Wiadomości branżowe

W grudniu Polacy marnuja najwiecej zywnosci. Pandemia i nowe nawyki konsumenckie moga to zmienic

Podczas izolacji wielu Polak?w zmienilo swoje zwyczaje zakupowe. Wiekszosc robi zakupy rzadziej, ale za to kupuje wiecej podczas kazdorazowej wizyty w sklepie. Czesciej tez planuja, co chca kupic. O 12 pkt proc. wzr?sl

Podczas izolacji wielu Polak?w zmienilo swoje zwyczaje zakupowe. Wiekszosc robi zakupy rzadziej, ale za to kupuje wiecej podczas kazdorazowej wizyty w sklepie. Czesciej tez planuja, co chca kupic. O 12 pkt proc. wzr?sl odsetek os?b, kt?re staraja sie nie marnoc? zywnosci. – Apelujemy o to, aby przed swietami uzyc? zakupowej arytmetyki, czyli policzyc, ile os?b usiadzie przy swiatecznym stole, jakie ilosci jedzenia beda optymalne i jakie zakupy zrobic, aby nic sie nie zmarnowalo – wyjasnia Dorota Jezierska z Federacji Polskich Bank?w Å»ywnosci. Do wyrzucania gotowych, niespozytych posilk?w przyznaje sie az 70 proc. Polak?w.

Jezeli planujemy na wigilie tradycyjnie 12 potraw, to przygotujmy porcje degustacyjne, poniewaz 12 razy 100 gram?w to jest ponad kilogram jedzenia i duze obciazenie dla zoladka – radzi w rozmowie z agencja Newseria Biznes Dorota Jezierska, wiceprezeska Federacji Polskich Bank?w Å»ywnosci. – Przed zakupami zr?bmy remanent w szafkach i sprawdzy, co juz mamy z potrzebnych produkt?w i co mozemy wykorzystac. Kupmy tylko to, czego nam brakuje. To juz w duzym stopniu uchroni nas przed nadmiernymi zakupami i marnowaniem zywnosci.

Z najnowszego raportu „Nie marnuj jedzenia 2020” opublikowanego przez Banki Å»ywnosci wynika, ze najczestsze przyczyny marnowania zywnosci pozostaja od lat bez zmian – to przede wszystkim zepsucie produkt?w, przeoczenie daty waznosci, przygotowanie zbyt duzej ilosci jedzenia czy zbyt duze zakupy. Dlatego eksperci radza, by do sklep?w chodzic tylko z przygotowana na spokojnie lista zakupowa.

Mamy tez takie proste podpowiedzi, zeby np. nie nakladac porcji obiadowych gosciom, tylko raczej korzystac z p?lmisk?w i wazy. Potrawy, kt?re juz sa na talerzach i zostana niezjedzone, beda musialy zostac wyrzucone. To one tworza te g?re zmarnowanego jedzenia. Jezeli pozwolimy ludziom zadecydoc?, ile beda jedli, to wtedy bedzie mozna te potrawy wykorzystac p?źniej: zamrozic, zapasteryzoc? albo tez uzyc do przygotowania nastepnych kreatywnych potraw – m?wi wiceprezeska Federacji Polskich Bank?w Å»ywnosci.

A to już wiesz?  Dorota Goldpoint: Moda na brzydotÄ™ jest odpowiedziÄ… na sztuczność obecnÄ… na Instagramie. Praktycznie wszystkie influencerki wyglÄ…dajÄ… tak samo

Polacy wyrzucaja przede wszystkim gotowe, niespozyte posilki (70,3 proc. badanych) oraz produkty spozywcze (37,2 proc.). Wsr?d tych ostatnich najczesciej na smietnik trafiaja pieczywo (62,9 proc.), swieze owoce (57,4 proc.) i warzywa (56,5 proc.).

– Czesto podczas rozm?w z ludzi o marnowaniu zywnosci widzimy, ze trudno im w og?le przyjac do swiadomosci, ze wyrzucaja jedzenie. W duzej czesci ludzie robia to bezwiednie, usprawiedliwiajac sie, ze cos sie zepsulo, minal termin przydatnosci do spozycia albo zapomnieli, ze cos nalezalo zuzyc. Okazuje sie, ze kazdy z nas w pewien spos?b marnuje jedzenie, choc nie jest to zamierzone. Kiedy jednak uzmyslawiamy sobie, ze nasze dzialania prowadza do jego marnowania, uruchamiamy myslenie, kt?re moze spowodoc?, ze bedziemy marnowali znacznie mniej zywnosci w swoich domach – wyjasnia Dorota Jezierska.

Impulsem do ograniczenia marnotrawstwa zywnosci moze byc pandemia COVID-19. Z badan „Gospodarowanie zywnoscia w trakcie pandemii”, przeprowadzonych na zlecenie firmy McCormick oraz Federacji Polskich Bank?w Å»ywnosci we wrzesniu tego roku, wynika, ze pandemia czesciowo wplynela na zmiane zachowan konsumenckich Polak?w. 27 proc. ankietowanych zmienilo swoje zwyczaje – wiekszosc z nich robila zakupy rzadziej, ale byly one tez wieksze. Konsumenci czesciej tez planuja, co chca kupic (wzrost z 49 proc. do 54 proc.), a dodatkowo o 12 proc. wzr?sl odsetek os?b, kt?re staraly sie nie dopuscic do zepsucia sie czy zmarnowania produkt?w spozywczych (50 proc. przed pandemia vs. 62 proc. w trakcie).

– Mamy nadzieje, ze przez pandemie nawyki zywieniowe Polak?w zmienia sie w wielu obszarach. Wiele os?b, kt?re wczesniej nie gotowalo w domu, podczas tej kwarantanny siegnelo do przepis?w kulinarnych i nauczylo sie samodzielnego przyrzadzania posilk?w. Mamy nadzieje, ze kreatywnosc kulinarna Polak?w wzrosla – uscisla wiceprezeska Federacji Polskich Bank?w Å»ywnosci.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy