Podatek CIT dla sp?lek komandytowych, oplata cukrowa czy podatek od sprzedazy detalicznej to tylko niekt?re koszty, kt?re beda musialy uwzglednic firmy od 2021 roku. Do tego dojda m.in. wyzsza placa minimalna czy podwyzka oplat za wyw?z smieci i energie. Zdaniem Grzegorza Baczewskiego z Konfederacji Lewiatan nadmierne obciazenie firm w warunkach kryzysu i czesto zmniejszonych przychod?w moze skutkoc? bankructwami. Te zas spowoduja mniejsze wplywy do budzetu panstwa.
– Od nowego roku wejdzie w zycie szereg zmian dotyczacych sposobu opodatkowania, m.in. dodatkowy podatek dla sp?lek komandytowych, ale takze tzw. oplata cukrowa – m?wi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Baczewski, dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan. – Mamy tez do czynienia z obostrzeniami, kt?re powoduja, ze wiele firm wlasciwie nie tyle musi borykac sie ze zwiekszonymi wydatkami, co przede wszystkim ze znacznie zmniejszonym przychodem. To powoduje, ze regulacje, kt?re zwiekszaja obciazenia dla firm, sa wprowadzane w niewlasciwym momencie.
Jednym z nowych przepis?w bedzie nalozenie 19-proc. podatku CIT na sp?lki komandytowe. Niezaleznie od tego wsp?lnicy beda placic, jak dotychczas, podatek dochodowy. Przepis ten dotyczy 40,6 tys. sp?lek komandytowych (stan na koniec 2019 roku). Ta liczba byla o 13,3 proc. wyzsza niz rok wczesniej.
Takze z poczatkiem roku wchodzi w zycie tzw. oplata cukrowa, czyli podatek od zawartosci cukru w dosladzanych napojach. Obejmuje ona jednak nie tylko cukier, ale i jego zastepniki, takze te nisko- lub zerokaloryczne. Oplata skladac sie bedzie z czesci stalej oraz zmiennej. Pierwsza z nich wyniesie 50 gr za litr napoju, a jesli nap?j zawiera takze substancje aktywna (tauryne lub kofeine), do tego dochodzi dodatkowe 10 gr za litr. Jesli natomiast produkt zawiera wiecej niz 5 g substancji slodzacej w 100 ml, podlega dodatkowo oplacie zmiennej w wysokosci 5 gr za kazdy gram cukru powyzej tego poziomu w przeliczeniu na litr napoju. Oplata ta odbije sie na sadownikach, producentach nektar?w i napoj?w, producentach buraka cukrowego i cukrowniach. Dodatkowo opodatkowane zostana napoje alkoholowe w malych pojemnosciach – do 300 ml, tzw. malpki.
– Wprowadzenie nowych oplat i nowych obowiazk?w przez legislatora, przede wszystkim przez fiskusa, to dzialanie, kt?re wynika z koniecznosci naprawy kasy panstwa, ale niestety jest to rozwiazanie, kt?re moze sie bardzo negatywnie odbic na sytuacji przedsiebiorstw. Jest ono wprowadzone w warunkach niepewnosci i prawdopodobnego dalszego spowolnienia, a przynajmniej bardzo powaznych trudnosci finansowych czesci branz, co moze sie z kolei odbic na zwiekszonej liczbie bankructw czy zwolnien pracownik?w – wyjasnia dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan. – To nie przelozy sie na naprawe realnej sytuacji budzetowej, poniewaz tlamszac dzialalnosc gospodarcza, jednoczesnie doprowadzimy do tego, ze pogarszajace sie wyniki beda powodowaly zmniejszone przychody.
Po pierwsze, mniejsze moga byc wplywy z podatk?w od przedsiebiorc?w, po drugie – z tytulu mniejszej konsumpcji.
– Do tego moze doprowadzic chociazby tzw. podatek od handlu, kt?ry zostanie prawdopodobnie przerzucony na konsument?w. Ceny wzrosna, co z kolei spowoduje, ze i tak juz zmniejszona konsumpcja wynikajaca z aktualnej sytuacji pandemicznej przelozy sie na mniejsza sprzedaz, a wiec mniejsze wplywy z VAT-u czy akcyzy – ocenia Grzegorz Baczewski.
Nowemu podatkowi od stycznia beda podlegaly najwieksze sieci handlowe (te o miesiecznym obrocie przekraczajacym 17 mln zl). Do wysokosci 170 mln zl sprzedazy miesiecznie wyniesie on 0,8 proc., a powyzej tego poziomu – 1,4 proc. Wprawdzie TSUE nie podjal jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie i przed styczniem jej nie podejmie, rzad jednak moze zaryzykoc? „odwieszenie” uchwalonej w 2016 roku ustawy, gdyz w październiku rzeczniczka TSUE oglosila, ze polski podatek nie stoi w sprzecznosci z prawem UE. Ministerstwo Finans?w wyraźnie oznajmilo, ze zadne prace nad prolongowaniem zawieszenia poboru podatku nie sa prowadzone.
– Wprowadzane dodatkowe podatki z jednej strony beda powodowaly wzrost obciazen firm, kt?re w warunkach zdecydowanie zmniejszonego popytu na produkcje, czyli zmniejszonej sprzedazy, pogarszajacych sie wynik?w i tak nie radza sobie finansowo – przewiduje dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan. – W tej chwili raczej nalezaloby sie spodziec? redukcji obciazen. Wiele kraj?w idzie ta droga, w ramach swojej polityki antykryzysowej obniza stawki podatkowe badź zawiesza wprowadzenie podatk?w. W Polsce niestety mamy do czynienia z rosnacym fiskalizmem.
Jak informowal w październiku Polski Instytut Ekonomiczny, dziewiec panstw OECD zdecydowalo sie na obnizenie podatk?w w 2020 roku. Kolejnych 10 zredukowalo VAT na produkty medyczne wspierajace walke z koronawirusem. Przykladem rynku, kt?ry obnizyl stawki podatkowe, konkretnie podatku VAT, moga byc Niemcy, kt?re dokonaly takiego ruchu od 1 lipca 2020 roku, scinajac stawke podstawowa z 19 proc. do 16 proc., a obnizona z 7 do 5 proc. Sieci handlowe przeniosly te obnizke na konsument?w, mocno to dzialanie naglasniajac. Od 1 stycznia 2021 roku stawki wracaja jednak do poprzednich poziom?w. W Polsce podstawowa stawka VAT wynosi 23 proc.