Bogaci Wiadomości branżowe

COVID-19 okazał się dla biznesu impulsem do zmian na dobre. Największe przyspieszenie dotyczyło cyfryzacji

COVID-19 okazał się dla biznesu impulsem do zmian na dobre. Największe przyspieszenie dotyczyło cyfryzacji
Pandemia okazaÅ‚a siÄ™ stress testem dla biznesu na caÅ‚ym Å›wiecie. Z jednej strony zerwaÅ‚a globalne Å‚aÅ„cuchy dostaw, wprowadziÅ‚a ograniczenia w przepÅ‚ywie osób i towarów oraz wywoÅ‚aÅ‚a ogólnoÅ›wiatowÄ… recesjÄ™

Pandemia okazaÅ‚a siÄ™ stress testem dla biznesu na caÅ‚ym Å›wiecie. Z jednej strony zerwaÅ‚a globalne Å‚aÅ„cuchy dostaw, wprowadziÅ‚a ograniczenia w przepÅ‚ywie osób i towarów oraz wywoÅ‚aÅ‚a ogólnoÅ›wiatowÄ… recesjÄ™ gospodarczÄ…. Z drugiej strony zmieniÅ‚a zachowania konsumentów i dotychczasowe modele pracy. PrzedsiÄ™biorstwa musiaÅ‚y uaktualniać swoje strategie biznesowe i bÅ‚yskawicznie dostosowywać siÄ™ do tych nowych wyzwaÅ„. Z badania Deloitte’a wynika, że prawie siedem na dziesięć globalnych firm w trakcie kryzysu znaczÄ…co przyspieszyÅ‚o swojÄ… transformacjÄ™ cyfrowÄ…. Części z nich te zmiany wyszÅ‚y jednak na dobre. Ponad poÅ‚owa firm przyznaje, że pandemia otworzyÅ‚a przed nimi nowe możliwoÅ›ci.

– COVID ujawniÅ‚ szereg obszarów, które sÄ… istotne w zarzÄ…dzaniu firmÄ… w okresie burzy, niepewnoÅ›ci i rynkowych turbulencji. Przede wszystkim ujawniÅ‚ to, jak ważna jest elastyczność zwiÄ…zana z Å‚aÅ„cuchem dostaw, komunikacjÄ… z klientami i procesami wewnÄ™trznymi – mówi agencji Newseria Biznes Barbara Wiążewska, dyrektor generalna dziaÅ‚u retail w bp Polska.

60 proc. Å›wiatowych firm badanych przez Deloitte’a podkreÅ›liÅ‚o, że okres pandemii wymusiÅ‚ przeprojektowanie Å‚aÅ„cuchów dostaw. PrzyspieszyÅ‚ także znaczÄ…co procesy cyfryzacyjne – z tym stwierdzeniem zgodziÅ‚o siÄ™ 69 proc. respondentów (raport „Kryzys katalizatorem zmian: przyspieszenie transformacji”).

– COVID byÅ‚ ogromnÄ…, wielowymiarowÄ… lekcjÄ…. Na różnych etapach rozwoju epidemii zwracaliÅ›my uwagÄ™ na różne aspekty. W pierwszej kolejnoÅ›ci byliÅ›my skoncentrowani na utrzymaniu ciÄ…gÅ‚oÅ›ci operacyjnej oraz zapewnieniu bezpieczeÅ„stwa pracowników i klientów. W drugim etapie COVID oznaczaÅ‚ zmianÄ™ modelu dziaÅ‚ania firmy i w tym zakresie znacznie przyspieszyÅ‚ szereg zmian, które byÅ‚y rozważane już wczeÅ›niej. ByÅ‚o to m.in. wprowadzenie zdalnego modelu pracy, ale też wdrożenie na szerokÄ… skalÄ™ digitalizacji, cyfrowego obiegu dokumentów, oferty e-commerce, dostaw do domu – wymienia Barbara Wiążewska.

W czasie kolejnych lockdownów i powolnego odmrażania gospodarki przedsiÄ™biorstwa ekspresowo digitalizowaÅ‚y swoje procesy i migrowaÅ‚y do kanaÅ‚ów online. WiÄ™kszość z nich podjęła w tym zakresie intensywne dziaÅ‚ania, skupiajÄ…c siÄ™ m.in. na wdrożeniu telepracy, przeniesieniu procesów wewnÄ™trznych do online’u czy digitalizacji obsÅ‚ugi i sprzedaży – pokazaÅ‚ już wrzeÅ›niowy raport „Trusted Economy w nowej rzeczywistoÅ›ci. Ograniczanie ryzyka zwiÄ…zanego z szybkÄ… cyfryzacjÄ…” opracowany przez Deloitte’a, Obserwatorium.biz i Asseco Data Systems.

A to już wiesz?  Z wystepu Majki Jezowskiej na Festiwalu Pol’and’Rock powstanie dokument. Nakreci go jej syn

Z kolei z lutowego raportu Deloitte’a, opracowanego dla Vodafone’a („Digitalisation: An opportunity for Europe”), wynika, że ta przyspieszona przez pandemiÄ™ COVID-19 digitalizacja jest ogromnÄ… szansÄ… dla biznesu i gospodarki. Do 2027 roku może ona wygenerować dla gospodarki UE dodatkowy bilion euro, powodujÄ…c wzrost PKB na mieszkaÅ„ca krajów czÅ‚onkowskich w wysokoÅ›ci 7,2 proc.

– COVID wniósÅ‚ kilka trwaÅ‚ych zmian dotyczÄ…cych sposobu organizacji pracy i dziaÅ‚alnoÅ›ci firm. Z pewnoÅ›ciÄ… takÄ… trwałą, dobrÄ… zmianÄ… jest cyfryzacja wielu procesów, wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, rozwój oferty zwiÄ…zanej z e-commerce i dostawami do domu, ale i zmiana modelu pracy na zdalny bÄ…dź hybrydowy. MyÅ›lÄ™, że niesie on wiele korzyÅ›ci, zarówno dla firm, jak i dla pracowników – mówi dyrektor generalna dziaÅ‚u retail w bp Polska.

Jak ocenia, w wielu przypadkach tym, co pomogÅ‚o firmom wyjść obronnÄ… rÄ™kÄ… z trudnej, covidowej sytuacji, byÅ‚o zaufanie do liderów i to, na ile odpowiedzialnie i przewidujÄ…co zareagowali oni na kryzys.

– Jak każda duża i nieprzewidywalna zmiana, która pojawia siÄ™ w otoczeniu biznesowym, COVID ujawniÅ‚, jak ważnÄ… rolÄ™ peÅ‚niÄ… liderzy – mówi Barbara Wiążewska. – To byÅ‚ trudny czas poczucia zagrożenia, niepewnoÅ›ci i niepokoju, jaki towarzyszyÅ‚ pracownikom. MyÅ›lÄ™, że to, jak zarzÄ…dziliÅ›my tym jako liderzy, miaÅ‚o kluczowe znaczenie.

RozwiniÄ™ta kultura organizacyjna, efektywna komunikacja i wsparcie liderów bÄ™dÄ… miaÅ‚y kluczowe znaczenie również w modelu hybrydowym, który wdraża coraz wiÄ™cej firm. Raport Cisco „Workforce of the Future” wskazuje, że wiÄ™kszość pracowników czuje siÄ™ komfortowo, pracujÄ…c z domu, ale wielu z nich towarzyszÄ… jednoczeÅ›nie negatywne odczucia. Część z nich czuje siÄ™ „porzucona” i wÄ…tpi, czy ich przeÅ‚ożeni im ufajÄ…. Mniej wiÄ™cej poÅ‚owa przyznaje, że czuje siÄ™ niedoceniana. NiepokojÄ… siÄ™ także o dalsze możliwoÅ›ci rozwoju swojej kariery. Dlatego aż 81 proc. respondentów zwraca uwagÄ™ na to, że liderzy w ich organizacjach powinni poÅ›wiÄ™cać wiÄ™cej uwagi na komunikacjÄ™, szczególnie w tym okresie, gdy zespóÅ‚ nadal pozostaje rozproszony.

A to już wiesz?  Polki chore na raka piersi nie uczestniczÄ… w swoim procesie leczenia. CzÄ™sto nie majÄ… informacji o dostÄ™pnych możliwoÅ›ciach terapii

Eksperci oceniajÄ…, że rozpowszechnienie pracy zdalnej i hybrydowej bÄ™dzie jednym z najważniejszych trwaÅ‚ych efektów pandemii. Z opublikowanej na poczÄ…tku tego roku analizy CBRE i Grafton Recruitment wynika, że 25 proc. pracowników chce w przyszÅ‚oÅ›ci pracować caÅ‚kowicie w modelu zdalnym, a tylko co 10. opowiada siÄ™ za pracÄ… tylko w biurze. WiÄ™kszość, czyli 65 proc., po pandemii chce pracować w systemie mieszanym.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy