Użytkownicy platform cyfrowych sÄ… coraz bardziej Å›wiadomi i coraz wiÄ™kszÄ… wagÄ™ przywiÄ…zuje siÄ™ w nich do budowania kultury różnorodnoÅ›ci i inkluzywnoÅ›ci. Chodzi o różnego typu inicjatywy, które z jednej strony bÄ™dÄ… wÅ‚aÅ›ciwie i szeroko eksponować grupy spoÅ‚eczne dotychczas sÅ‚abo reprezentowane, z drugiej – o zwalczanie mowy nienawiÅ›ci i edukowanie. – Takie dziaÅ‚ania to od lat priorytet TikToka – podkreÅ›lajÄ… przedstawiciele serwisu, którego liczba użytkowników dynamicznie roÅ›nie z miesiÄ…ca na miesiÄ…c. Platforma tylko w IV kwartale ubiegÅ‚ego roku usunęła ponad 85 mln filmów z obraźliwymi treÅ›ciami, w tym 90 proc., zanim jeszcze ktokolwiek zdążyÅ‚ je wyÅ›wietlić.
– Rola platform cyfrowych jest ogromna i błędem byÅ‚oby nie doceniać ich obecnoÅ›ci w dzisiejszym, globalnym spoÅ‚eczeÅ„stwie – mówi agencji Newseria Biznes Paula Kornaszewska, Head of Operations TikTok w Europie Åšrodkowo-Wschodniej. – Ważne jest jednak to, aby platformy cyfrowe staraÅ‚y siÄ™ zapewnić bezpieczeÅ„stwo użytkownikom i twórcom. Naszym celem na TikToku jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której wszyscy bÄ™dÄ… mogli pokazywać siebie, wyrażać swoje poglÄ…dy, idee i pomysÅ‚y.
WedÅ‚ug danych platformy na koniec 2021 roku TikTok na caÅ‚ym Å›wiecie miaÅ‚ już ponad 1 mld użytkowników. Już od kilku lat utrzymuje siÄ™ w globalnej czoÅ‚ówce najczęściej pobieranych aplikacji i staÅ‚ siÄ™ jednÄ… z najpopularniejszych platform cyfrowych na Å›wiecie. CiÄ…gle roÅ›nie też jego znaczenie jako platformy reklamowej.
– To jedyna aplikacja, która jest dostÄ™pna dla każdego, bo algorytm jest bardzo przyjazny dla nowych twórców. Nawet poczÄ…tkujÄ…cy twórca jest w stanie zdobyć milionowe zasiÄ™gi, co na innych platformach jest niemożliwe. I wÅ‚aÅ›nie tym wyróżnia siÄ™ TikTok, który daje możliwość każdemu – mówi Åukasz Wala, twórca treÅ›ci na temat niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci na TikToku.
TikTok opiera siÄ™ na kreatywnej i różnorodnej spoÅ‚ecznoÅ›ci, do której można zaliczyć osoby z różnych krÄ™gów kulturowych i reprezentujÄ…ce odmienne poglÄ…dy, osoby z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciami, niebinarne i nieheteronormatywne bÄ…dź reprezentujÄ…ce różne ruchy i idee, jak body positivity.
– TikTok jest miejscem przenikania siÄ™ trendów spoÅ‚ecznych – mówi Paula Kornaszewska. – Ważne inicjatywy czy wydarzenia spoÅ‚eczne bardzo czÄ™sto przenikajÄ… również na naszÄ… platformÄ™, wiÄ™c ważne jest dla nas to, żeby zapewnić naszym użytkownikom przestrzeÅ„ do wyrażania siebie, swoich poglÄ…dów, myÅ›li, swoich idei i pomysÅ‚ów.
– MojÄ… misjÄ… w TikToku jest edukowanie ludzi na temat niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci i tego, jak ona wyglÄ…da. ChcÄ™ pokazać, że osoby na wózku czy z innymi niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciami żyjÄ… normalnym życiem, majÄ… pracÄ™, rodzinÄ™ i robiÄ… wiele różnych ciekawych rzeczy – mówi Åukasz Wala.
– Content, który tworzÄ™ z mojÄ… przyjacióÅ‚kÄ…, dotyczy niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci wzroku. Staramy siÄ™ mówić o tym w sposób, który bÄ™dzie edukowaÅ‚, ale również nie bÄ™dzie nudziÅ‚, co nie jest Å‚atwe. Staramy siÄ™ tworzyć treÅ›ci, które sÄ… zabawne, ale również nie uciekamy od tematów zwiÄ…zanych z mniejszoÅ›ciami seksualnymi czy z prawami kobiet. Chcemy przedstawiać nasze wartoÅ›ci, wychodzÄ…c z zaÅ‚ożenia, że potrzebny jest w mediach obraz tego, że ludzie sÄ… różni. KtoÅ› może być jednoczeÅ›nie gejem i osobÄ… wierzÄ…cÄ… albo gejem i osobÄ… z tysiÄ…cami innych cech, które go definiujÄ… – mówi MikoÅ‚aj JabÅ‚oÅ„ski, twórca treÅ›ci na TikToku. – Kiedy ludzie widzÄ… twórców, którzy sÄ… autentycznie różnorodni, to nagle ich mentalność jest bardziej otwarta na to, co nowe i nieznane.
Tworzenie bezpiecznego Å›rodowiska do swobodnej dyskusji procentuje – twórcy chÄ™tniej podejmujÄ… trudne tematy, różnorodność jest coraz wiÄ™ksza, a za tym idzie wiÄ™ksza otwartość. Tylko w ciÄ…gu ostatniego roku popularność hasztagów zwiÄ…zanych z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… wzrosÅ‚a na polskim TikToku o ponad 65 proc. (dla przykÅ‚adu HASHniepelnosprawnosc ma 46 mln odsÅ‚on, a HASHautyzm prawie 40 mln). WiÄ™kszÄ… otwartość widać także w globalnych statystykach popularnoÅ›ci hasztagów takich jak np. HASHLGBT (8,1 mld odsÅ‚on), HASHnobinary (330 mln), HASHbodypositive (566 mln) i zwiÄ…zany z nim HASHselflove (4,6 mld) albo HASHequality (116 mln) czy HASHdisability (104 mln).
Z drugiej strony TikTok stosuje politykÄ™ zerowej tolerancji dla obraźliwych treÅ›ci i aktywnie je zwalcza. Tylko w IV kwartale ubiegÅ‚ego roku usuniÄ™to ponad 85 mln filmów (co jednak stanowi mniej niż 1 proc. wszystkich umieszczonych w tym okresie na platformie), w tym 90 proc., zanim jeszcze ktokolwiek zdążyÅ‚ je wyÅ›wietlić. Platforma realizuje też caÅ‚y szereg aktywnoÅ›ci dotyczÄ…cych m.in. ustawieÅ„ prywatnoÅ›ci dostosowanych do wieku użytkowników, zwalczania mowy nienawiÅ›ci i dezinformacji czy promowania życzliwoÅ›ci.
– Różnorodność i inkluzywność to priorytet dla TikToka. To od poczÄ…tku jest dla nas kategoria „must have”, a nie „nice to have” – zaznacza Jakub Olek, Head of Public Policy and Government Relations, TikTok Central & Eastern Europe.
Diversity & Inclusion to jeden z najważniejszych trendów ksztaÅ‚tujÄ…cych kulturÄ™ TikToka, który w ramach tej idei angażuje siÄ™ w globalne i lokalne inicjatywy (jak np. czerwcowy Pride Month – MiesiÄ…c Dumy spoÅ‚ecznoÅ›ci LGBTQ+) oraz wspóÅ‚pracuje z partnerami pozarzÄ…dowymi.
– Jednym z nich jest Diversity Hub, z którym bÄ™dziemy mierzyć różnorodność wewnÄ…trz naszej organizacji. Jest też Grupa Stonewall, z którÄ… bÄ™dziemy pracować nad sÅ‚owniczkiem LGBT+, oraz Sukces Pisany SzminkÄ…, czyli mentorskÄ… grupÄ… kobiet, z którÄ… wspóÅ‚pracujemy nad projektem „Fun. Tech. Future”. Wspólnie z Forum Odpowiedzialnego Biznesu podpisaliÅ›my też KartÄ™ RóżnorodnoÅ›ci, czyli deklaracjÄ™ naszej ciÄ…gÅ‚oÅ›ci w podnoszeniu swoich kompetencji w tym obszarze – mówi Jakub Olek.
Karta RóżnorodnoÅ›ci to miÄ™dzynarodowa inicjatywa pod egidÄ… Komisji Europejskiej, obecna w 26 krajach UE. Zrzesza firmy, które charakteryzuje inkluzywna kultura organizacyjna i które podejmujÄ… dziaÅ‚ania na rzecz promocji i upowszechniania różnorodnoÅ›ci. W Polsce do grona sygnatariuszy, którzy zobowiÄ…zali siÄ™ do wypeÅ‚niania jej zapisów, należy ponad 240 organizacji.
– Karta RóżnorodnoÅ›ci jest pewnym kamieniem milowym w naszych dziaÅ‚aniach dotyczÄ…cych idei Diversity & Inclusion – dodaje Paula Kornaszewska. – W Polsce wciąż musimy mierzyć siÄ™ z negatywnymi stereotypami dotyczÄ…cymi wielu mniejszoÅ›ci. Dlatego tak ważne jest, abyÅ›my zarówno na platformie, jak i wÅ›ród naszych twórców budowali tÄ™ różnorodność i inkluzywność. JednoczeÅ›nie nasze wewnÄ™trzne procesy, struktury i sposób zarzÄ…dzania też muszÄ… to pokazywać.
Polscy użytkownicy deklarujÄ…, że czas spÄ™dzony w aplikacji jest czasem spÄ™dzonym dobrze: czujÄ… siÄ™ szczęśliwi, w radosnym nastroju (61 proc., gdy Å›rednia dla innych platform to 38 proc.), 43 proc. deklaruje, że sÄ… nastawieni na odkrywanie (ciekawi, zainspirowani i otwarci), a tylko niecaÅ‚e 3 proc. nie ocenia TikToka jako przestrzeni do swobodnego komunikowania siÄ™ i wyrażania siebie (np. w zakresie różnorodnoÅ›ci treÅ›ci i akceptacji dla nich).