Technologia druku przyrostowego coraz chÄ™tniej wykorzystywana jest przez firmy modowe, m.in. do tworzenia prototypów. Nowe technologie mogÄ… nie tylko usprawnić produkcjÄ™, ale też uczynić jÄ… bardziej zrównoważonÄ…, podobnie jak dystrybucjÄ™ ubraÅ„. To szczególnie istotne, bo dziÅ› przemysÅ‚ odzieżowy jest jednym z najwiÄ™kszych „szkodników” dla Å›rodowiska. Problem jednak w tym, że unowoczeÅ›nienia wymaga wiele obszarów tej branży, wiÄ™c za tym musi iść gotowość inwestycyjna, a także zmiany legislacyjne, które tÄ™ gotowość niejako wymuszÄ….
– Nowe technologie można wdrażać na każdym etapie produkcji. Od prototypowania, które możemy robić w technologiach 3D, przez blockchain, którym możemy Å›ledzić, w jaki sposób porusza siÄ™ nasze ubranie w caÅ‚ym Å‚aÅ„cuchu produkcji i dostaw, przez tzw. predictive analytics, czyli algorytmy, które pozwalajÄ… nam przewidzieć, jakie bÄ™dzie zapotrzebowanie. DziÄ™ki tego typu technologiom jesteÅ›my w stanie sprawić, żeby branża modowa byÅ‚a bardziej zrównoważona – ocenia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Innowacje Katarzyna Gola, zaÅ‚ożycielka GeekGoesChic.
Drukarek 3D używa w procesie prototypowania m.in. hiszpaÅ„ska marka obuwnicza Camper. Do każdej kolekcji powstajÄ… w tej technologii prototypy i modele koncepcyjne. WczeÅ›niej byÅ‚y one tworzone przez firmÄ™ zewnÄ™trznÄ…, co generowaÅ‚o dodatkowe koszty. Druk 3D może być przydatny również w pracy projektantów modowych. Drukowane modele umożliwiajÄ… ocenÄ™ wykonalnoÅ›ci projektów. Z kolei Louis Vuitton na drukarkach trójwymiarowych tworzy narzÄ™dzia używane w procesie produkcji. Wytwarzanie przyrostowe jest też wykorzystywane do opracowywania zrównoważonych modeli produkcji. HiszpaÅ„ska marka ZER używa drukarek 3D do projektowania wzorów i drukuje tylko tyle materiaÅ‚u, ile potrzeba.
– Musimy siÄ™ zastanowić, w jaki sposób wdrożyć nowe technologie w caÅ‚ym Å‚aÅ„cuchu produkcji i dostaw, tak aby te ubrania nie jeździÅ‚y tyle po Å›wiecie, aby byÅ‚o mniej prototypowania, aby transport ubraÅ„ miÄ™dzy fabrykÄ… a klientem koÅ„cowym byÅ‚ jak najkrótszy. Dużą rolÄ™ mogÄ… odegrać np. algorytmy, którymi możemy zoptymalizować caÅ‚y proces, ale też nie tylko na tym etapie produkcji, czyli zanim produkt trafia do sklepu, tylko też na etapie sprzedaży – podkreÅ›la Katarzyna Gola.
Jednym z przykÅ‚adów optymalizacji może być wykorzystanie algorytmów do minimalizacji poziomu zwrotów towarów. GenerujÄ… one piÄ™ciokrotnie wiÄ™cej dwutlenku wÄ™gla niż zakup. Jednak zdaniem ekspertki, choć firmy branży modowej sÄ… zainteresowane wdrażaniem modelu zrównoważonego, to muszÄ… siÄ™ liczyć z dużymi nakÅ‚adami inwestycyjnymi.
– Co ważne, to nie jest tak, że jakaÅ› jedna technologia może wprowadzić rewolucjÄ™. Musimy wprowadzić wiele technologii na różnym etapie tego Å‚aÅ„cucha produkcji i dostaw, żeby to miaÅ‚o sens – tÅ‚umaczy zaÅ‚ożycielka GeekGoesChic. – Wymagane sÄ… budżety, edukacja, cele biznesowe, które bÄ™dÄ… wspóÅ‚graÅ‚y z tymi celami sustainable. Jeżeli chodzi o implementacjÄ™, to jesteÅ›my na etapie prototypów, ciekawych projektów, o których fajnie jest powiedzieć do mediów, natomiast jeszcze jest maÅ‚o takich rozwiÄ…zaÅ„, które rzeczywiÅ›cie byÅ‚yby holistyczne i wprowadzaÅ‚y jakÄ…Å› dużą zmianÄ™.
Tymczasem znane sieci odzieżowe przystÄ…piÅ‚y do wspólnych dziaÅ‚aÅ„ na rzecz wprowadzenia w przemyÅ›le tekstylnym modelu gospodarki o obiegu zamkniÄ™tym. Inicjatywa Make Fashion Circular, którÄ… zawiÄ…zaÅ‚y marki takie jak m.in. Burberry, Gap, H&M, Nike i Stella McCartney, polega na stosowaniu materiaÅ‚ów biodegradowalnych, a także włączaniu rozwiÄ…zaÅ„ wspierajÄ…cych recykling materiaÅ‚ów. W sklepach sieci H&M można na przykÅ‚ad otrzymać kupon zniżkowy w zamian za oddanie starych ubraÅ„. Przedstawiciele branży wskazujÄ…, że aby przemysÅ‚ modowy rzeczywiÅ›cie staÅ‚ siÄ™ zrównoważony i korzystaÅ‚ z nowych technologii, potrzebne sÄ… regulacje.
– W zasadzie wszystkie technologie, z których korzystajÄ… marki modowe, to sÄ… stare technologie, mówimy o nich nowe technologie, ale nowy jest tylko sposób ich wykorzystywania, wiÄ™c narzÄ™dzia sÄ… dostÄ™pne. To, czego wymaga Å›wiat w tym momencie, opiera siÄ™ na biznesie i prawie. Jeżeli bÄ™dziemy wymagać prawem, żeby te marki byÅ‚y bardziej zrównoważone, to na pewno one stanÄ… siÄ™ bardziej zrównoważone. Jeżeli to siÄ™ bÄ™dzie opÅ‚acaÅ‚o biznesowi, to na pewno też ten proces siÄ™ przyspieszy, wiÄ™c stawiaÅ‚abym na biznes i prawo, dalej na technologiÄ™ – dodaje Katarzyna Gola.
WedÅ‚ug Europejskiej Komisji Gospodarczej przemysÅ‚ odzieżowy odpowiada za 20 proc. Å›wiatowych odpadów wodnych i 10 proc. globalnej emisji dwutlenku wÄ™gla. 85 proc. wyprodukowanych tekstyliów trafia na wysypiska Å›mieci.
O tym, jak czynić modÄ™ bardziej zrównoważonÄ… – zarówno na etapie projektowania, produkcji, dystrybucji, jak i użytkowania, a także przetwarzania – eksperci branżowi rozmawiali podczas jednego z Thursday Gathering. To coczwartkowe eventy organizowane przez FundacjÄ™ Venture Café Warsaw, których luźna formuÅ‚a sprzyja wymianie wiedzy i doÅ›wiadczeÅ„ o najważniejszych globalnych i lokalnych trendach rynkowych.