W ramach Polskiego Åadu rzÄ…d chce zmienić limity kwoty wolnej od podatku oraz drugiego progu podatkowego. WedÅ‚ug Pracodawców RP nie jest to jednak projekt przemyÅ›lany. SkorzystajÄ… z niego tylko najubożsi pracujÄ…cy i emeryci, natomiast uderzy on w przedsiÄ™biorców rozliczajÄ…cych siÄ™ podatkiem liniowym. Dodatkowo propozycja upraszcza podatki w jednych kwestiach, ale komplikuje je w innych. WedÅ‚ug gÅ‚ównego ekonomisty Pracodawców RP potrzebne sÄ… pogłębione konsultacje spoÅ‚eczne i odsuniÄ™cie reformy w czasie.
– Jako Pracodawcy RP nie możemy niestety dobrze ocenić zaproponowanej reformy klina podatkowego i zaproponowaliÅ›my, żeby rzÄ…d przeprowadziÅ‚ pogłębione konsultacje spoÅ‚eczne i żeby odÅ‚ożyÅ‚ tÄ™ reformÄ™ przynajmniej o rok, ponieważ ona nie speÅ‚nia naszych oczekiwaÅ„. Przede wszystkim nie daje nic przedsiÄ™biorcom – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. PaweÅ‚ Wojciechowski, gÅ‚ówny ekonomista i wiceprezydent Pracodawców RP. – Po drugie, radykalnie komplikuje system. Z jednej strony sÄ… pewne maÅ‚e kroki do przodu poprzez np. fakt likwidacji degresywnej kwoty wolnej i brak odliczenia skÅ‚adki zdrowotnej od PIT-u, ale z drugiej strony wprowadza szereg ulg, które sÄ… jeszcze bardziej skomplikowane, a bÄ™dÄ… również ulgi dodatkowe, które sÄ… negocjowane w ramach koalicji rzÄ…dowej.
RzÄ…d przekonuje, że reforma klina podatkowego, którÄ… chce wprowadzić w ramach Polskiego Åadu, sÅ‚uży uczynieniu polskiego systemu podatkowego bardziej sprawiedliwym i jest korzystna lub neutralna dla 90 proc. podatników. Na proponowanych zmianach, wedÅ‚ug zapowiedzi pomysÅ‚odawców, skorzysta 18 mln Polaków, w tym ponad 90 proc. emerytów, 68 proc. osób zatrudnionych na umowÄ™ o pracÄ™ i 40 proc. osób prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ…. Osoby na pÅ‚acy minimalnej w ogóle nie zapÅ‚acÄ… PIT. O ile z pierwszym i trzecim twierdzeniem gÅ‚ówny ekonomista organizacji pracodawców siÄ™ zgadza, o tyle ma poważne wÄ…tpliwoÅ›ci co do korzyÅ›ci dla biznesu.
– Przede wszystkim po raz kolejny skorzystajÄ… emeryci i osoby o bardzo niskich, najniższych wynagrodzeniach – argumentuje wiceprezydent Pracodawców RP. – Natomiast stracÄ… przede wszystkim tzw. liniowcy, czyli prowadzÄ…cy dziaÅ‚alność gospodarczÄ… na 19-proc. Picie. StracÄ… również firmy, ponieważ ich system stanie siÄ™ bardziej skomplikowany, wzrosnÄ… koszty pracy pracowników najbardziej wydajnych, o najwyższych kwalifikacjach. NajwiÄ™kszymi zagrożeniami tego typu reformy jest przede wszystkim brak jej kompleksowoÅ›ci, czyli rozwiÄ…zania sÄ… na zasadzie Å‚atania, co dobrze pasuje do okreÅ›lenia Polski Åad.
Reforma ma podnieść kwotÄ™ wolnÄ… od podatku do 30 tys. zÅ‚, co spowoduje, że osoby zarabiajÄ…ce do 2,5 tys. zÅ‚ brutto w ogóle nie bÄ™dÄ… pÅ‚acić podatku. Drugi próg podatkowy ma wzrosnąć do poziomu 120 tys. zÅ‚ (obecnie jest to 85,5 tys. zÅ‚), czyli wyższa, 32-proc. stawka pobierana bÄ™dzie dopiero od pierwszej zÅ‚otówki zarobionej powyżej 10 tys. zÅ‚ miesiÄ™cznie. Planowana jest „ulga dla klasy Å›redniej”, która obejmie zatrudnionych na umowÄ™ o pracÄ™ osiÄ…gajÄ…cych roczny dochód w przedziale 70–130 tys. zÅ‚. DziÄ™ki niej reforma ma być neutralna dla etatowych pracowników z dochodem od 6 do 11 tys. zÅ‚ miesiÄ™cznie. Ujednolicona – do wysokoÅ›ci 9 proc. podstawy opodatkowania – ma też zostać wysokość skÅ‚adki zdrowotnej, która dziÅ› jest ryczaÅ‚towa. Nie bÄ™dzie też możliwoÅ›ci jej odliczenia od podatku. Zmiany majÄ… wejść w życie z poczÄ…tkiem przyszÅ‚ego roku, czyli już za mniej niż sześć miesiÄ™cy.
– To nie jest żaden Å‚ad, to jest efekt pewnej koncepcji redystrybucji dochodów od bogatszych do biedniejszych. RzÄ…d ma prawo do takiej reformy, natomiast powinien zrobić to w sposób kompleksowy – wskazuje prof. PaweÅ‚ Wojciechowski. – Powinien zastosować takie podejÅ›cie, żeby nie tworzyć ulg wyrównawczych, tylko w sposób prosty ujednolicić bazy podatkowe, podstawÄ™ wymiaru, zlikwidować te ulgi, które sÄ… niepotrzebne, np. zbiegi tytuÅ‚ów, i dopiero przeprowadzić tÄ™ reformÄ™. Chodzi o to, żeby uproÅ›cić rozliczenia, ponieważ skomplikowane prawo podatkowe to jest wyższe ryzyko podatkowe dla przedsiÄ™biorstw, a tym samym również koszty.