Poradnik

Kryzys dotknal 70% firm. Jak przedsiebiorcy radza sobie po wielu miesiacach pandemii?

Kryzys dotknal 70% firm. Jak przedsiebiorcy radza sobie po wielu miesiacach pandemii? Raport Oferteo.pl

70% firm w Polsce odczuwa juz straty zwiazane z pandemia. Do konca pazdziernika wiekszosci z nich udawalo sie uniknac zwalniania pracownik?w – wynika z raportu Oferteo.pl. Ponad polowa przedsiebiorc?w twierdzi, ze wprowadzone przez rzad ograniczenia zwiazane z Covid-19 byly zbyt restrykcyjne.

Miesiace utrudnien
Pierwsze ograniczenia zwiazane z epidemia wprowadzono w Polsce w marcu 2020 roku. Niemal calkowity lockdown trwal kilka tygodni, w kt?rych ograniczony byl handel, zamkniete silownie, punkty gastronomiczne i instytucje kultury. Kolejne etapy znoszenia ograniczen trwaly od 20 kwietnia do 6 czerwca.
W czasie wakacji wiekszosc biznes?w funkcjonowala wzglednie normalnie. Punkty mogly byc otwarte, jednak musialy spelniac warunki takie jak ograniczona liczba os?b w pomieszczeniach, stosowanie maseczek i czesta dezynfekcja. Panstwo uruchomilo tez kilka program?w, kt?rych celem bylo wsparcie firm najbardziej dotknietych kryzysem.
Jesienne wzrosty zakazen sprawily, ze ponownie zaczal wchodzic w zycie scenariusz, kt?ry mielismy wiosna.
70% firm z gorsza sytuacja finansowa

W pazdzierniku 2020 roku Oferteo.pl, najwiekszy polski portal laczacy poszukujacych uslug z ich dostawcami, przeprowadzil druga edycje badania wsr?d polskich przedsiebiorc?w. Jego celem bylo lepsze poznanie sytuacji, w jakiej znalezli sie wlasciciele firm – ich odczuc, obaw i przemyslen po p?l roku pracy w wyjatkowych warunkach.
Kluczowe byly pytania o sytuacje finansowa i o to, jak wplynela na nia pandemia. 39% badanych stwierdzilo, ze w ostatnim czasie sytuacja finansowa ich firmy pogorszyla sie, a 31% – ze znacznie sie pogorszyla. Dodatkowo 60% przyznalo, ze spadla liczba nowych klient?w korzystajacych z ich uslug.
Wsr?d 70% przedsiebiorc?w, kt?rzy stracili na pandemii, najwieksza czesc (38%) okreslila swoje przychody jako 26-50% mniejsze niz w poprzednim p?lroczu. Co trzeci przyznal, ze byly one nizsze nawet o polowe.
Przedsiebiorcy chetnie siegali po pomoc finansowa oferowana przez rzad. Najczesciej bylo to zwolnienie z ZUS (56% z nich), mikropozyczka (51%) oraz swiadczenie postojowe (27%). Czesto jedno przedsiebiorstwo skorzystalo z wiecej niz jednego programu wsparcia, natomiast az 22% firm nie skorzystalo z zadnej formy pomocy.

Zwolnienia sa ostatecznoscia

Wyniki badania pokazuja, ze w 81% przypadk?w firmom udalo sie jak dotad uniknac zwolnien pracownik?w. Jednak pracodawcy czesto rozwazali taki krok, a nawet wciaz go planuja. Redukcje liczby zatrudnionych przeprowadzilo 19% badanych.
Co piaty przedsiebiorca zdecydowal sie obnizyc place pracownikom lub zmniejszyc etaty. Co dziesiaty planuje taki krok.

Brak zlecen i klient?w

Pytani o najwieksze problemy, z jakimi musieli sie zmierzyc, przedsiebiorcy najczesciej wskazywali na zmniejszona liczbe zlecen (63%) oraz rezygnacje dotychczasowych klient?w (36%). Czesto pojawialy sie tez problemy, takie jak brak srodk?w na biezaca dzialalnosc, a takze zaburzona plynnosc finansowa. 17% firm mialo trudnosc z dostosowaniem sie do wymog?w sanitarnych. Bardzo podobnie te obawy ukladaly sie w pierwszej edycji badania Oferteo.pl.
Najwiekszym wyzwaniem dla 60% badanych jest obecnie niepewnosc wynikajaca z dynamicznie rozwijajacej sie sytuacji. Wielu odpowiadalo tez, ze obawia sie o pozyskiwanie nowych klient?w (54%) oraz utrzymanie finansowej plynnosci (42%).

Niepotrzebne ograniczenia?

Z perspektywy czasu az 66% przedsiebiorc?w ocenia ograniczenia wprowadzane przez rzad jako zbyt surowe. Zaledwie co piaty badany przyznaje, ze byly one odpowiednie.
Po 6 miesiacach od wprowadzenia pierwszych obostrzen ponad polowa wlascicieli firm stwierdzila, ze sprawy biznesowe potoczyly sie gorzej, niz przewidywali jeszcze p?l roku temu. U niemal 30% sytuacja wyglada tak, jak sie tego spodziewali, a 20% stwierdza, ze rzeczywistosc okazala sie nawet bardziej pozytywna niz poczatkowe zalozenia.

Metodologia badania
Przedstawione dane pochodza z badania ankietowego przeprowadzonego w pazdzierniku 2020 roku na grupie 870 przedsiebiorc?w.
Jak dziala Oferteo.pl?

Za posrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy uslug i Dostawcy produkt?w maja mozliwosc dotarcia do nowej grupy Klient?w poszukujacych konkretnej uslugi lub produktu. Pozwala to zaoszczedzic cenny czas zwiazany z poszukiwaniami i obsluga klient?w.

Klienci poszukujacy konkretnej uslugi lub produktu moga w jednym miejscu bezplatnie zlozyc zapytanie o oferty. Konsultanci pracujacy w serwisie wyselekcjonuja dla nich odpowiednie firmy, kt?re zostana powiadomione o zapytaniu z ich branzy, by sposr?d nadeslanych ofert Klienci mogli wybrac najlepsza dla siebie.

O OFERTEO

Oferteo.pl z siedziba we Wroclawiu to serwis internetowy, kt?rego gl?wnym celem jest ulatwienie dokonywania transakcji handlowych, a w szczeg?lnosci kontaktowanie potencjalnych nabywc?w z najlepszymi dostawcami produkt?w i uslug. Platforma istnieje od 2008 roku.

Wiecej na www.oferteo.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy