ZimÄ… źródÅ‚em kÅ‚opotów z samochodami sÄ… przede wszystkim niesprawne akumulatory. Z danych niemieckiej organizacji ADAC wynika, że to przyczyna 46 proc. awarii. Do rozÅ‚adowania akumulatora może siÄ™ przyczyniać m.in. korzystanie z dużej liczby funkcjonalnoÅ›ci w aucie tuż po jego uruchomieniu, takich jak nawigacja, radio czy podgrzewanie siedzeÅ„ i kierownicy, ale też sporadyczne użytkowanie samochodów lub jeżdżenie tylko na krótkich dystansach. Kierowcy zwykle reagujÄ… na problemy z akumulatorem, kiedy już jest za późno i nie można uruchomić silnika. Dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie urzÄ…dzenia w serwisie. Eksperci zalecajÄ… też, by fachowcom zostawić sam proces wymiany akumulatora, bo w nowych autach nie jest to już takie proste.
– Kierowcy dostrzegajÄ… problem z akumulatorem w momencie, kiedy pojawi siÄ™ problem z uruchomieniem silnika. Wtedy niestety jest już za późno. Pierwsze objawy zwiÄ…zane z niesprawnoÅ›ciÄ… akumulatora zauważalne sÄ… o wiele wczeÅ›niej. W przypadku pojazdów konwencjonalnych jest to przeważnie migajÄ…ca kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej lub przygasajÄ…ce Å›wiatÅ‚a mijania w momencie, kiedy nastÄ™puje uruchomienie silnika. W pojazdach z systemem start/stop ograniczane sÄ… funkcje komfortu kierowcy oraz jest to ciÄ…gle pracujÄ…cy silnik. To wszystko oznacza, że akumulator znajduje siÄ™ w stanie niedoÅ‚adowanym i wymaga szybkiej interwencji ze strony kierowcy – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Innowacje Adam PotÄ™pa, specjalista ds. akumulatorów w Clarios Poland.
WedÅ‚ug statystyk automobilklubu ADAC 46 proc. awarii na drodze jest zwiÄ…zanych z niesprawnym akumulatorem. Aby temu zapobiec, należy regularnie sprawdzić stan akumulatora. Eksperci zalecajÄ…, by robić to co najmniej raz na trzy miesiÄ…ce. Å»ywotność wspóÅ‚czeÅ›nie produkowanych akumulatorów to Å›rednio od trzech do czterech lat. Jest ona jednak liczona przy zaÅ‚ożeniu, że bateria bÄ™dzie eksploatowana w optymalnych warunkach. CzÄ™sto jednak tak siÄ™ nie dzieje, wiÄ™c akumulatory mogÄ… siÄ™ zużywać dużo szybciej.
– W pierwszej kolejnoÅ›ci należy zwrócić uwagÄ™ na korzystanie z pojazdu na krótkich dystansach. Alternator nie jest w stanie wtedy uzupeÅ‚nić energii, która zostaÅ‚a pobrana na rozruch silnika. W okresie zimowym korzystanie z takich odbiorników jak podgrzewanie siedzeÅ„, lusterek i kierownicy powoduje ujemny bilans energetyczny, a tym samym rozÅ‚adowanie akumulatora. Kolejnym czynnikiem, który zdecydowanie wpÅ‚ywa na jego żywotność, jest sporadyczne korzystanie z pojazdu. Z akumulatora pobierana jest energia na obsÅ‚ugÄ™ systemów bezpieczeÅ„stwa lub też systemów komfortu. W pojazdach czÄ™sto montowane sÄ… inne odbiorniki, jak aktywne wideorejestratory albo systemy GPS. To wszystko rozÅ‚adowuje akumulator i prowadzi do pierwszych problemów z uruchomieniem silnika – wymienia Adam PotÄ™pa.
W efekcie w okresie zimowym czÄ™sto dochodzi do sytuacji, w której w warunkach niskiej temperatury w akumulatorze ograniczajÄ… siÄ™ reakcje chemiczne. PrzekÅ‚ada siÄ™ to na problemy z rozruchem silnika. Takim sytuacjom można zapobiegać, dbajÄ…c o kondycjÄ™ akumulatorów, mimo że teoretycznie sÄ… już one bezobsÅ‚ugowe. Wiele czynnoÅ›ci diagnostycznych użytkownik auta może przeprowadzić samodzielnie.
– W przypadku pojazdów konwencjonalnych, w których lokalizacja akumulatora jest Å‚atwo dostÄ™pna dla kierowcy, należy w pierwszej kolejnoÅ›ci zweryfikować napiÄ™cie akumulatora. Możemy siÄ™ posÅ‚użyć multimetrem z opcjÄ… woltomierza. Przy okazji warto zweryfikować mocowanie i jego stabilność w skrzynce pojazdu oraz jakość połączeÅ„ klem z biegunami akumulatora. Przy użyciu Å›ciereczki antystatycznej usuwamy brud, wilgoć i zabrudzenia z obudowy akumulatora, aby uniknąć powstania prÄ…dów peÅ‚zajÄ…cych, które prowadzÄ… do jego samorozÅ‚adowania. W przypadku pojazdów zaawansowanych, gdzie lokalizacja akumulatora jest utrudniona, warto posiÅ‚kować siÄ™ usÅ‚ugami serwisu, który wykona diagnostykÄ™ akumulatora w sposób rzetelny i fachowy – radzi ekspert.
Producent akumulatorów VARTA co roku prowadzi program bezpÅ‚atnego testowania tych urzÄ…dzeÅ„. W prawie 3 tys. należących do sieci serwisów można umówić siÄ™ na diagnostykÄ™ akumulatora lub skorzystać z niej w ramach rutynowych czynnoÅ›ci serwisowych. Lista warsztatów biorÄ…cych udziaÅ‚ w akcji jest dostÄ™pna na stronie internetowej producenta.
– W ramach takiej procedury przeprowadzany jest test akumulatora, weryfikowane jest napiÄ™cie Å‚adowania ze strony alternatora oraz sprawdzane jest zachowanie akumulatora w momencie uruchamiania silnika. Na podstawie otrzymanych wyników okreÅ›lany jest stan techniczny urzÄ…dzenie i podejmowana jest decyzja o dalszym korzystaniu z niego, koniecznoÅ›ci jego doÅ‚adowania lub wymiany – mówi Adam PotÄ™pa.
Jak podkreÅ›la, w przypadku tej ostatniej opcji również warto skorzystać z pomocy fachowców.
– Dawniej wymiana akumulatora byÅ‚a stosunkowo prostÄ… czynnoÅ›ciÄ…, obecnie niestety jest to dość skomplikowany proces serwisowy. Polega nie tylko na demontażu starego i montażu nowego akumulatora, ale również na szeregu czynnoÅ›ci diagnostycznych, które sÄ… niezbÄ™dne po jego wymianie. Dla przykÅ‚adu w pojazdach wyposażonych w system zarzÄ…dzania energiÄ… niezbÄ™dna jest adaptacja takiego akumulatora w pojeździe, do czego oczywiÅ›cie potrzebne sÄ… odpowiednie narzÄ™dzia diagnostyczne. Dodatkowo w pozostaÅ‚ych pojazdach możemy spotkać siÄ™ z koniecznoÅ›ciÄ… ustawienia czujnika kÄ…ta skrÄ™tu kierownicy, regulacji poziomu opuszczania szyb elektrycznych lub też regulacji pracy szyberdachu, dlatego warto rozważyć wizytÄ™ w serwisie w celu wymiany akumulatora – sugeruje specjalista ds. akumulatorów w Clarios Poland.
Warsztat zajmie się także utylizacją zużytego akumulatora, bo te urządzenia nie mogą trafiać na śmietnik.