅ‚ugi, jedzenie poza domem czy odzież i obuwie. Potwierdza to struktura handlu detalicznego. Jeszcze przed pandemiÄ… widzieliÅ›my, że wydajemy na wyposażenie domu tylko nieznacznie wiÄ™cej niż na kategoriÄ™ odzież i obuwie, natomiast od maja ubiegÅ‚ego roku ta różnica wzrosÅ‚a prawie dwukrotnie i ten stan utrzymuje siÄ™ do dzisiaj – wyjaÅ›nia Maciej Nałęcz.

A to już wiesz?  Film "Bogowie" triumfatorem gali rozdania Polskich Nagr?d Filmowych Orly 2015

WiÄ™kszy popyt charakteryzuje też zagranicznych odbiorców polskich producentów, m.in. rynek niemiecki, który w miarÄ™ Å‚agodnie przeszedÅ‚ kryzys zwiÄ…zany z pandemiÄ…. Do zachodnich sÄ…siadów trafia dziÅ› jedna czwarta krajowej produkcji, wiÄ™cej niż łącznie do Francji i Wielkiej Brytanii.

– Sprzedaż na ten rynek rosÅ‚a szybciej od Å›redniej dostaw na caÅ‚y rynek europejski. WidzieliÅ›my również dosyć duży wzrost sprzedaży eksportowej na rynek ukraiÅ„ski. ByÅ‚o to jednak jednorazowe zjawisko, ponieważ na poczÄ…tku tego roku nie widzimy, żeby ten trend byÅ‚ kontynuowany – podkreÅ›la analityk sektorowy w Santander Bank Polska.

Jak wynika z raportu „Producenci i dostawcy AGD w obliczu nowych trendów i wyzwaÅ„”, przygotowanego przez SpotData i Santander Bank Polska, łączne roczne wydatki konsumentów na Å›wiecie na sprzÄ™t AGD wynoszÄ… ok. 500 mld dol. Za ponad poÅ‚owÄ™ tej kwoty odpowiadajÄ… kraje Azji i Pacyfiku. Zdaniem eksperta to wÅ‚aÅ›nie rynki Starego Kontynentu pozostanÄ… jednak kluczowe dla polskich producentów. Od poczÄ…tku tego roku obserwowany jest wzrost popytu w różnych europejskich krajach, które odbudowujÄ… siÄ™ po koronakryzysie, m.in. we Francji czy Wielkiej Brytanii. Rynek w naszym regionie jest wart ok. 72 mld dol.

– Ciekawym przypadkiem jest rynek chiÅ„ski, który w ubiegÅ‚ym roku odpowiadaÅ‚ za blisko 20 proc. wzrostu łącznego eksportu AGD, przy czym prawie w caÅ‚oÅ›ci wynikaÅ‚o to ze wzrostu dostaw suszarek do ubraÅ„ – wskazuje Maciej Nałęcz.

Suszarki do ubraÅ„ to także jeden z eksportowych hitów polskich fabryk. Krajowi producenci majÄ… prawie 30-proc. udziaÅ‚ w Å›wiatowym eksporcie tych urzÄ…dzeÅ„. W strukturze eksportu tradycyjnie dominujÄ… poza tym pralki i zmywarki z udziaÅ‚em w globalnej sprzedaży na poziomie odpowiednio 20 proc. i 15 proc. UbiegÅ‚y rok przyniósÅ‚ jednak wzrost znaczenia także takich kategorii jak roboty kuchenne czy maszynki do strzyżenia wÅ‚osów, do tej pory pozostajÄ…cych poza gÅ‚ównym nurtem zagranicznych zamówieÅ„.

A to już wiesz?  Anna Dereszowska: W wieku 9 lat stracilam mame i bylam dzieckiem dotknietym trauma. Na szczescie trafilam na wrazliwych i madrych nauczycieli i nie czulam sie w szkole wyobcowana

– Innym ciekawym trendem, który obserwowaliÅ›my w zmianach w strukturze eksportu w ubiegÅ‚ym roku, byÅ‚ istotny wzrost sprzedaży części do lodówek i zamrażarek, co mogÅ‚o Å›wiadczyć o przesuniÄ™ciu w globalnych Å‚aÅ„cuchach dostaw na rzecz krajowych producentów. W naszej ocenie nie byÅ‚ to jednak czynnik na tyle silny, żeby wpÅ‚ynÄ…Å‚ na caÅ‚y sektor, szczególnie że nie widzimy kontynuacji tego trendu na poczÄ…tku roku – mówi analityk Santander Bank Polska.

Krajowa produkcja zaspokaja ok. 2 proc. Å›wiatowego popytu na sprzÄ™t AGD. To cztery razy wiÄ™cej, niż wynosi udziaÅ‚ polskiego PKB w globalnej gospodarce. Wartość polskiego eksportu wynosi 7 mld dol. WÅ›ród najwiÄ™kszych eksporterów plasujemy siÄ™ na czwartej pozycji, wyprzedzajÄ…c takie potÄ™gi jak WÅ‚ochy czy Turcja. Przed nami znalazÅ‚y siÄ™ tylko Meksyk (7,3 mld dol.), Niemcy (11,6 mld dol.) i Chiny (53,7 mld dol.).

– Trudno jest przecenić znaczenie sektora produkcji AGD dla polskiej gospodarki. Historycznie wiÄ…zaÅ‚ siÄ™ z wielomiliardowymi bezpoÅ›rednimi inwestycjami zagranicznymi i transferem technologii – mówi Maciej Nałęcz. – W raporcie „Producenci i dostawcy AGD w obliczu nowych trendów i wyzwaÅ„” pokazujemy również to, że za tymi producentami rozwinÄ…Å‚ siÄ™ krajowy sektor maÅ‚ych i Å›rednich firm, które obsÅ‚ugujÄ… ten rynek. Jest wart dziesiÄ…tki miliardów zÅ‚otych, zdolny obsÅ‚ugiwać nie tylko producentów AGD, lecz także inne nowoczesne gałęzie przemysÅ‚u, jak np. branżę motoryzacyjnÄ….

NajwiÄ™cej firm w Å‚aÅ„cuchu dostaw AGD jest ulokowanych w okolicach WrocÅ‚awia oraz na Górnym ÅšlÄ…sku. Ich przewagÄ… jest m.in. dobre skomunikowanie z Niemcami, gÅ‚ównym odbiorcÄ… krajowych produktów. Wiele firm znajduje siÄ™ też w okolicach Łodzi oraz w obszarze byÅ‚ego Centralnego OkrÄ™gu PrzemysÅ‚owego na Podkarpaciu, czÄ™sto przy autostradach A1, A2 i A4. To pokazuje duże znaczenie rozwoju infrastruktury dla branży.  

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy