Data publikacji: 2018-05-17
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Otwarcie Muzeum Susch Grażyny Kulczyk w Szwajcarii już w styczniu 2019 r.
Kategoria: BIZNES, Kultura
Muzeum Susch Grażyny Kulczyk w Szwajcarii otworzy się dla międzynarodowej publiczności w styczniu 2019 roku.
Muzeum sztuki nowoczesnej w szwajcarskim Susch to jeden z flagowych projektów filantropijnych Grażyny Kulczyk. Budowa obiektu rozpoczęła siÄ™ w 2016 roku - w 2 lata udaÅ‚o siÄ™ ukoÅ„czyć realizacjÄ™ projektu przeÅ‚omowego zarówno pod wzglÄ™dem architektonicznym, jak i formuÅ‚y artystycznej. Muzeum Susch, zlokalizowane w pobliżu Davos i St. Moritz, tworzy wyjÄ…tkowÄ… w skali Å›wiata przestrzeÅ„ dla eksperymentu w sztuce współczesnej. Obok wystaw czasowych, prezentujÄ…cych m.in. prace z kolekcji Grażyny Kulczyk, Muzeum obejmie tworzone specjalnie z myÅ›lÄ… o miejscu realizacje wybitnych polskich i Å›wiatowych artystów, program rezydencji, platformÄ™ dyskusji i liczne wydarzenia. Muzeum mieÅ›ci siÄ™ w miejscu dawnego dwunastowiecznego klasztoru i browaru - obejmuje 25 sal i ponad 1500 m2 przestrzeni wystawienniczej, a także bibliotekÄ™, salÄ™ przeznaczonÄ… na wykÅ‚ady i performanse oraz biura. Oficjalne otwarcie zaplanowano na 29 grudnia, a już od 2 stycznia 2018 r. instytucja otworzy swoje podwoje dla publicznoÅ›ci.Â
„Jednym z istotnych obszarów, które bÄ™dzie eksplorować Muzeum Susch, jest podważanie istniejÄ…cych kanonów i struktur. ArtyÅ›ci, nurty i idee, które dotÄ…d byÅ‚y marginalizowane lub pozostawaÅ‚y poza kanonem, znajdÄ… siÄ™ na głównej scenie i otrzymajÄ… szansÄ™ wysÅ‚uchania. Wyraźnie widoczne bÄ™dÄ… tu dwa obszary, wokół których koncentruje siÄ™ caÅ‚a moja kolekcja. Z jednej strony, celem Muzeum Susch jest wspieranie dialogu miÄ™dzy sztukÄ… powstajÄ…cÄ… w Europie Åšrodkowo-Wschodniej a szeroko rozumianym Zachodem.Â
Z drugiej strony -skierowanie uwagi Å›wiata na sztukÄ™ wybitnych kobietâ€Â – mówi Grażyna Kulczyk.„Dla mnie osobiÅ›cie to także inwestycja w realizacjÄ™ mojej misji: promowania Polski zagranicÄ…. Obiekt na tym poziomie, tworzony przez najwybitniejszych architektów i artystów, zlokalizowany w sercu Europy odwiedzanym przez liderów opinii z caÅ‚ego Å›wiata, bÄ™dzie odważnÄ… wizytówkÄ… Polski. Postawi nas w miÄ™dzynarodowym gronie najciekawszych projektów tej klasy. Zawsze powtarzam, że dziÅ› o pozycji miÄ™dzynarodowej kraju, obok jego siÅ‚y gospodarczej czy politycznej, decyduje wizerunek, relacje i kulturaÂ
– wierzÄ™ w takie narzÄ™dzia miÄ™kkiej dyplomacji, a Polska w obszarze kultury i sztuki ma siÄ™ czym chwalićâ€.
Â
MisjaÂ
Grażyna Kulczyk przykÅ‚ada szczególnÄ… wagÄ™ do swojej roli ambasadorki polskiej oraz Å›rodkowoÂ
i wschodnioeuropejskiej sztuki współczesnej, która przez dÅ‚ugi czas pozostawaÅ‚a poza miÄ™dzynarodowym kanonem, ignorowana przez zachodnich krytyków i kolekcjonerów z powodu politycznej atmosferyÂ
w krajach byłego bloku wschodniego. Strategia kolekcjonerska Grażyny Kulczyk odzwierciedla dwa kluczowe pola zainteresowań w obszarze sztuki. Pierwszym jest otwieranie nowych perspektyw na wielowątkowe relacje pomiędzy Wschodem a Zachodem oraz podkreślanie istniejących jednocześnie pomiędzy dziełami polskimi i międzynarodowymi kontrastów i podobieństw. Drugim kluczowym wątkiem jest uwaga poświęcona artystkom kobietom, które przez lata były marginalizowane w publicznych zbiorach oraz ekspozycjach. Perspektywa ta nadaje pracy Grażyny Kulczyk cech feministycznej misji. Jako niezależna, kreatywna kobieta biznesu, kolekcjonerka podkreśla bliską emocjonalną więź z kobietami i zrozumienie dla problemów, z którymi mierzą się w swoich przedsięwzięciach. Jej kolekcja odzwierciedla tę wrażliwość i stanowi zaproszenie do wspólnego starania o uznanie i większą widoczność kobiet -zarówno jako artystek, jak i w innych dziedzinach.
Â
Lokalizacja
Ufundowane przez Grażynę Kulczyk Muzeum Susch mieści się na terenie dawnego dwunastowiecznego założenia klasztornego na szwajcarskim odcinku historycznego szlaku pielgrzymek do Santiago de Compostela. Położone jest w zabytkowej wiosce w regionie Engadyny, graniczącym jednocześnie z Włochami, Austrią oraz Liechtensteinem. Ta urokliwa alpejska dolina od wieków stanowiła miejsce aktywnej wymiany kulturowej. Wielu artystów i intelektualistów, będąc pod kolosalnym wrażeniem zastanego krajobrazu, postanowiło w Engadynie zamieszkać lub spędzać swój czas twórczy. W przeszłości do jej najbardziej znanych miłośników należeli między innymi Rainer Maria Rilke, Friedrich Nietzsche, Giovanni Segantini czy Ernst Ludwig Kirchner. Podobnie i dziś, dolina Engadyny stanowi źródło inspiracji dla nowego pokolenia artystów i myślicieli. Muzeum Susch, pozostając w ścisłym dialogu z bogatą historią miejsca i lokalną społecznością, jest kontynuatorem tego dziedzictwa. Susch jedynie pozornie jest miejscem odciętym od cywilizacji. Choć osłonięte z każdej strony pasmami wysokich gór, znajduje się jedynie trzy godziny drogi od Zurichu, Bazylei czy Berna. Ponadto, tuż za przełęczą, w Davos, ulokowało się Muzeum Ernsta Ludwiga Kirchnera, a nieopodal w Chur można obejrzeć nowo udostępnione Bündner Kunstmuseum projektu Estudio Barozzi Veiga z Barcelony. W dolinie Engadyny można także znaleźć liczne wiodące galerie sztuki współczesnej – warto wspomnieć tu o Tschudi, Vito Schnabel, Andrea Caratsch i Monica De Cardenas.
Â
Architektura
Wygląd zewnętrzny muzeum stanowi odzwierciedlenie jego bogatego, a zarazem ascetycznego wnętrza. Jest on także przedłużeniem historycznej (i geologicznej!) bryły zabytkowego browaru wbudowanego w skałę. Architektonicznie, motywem przewodnim jest tu podkreślenie istniejącej topografii skalnej otoczenia. Górska panorama potęguje wrażenie, jakie na zmysłach odwiedzających wywiera budowla, ugruntowana zarówno na historycznych, jak i naturalnych granicach.​
Była plebania, hospicjum i budynki gospodarcze stanowiły część założonego w 1157 r. klasztoru na przełęczy Flüela, będącego niegdyś przystankiem dla pielgrzymów podróżujących do Rzymu lub Santiago de Compostela. Budynek browaru został dobudowany w XIX w. Aby pomieścić Muzeum Susch, istniejąca konstrukcja została poddana rewitalizacji i rozbudowie pod kierunkiem miejscowych szwajcarskich architektów Chaspera Schmidlina i Lukasa Voellmy’ego. Obaj architekci mają doświadczenie w renowacjach tradycyjnej architektury domów rejonu Engadyny oraz projektowaniu przestrzeni galerii sztuki. Ścisły związek z regionem był czynnikiem rozstrzygającym, gdy Grażyna Kulczyk decydowała się nawiązać współpracę z tą młodą, lecz doświadczoną, firmą architektoniczną. ​
DopeÅ‚nieniem do budynku browaru sÄ… obszerne podziemne przestrzenie wystawiennicze, połączoneÂ
w naturalny sposób z istniejÄ…cymi już strukturami. Duża część kubatury jest niewidoczna z zewnÄ…trz, ponieważ historyczny browar jest wbudowany w skałę i częściowo mieÅ›ci siÄ™ pod ziemiÄ…. Budynek raczej łączy siÄ™ z obrazem i charakterem wsi niż z nim kontrastuje. Wizyta w muzeum bÄ™dzie doÅ›wiadczana jako zapadajÄ…ca w pamięć podróż przez różnorodne przestrzenie: od klasycznego biaÅ‚ego szeÅ›cianu, przez jaskinie, po zróżnicowane architektonicznie sale, które umożliwiÄ… eksperymentalnÄ… prezentacjÄ™ sztuki współczesnej. Równie istotne jak wnÄ™trze jest otoczenie muzeum, zaprojektowane przez uznanego architekta krajobrazu Günther Vogta (odpowiedzialnego m.in. za projekt otoczenia Tate Modern). Vogt zaprojektowaÅ‚ pejzaż, bÄ™dÄ…cy przedÅ‚użeniem wewnÄ™trznych korytarzy bryÅ‚y. WciÄ…gajÄ…ca Å›cieżka poprowadzi goÅ›ci muzeum i publiczność przez wielopoziomowy górski krajobraz.Â
Â
Formuła działania Muzeum: 4 filary
Muzeum Susch to przestrzeń mająca służyć debacie i badaniu sztuki, odnosząca się do laboratoryjnego charakteru instytucji Kunsthalle. Jedną z głównych cech Muzeum i jego działań jest przedefiniowanie tego, co kanoniczne i tego, co zmarginalizowane – nie tyle przez tworzenie dominującego przekazu zagłuszającego inne treści, co poprzez funkcjonowanie jako siła pozwalająca usłyszeć inne głosy, które chcą być wysłuchane. Ta idea, tworzenie przestrzeni dla zupełnie nowych perspektyw, leży u podstaw unikatowej struktury tej instytucji. Muzeum Susch to znacznie więcej niż przestrzenie wystawiennicze. Na projekt składają się 4 filary: MUZEUM SUSCH, TEMPORARS SUSCH, DISPUTAZIUNS SUSCH oraz INSTITUTO SUSCH. Te cztery elementy tworzą cztery boki symbolicznego kwadratu – każdy oferuje uzupełniające się aspekty: prezentowanie, ćwiczenie, myślenie i badanie, definiując terytorium, w którym funkcjonują różnorodne narracje oraz dyskursy sztuki współczesnej.
Â
MUZEUM SUSCH
Wielowymiarowy projekt obejmuje ponad 1500 m2 przestrzeni wystawienniczych. Będąc jednocześnie miejscem kontemplacji, badań naukowych, a także interwencji artystycznych, Muzeum będzie opierać się na serii stałych i związanych z jego przestrzenią realizacji współczesnych artystów, którzy w indywidualny sposób odniosą się do architektury. Choreografia wystaw czasowych będzie tworzona na tle wspomnianych stałych instalacji, pozwalając na ciągłą i dynamiczną interakcję pomiędzy pracami. Do realizacji przygotowanych na inaugurację Muzeum z czasem dołączą kolejne. Każda nowa realizacja odegra rolę w kształtowaniu charakteru i wyjątkowego układu przestrzeni muzeum, wprowadzając poczucie choreografii z dziełami sztuki z wystaw czasowych. Kuratorką wystawy otwierającej będzie Kasia Redzisz, Senior Curator w Tate Liverpool.
Zgodnie z założeniem fundatorki, jednym z kluczowych obszarów, które będzie eksplorować Muzeum Susch, jest podważanie struktur władzy. Artyści, nurty i idee, które dotąd były marginalizowane lub poza kanonem, znajdą się na głównej scenie i otrzymają nową szansę bycia rozważonymi. Ta przestrzeń symboliczna zostanie oddana w dyspozycję w pierwszej kolejności, choć nie wyłącznie, artystkom i artystom z Europy Środkowo-Wschodniej, odzwierciedlając myśl przewodnią Kolekcji Grażyny Kulczyk.
Â
DISPUTAZIUNS SUSCHÂ
Na program inauguracyjny MUZEUM SUSCH, mający na celu ustanowieniemodus operandiinstytucji oraz stworzenie przestrzeni do dialogu, składa się cykl konferencji, rozpoczęty w październiku 2017 r. Punktem wyjścia dla pierwszej edycji Disputaziuns była pięćsetna rocznica wysłania przez Marcina Lutra 95 tez do Arcybiskupa Moguncji, Albrechta z Brandenburgii. Zanim muzeum otworzy podwoje dla publiczności, badacze, autorzy, artyści i naukowcy ponownie zbiorą się na Disputaziuns Susch 2018. Celem tegorocznego, drugiego w kolejności spotkania (26-28 października) jest namysł nad zagadnieniem sztucznej inteligencji oraz jej potencjalnych zastosowań i konsekwencji -nie tylko w kontekście ekonomicznym, ale też w związku z zagadnieniami kultury, etyki i systemów wierzeń. Poruszając temat mistycyzmu obecnego zarówno w technologicznych jak i sztucznych strukturach władzy, zaproszona grupa ekspertów przedyskutuje zdolności do działania oraz problematyczną kwestię przenoszenia nierówności płciowych ze świata fizycznego do cyfrowego.
Â
TEMPORARS SUSCH
Program rezydencji to cecha wyróżniajÄ…ca Muzeum Susch. Muzeum zgromadzi artystów, akademikówÂ
i twórców kultury z różnych obszarów, zapewniajÄ…c im przestrzeÅ„ do refleksji, a także czynny udziaÅ‚Â
w kształtowaniu tożsamości instytucji poprzez nowe działania artystyczne i naukowe.
Program rezydencji w Muzeum Susch oficjalnie rozpocznie się wiosną 2019 roku. Na każdy kwartał (wiosna/lato/jesień/zima) zaproszona zostanie jedna uznana w swojej dziedzinie postać, która na miejscu spotka się z głosami młodych i obiecujących oraz skonfrontuje z wizytującymi także ekspertami w innych dziedzinach. Pozwoli to na wzajemne uzupełnianie się i uczenie od siebie nawzajem.
Â
INSTITUTO SUSCHÂ
To think tank założony przez Grażynę Kulczyk we współpracy z Institut Kunst Basel i jego dyrektorką, Chus Martinez. Instytut zaprosi badaczy do analizy postaw i uprzedzeń wobec roli kobiet w dziedzinie nauki i sztuki w przeszłości i obecnie. Wyniki tych badań przedstawione zostaną w różnych formach, od naukowych publikacji, poprzez warsztaty i konferencje, po wystawy. Celem działania Insituto Susch będzie tworzenie wytycznych dla instytucji edukacyjnych na świecie.
***
Â
Grażyna Kulczyk
Poznanianka, z wyksztaÅ‚cenia prawniczka. Woman of the economic change -pierwsza kobieta, która dziÄ™ki swoim biznesowym przedsiÄ™wziÄ™ciom trafiÅ‚a na szczyt list najzamożniejszych Polaków.  ZbudowaÅ‚a swój majÄ…tek w czasie 25-lecia przemian ’89, a dziÅ› angażuje sie i realizujeprojekty filantropijnena Å›wiecie.Â
Od lat kieruje siÄ™ w swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci autorskÄ…Â filozofiÄ… 50/50-na każdÄ… jej inwestycjÄ™ skÅ‚adajÄ… siÄ™ po poÅ‚owie: biznes i sztuka. Flagowymi inicjatywami w ramach tej idei sÄ… m.in.: powoÅ‚ane blisko 20 lat temu Fundacja Art Stations i Stary Browar w Poznaniu -centrum sztuki i biznesu, które staÅ‚o siÄ™ przez lata najwiÄ™kszÄ… prywatnÄ… instytucjÄ™ kulturalnÄ… w Polsce.Â
Obszary zainteresowaÅ„ i mecenatu kolekcjonerki łączÄ… szereg tematów -jest propagatorkÄ… sztuki współczesnej, mecenaskÄ… awangardowej choreografii, ale także – wspiera rozwój nowych technologii i start-upów, które zmieniajÄ… Å›wiat (disruptive technologies). Jest znana z odważnych i nowatorskich projektów biznesowych oraz z żelaznej konsekwencji w ich wdrażaniu.Â
ZostaÅ‚a zaliczona do grona 200 najważniejszych kolekcjonerów Å›wiata przez Art News. ZasiadaÂ
w komitetach programowych kluczowych światowych instytucji kultury, m.in.: w Modern Women's Fund Committee MoMA (jako pierwsza reprezentantka naszej części Europy) oraz w International Council i Russia and Eastern Europe Acquisitions Committee w londyńskim Tate Modern. Prywatna kolekcja Grażyny Kulczyk, dziś jedna z najważniejszych w Europie i doceniana na całym świecie, początkowo skupiona była wokół polskiej sztuki nowoczesnej. Z biegiem lat zyskała międzynarodowy profil
Â
http://www.muzeumsusch.ch/e/​
https://www.facebook.com/muzeumsusch/​
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Kultura