Jak przewidujÄ… analitycy rynkowi, globalna branża technologii sportowych do 2026 roku dwukrotnie zwiÄ™kszy swoje przychody. Kluby sportowe, drużyny i sportowcy indywidualni korzystajÄ… z wielu innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, które pomagajÄ… im analizować pracÄ™ ciaÅ‚a, przygotowywać plany treningowe czy strategiÄ™ gry z konkretnym przeciwnikiem. Również w Polsce szeroko wchodzÄ… do użytku, choć zwykle sÄ… to gotowe innowacje kupowane na globalnym rynku. Federacja piÅ‚ki nożnej chce to zmienić i przyspiesza prace nad wÅ‚asnymi rozwiÄ…zaniami technologicznymi. Eksperci podkreÅ›lajÄ…, że sport wyczynowy jest jednym z gÅ‚ównych poligonów doÅ›wiadczalnych dla innowacji później przyjmowanych przez rynek odbiorców amatorskich.
– Bez odpowiedniego przygotowania i treningu, bez talentu zawodników nikt za nas meczu nie wygra. Innowacje to jest kilka procent, które może ten wynik zmienić, i sÄ… takim wyÅ›cigiem zbrojeÅ„. Mamy przykÅ‚ad chociażby skoków narciarskich, gdzie buty dawaÅ‚y kilka dodatkowych metrów. Wydaje siÄ™, że to jest niewiele, że sÄ… jakieÅ› maÅ‚e naciÄ™cia czy inne uÅ‚ożenie, ale to siÄ™ przekÅ‚ada na pewien wynik sportowy. Dlatego tych kilka procent przy wyrównanych poziomach zawodników to może być rzeczywiÅ›cie bardzo dużo. Ale samymi innowacjami nie wygramy meczu czy nie osiÄ…gniemy sukcesu – ocenia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Innowacje MichaÅ‚ Å»ukowski, partner zarzÄ…dzajÄ…cy w Innteo Legal, przewodniczÄ…cy Komisji ds. Innowacji w Polskim ZwiÄ…zku PiÅ‚ki Nożnej i wiceprezes PZPN Invest SA.
Za użycie innowacyjnych butów z zakrzywionÄ… tylnÄ… Å›cianÄ… polscy skoczkowie zostali zdyskwalifikowani podczas tegorocznego Pucharu Åšwiata w Willingen. Jest jednak prawdopodobne, że od przyszÅ‚ego sezonu buty produkowane przez polskÄ… firmÄ™ zostanÄ… już zatwierdzone jako element ekwipunku. PrzykÅ‚ad butów marki Nagaba, jak wskazuje MichaÅ‚ Å»ukowski, może pokazać potencjaÅ‚ eksportowy polskich innowacji sportowych.
– Niestety mamy taki trend, że maÅ‚o tych technologii sami wytwarzamy, raczej je kupujemy globalnie. To jest coÅ›, co chcemy zmienić w najwiÄ™kszej federacji sportowej w Polsce, czyli w piÅ‚ce nożnej – abyÅ›my coraz wiÄ™cej technologii tworzyli i sami mogli sprzedawać to innym federacjom, klubom, innym krajom – mówi wiceprezes PZPN Invest SA. – Chcemy, żeby jak najwiÄ™cej innowacji polskich staÅ‚o siÄ™ innowacjami globalnymi. Zawsze bÄ™dziemy musieli kupić jakieÅ› technologie, ale żebyÅ›my coraz wiÄ™cej wytwarzali w kraju.
Takie byÅ‚o wÅ‚aÅ›nie zaÅ‚ożenie powoÅ‚ania do życia Komisji ds. Innowacji w PZPN, a nastÄ™pnie spóÅ‚ki PZPN Invest. Jej zadaniem jest także stworzenie systemu prawno-finansowego w obszarze wdrażania innowacji w polskiej piÅ‚ce nożnej. W czerwcu br. spóÅ‚ka podjęła wspóÅ‚pracÄ™ z PaÅ„stwowym Instytutem Badawczym NASK, by wspólnie dziaÅ‚ać na rzecz informatyzacji i cyfryzacji polskiego futbolu. Nowe technologie takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy wirtualna rzeczywistość sÄ… już obecne w wielu dziedzinach sportu. Nowoczesne systemy umożliwiajÄ… m.in. wychwytywanie nieprawidÅ‚owoÅ›ci w pracy sportowca, analizowanie danych, które potem można wykorzystywać do tworzenia strategii gry czy indywidualnych programów szkoleniowych.
– W sporcie drużynowym tych rozwiÄ…zaÅ„ jest zdecydowanie wiÄ™cej. To nie tylko monitoring pracy ciaÅ‚a danego zawodnika, ale także pewna analiza gry, interakcje z innym zespoÅ‚em, innym zawodnikiem ze swojej drużyny. W sportach indywidualnych rzeczywiÅ›cie monitorujemy ciaÅ‚o zawodnika, dajemy różne urzÄ…dzenia, które pomagajÄ… wykonać dobry skok, czyli narty, buty. Tak samo w sportach chociażby lekkoatletycznych, też ewentualnie inny ubiór czy innego rodzaju buty. Natomiast tutaj nie ma analizy interakcji pomiÄ™dzy różnymi zawodnikami – mówi MichaÅ‚ Å»ukowski.
UrzÄ…dzenia sportowe i elementy stroju sportowca wyczynowego sÄ… tymi innowacjami, które najszybciej trafiajÄ… też do odbiorców indywidualnych. Tak byÅ‚o chociażby z syntetycznymi materiaÅ‚ami o strukturze uÅ‚atwiajÄ…cej oddychanie skóry i odprowadzanie potu. Na tegorocznym Australian Open można byÅ‚o natomiast zaobserwować zwrot ku materiaÅ‚om naturalnym, ale o innowacyjnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach. AmerykaÅ„ska marka Ralph Lauren zaprezentowaÅ‚a tam koszulkÄ™ polo RLX Clarus z innowacyjnej tkaniny baweÅ‚nianej, opracowanej wspólnie z firmÄ… Natural Fiber Welding, specjalizujÄ…cÄ… siÄ™ w produkcji ekologicznych materiaÅ‚ów. Splot wÅ‚ókien jest w tej tkaninie wzorowany na tym, z którym mamy do czynienia w materiaÅ‚ach syntetycznych. MateriaÅ‚ może wiÄ™c zarówno dobrze odprowadzać pot, jak i szybko wysychać.
– Mówi siÄ™, że innowacje zaczynajÄ… siÄ™ od dwóch kluczowych sektorów: od obronnoÅ›ci i sportu, bo tam zaczyna siÄ™ wyÅ›cig zbrojeÅ„, tam sÄ… inwestowane duże Å›rodki w technologie, a potem one trafiajÄ… do zastosowaÅ„ dla zwykÅ‚ych obywateli. Nike najpierw produkowaÅ‚o buty dla sportowców i skupiaÅ‚o siÄ™, żeby te buty byÅ‚y odpowiednie do biegania dla wyczynowych sportowców, olimpijczyków, potem te same technologie trafiaÅ‚y do zastosowania dla zwykÅ‚ych Kowalskich, Smithów czy Jonesów poza PolskÄ…. Podobnie jest w rozwiÄ…zaniach biotechnologicznych i odżywkach. One najpierw sÄ… dla sportowców, a potem ta wiedza, która jest osiÄ…gniÄ™ta, jest stosowana w suplementowaniu i przez każdego z nas może być stosowana – wyjaÅ›nia ekspert.
WedÅ‚ug analityków Research and Markets Å›wiatowy rynek technologii sportowych zwiÄ™kszy swoje przychody z niemal 18 mld dol., zanotowanych w 2021 roku, do 40 mld dol. estymowanych na rok 2026.