Informacja prasowa
Warszawa, 24 pazdziernika 2019 r.
Zegarek to dzis zdecydowanie cos wiecej niz tarcza, dwie wskaz?wki, cyferblat i pasek. Wszystko dzieki znaczeniu, kt?re nadalo mu spoleczenstwo – moze byc bizuteria, elementem garderoby, gadzetem, a nawet symbolem statusu spolecznego czy pamiatka o wartosci sentymentalnej. W badaniu „Czas ma znaczenie. Opinie i zwyczaje Polak?w zwiazane z czasem” przeprowadzonym dla marki Lorus sprawdzono, co znaczy dla nas zegarek.
Wynalezienie zegarka datuje sie na poczatek XVI wieku. To wtedy niemiecki slusarz, Peter Henlein skonstruowal pierwsze kieszonkowe urzadzenie do odmierzania czasu, wyposazone w niewielka sprezyne, napedzajaca mechanizm. To dalo poczatek dlugiej, kilkusetletniej drodze do rozwoju zegark?w, jakie znamy obecnie. Zmienilo sie niemal wszystko – forma zegark?w, technologia, mechanizm, wyglad, zastosowanie, materialy, dodatkowe funkcjonalnosci czy ich spoleczny odbi?r.
Dzis patrzymy na zegarek zdecydowanie inaczej. Nie chodzi o spos?b mierzenia czasu, wyglad czy design tarczy, a o interpretacje i role, jaka im nadajemy.
Kazdy patrzy na zegarek inaczej
Jak pokazuje badanie, zegarek jest dla nas najczesciej narzedziem do odmierzania czasu (34 proc. odpowiedzi). Najczesciej ma on dla nas r?wniez funkcje praktyczna. Dla 22 proc. os?b to bizuteria lub dodatek do ubrania, a 20 proc. wskazuje na to, ze jest dla nich elementem codziennego stroju. To oznacza, ze ponad 40 proc. utozsamia zegarek z funkcjonalnym elementem stylizacji. Tylko 7 proc. pytanych postrzega go jako nowoczesny gadzet, zas 6 proc. traktuje jako pamiatke.
Kobiety znacznie czesciej postrzegaja zegarek w kategoriach mody i stylu niz mezczyzni, traktujac go jako element bizuterii. Panowie zas cenia sobie nowinki technologiczne, a zegarek to dla nich przede wszystkim nowoczesny gadzet.
Wyrazna r?znice widac tez pomiedzy starszymi i mlodszymi uzytkownikami. Dla os?b w wieku od 18 do 39 lat zegarek to gadzet lub element bizuterii, zas 40-60 latkowie utozsamiaja zegarek z elementem codziennego stroju.
Godzine sprawdzamy na⌠telefonie
W dobie smartfonizacji spoleczenstwa i pedzacego postepu technologicznego nie dziwi, ze telefony coraz czesciej zastepuja nam kolejne urzadzenia, nawet te nieco bardziej zaawansowane – takie jak laptop, tablet, kamera czy aparat fotograficzny. Telefony zastepuja nam r?wniez prostsze narzedzia – kalkulator, notatnik, czy wreszcie budzik i zegarek. Dobrze widac to w odpowiedziach Polak?w na pytanie, na czym najczesciej sprawdzaja godzine. Najczesciej wskazywana odpowiedzia jest telefon (te opcje wskazalo 46 proc. ankietowanych), druga zas – zegarek (42 proc.). Niewielki odsetek wskazal zegar scienny, komputer, zegary w miejscach publicznych, takich jak dworce, komunikacja miejska czy witryna sklepowa.
Znaczenie zegark?w ewoluuje
Wyniki badania to dow?d na to, ze rola zegark?w mocno sie zmienila. Dostrzegamy w nich praktyczne zastosowanie, cenimy ich jakosc, design, funkcjonalnosc. Na dalszy plan zeszlo postrzeganie zegarka jako cennej rodzinnej pamiatki czy upatrywanie w nim symbolu spolecznej pozycji. Traktujemy je wiec ze zdecydowanie mniejszym sentymentem, bo czasy sie zmieniaja. Nie oznacza to oczywiscie, ze ich popularnosc slabnie – wrecz przeciwnie! Myslimy o nich w zupelnie innej kategorii – funkcjonalnie i praktycznie.
O marce Lorus:
LORUS to marka stworzona w roku 1982 przez japonski koncern SEIKO, kt?remu przyswieca idea tworzenia zegark?w dla os?b pozytywnie nastawionych do zycia i potrafiacych cieszyc sie nim kazdego dnia. Na polski rynek trafila w roku 2007, od tej pory cieszy sie duzym zainteresowaniem. Kazda kolekcja LORUS laczy trzy cechy. Po pierwsze – szeroki wachlarz zegark?w dla niej i dla niego zar?wno w eleganckich, casualowych, jak i sportowych tonacjach, po drugie – atrakcyjna p?lka cenowa, a po trzecie -jakosc potwierdzona przez SEIKO.