Quiet quitting, czyli cicha rezygnacja, to zjawisko coraz bardziej widoczne na polskim rynku pracy. Oznacza brak emocjonalnego zaangażowania w pracÄ™ i traktowanie jej jedynie jako źródÅ‚o zarobków, bez robienia wiÄ™cej, niż jest to wymagane. – To zjawisko dotyka już niemal każdej branży i profesji, rozlaÅ‚o siÄ™ na różne poziomy stanowisk. Wiele zależy od samej organizacji, od tego, jak organizacja o tych pracowników dba – mówi Magdalena Radomska z agencji rekrutacyjnej People. Jak wskazuje, w trudnej sytuacji gospodarczej wielu pracowników boi siÄ™ caÅ‚kowicie zrezygnować z pracy i zostać bez źródÅ‚a dochodu. Dlatego wielki exodus pracowników – jaki na przeÅ‚omie poprzedniego i tego roku zdominowaÅ‚ amerykaÅ„ski rynek pracy – w Polsce raczej nie wystÄ…pi.
– Great resignation, czyli zjawisko wielkiej rezygnacji, zostaÅ‚o zdiagnozowane w Stanach Zjednoczonych na przeÅ‚omie 2021 i 2022 roku. To byÅ‚ taki czas, kiedy z pracy zrezygnowaÅ‚o ponad 20 mln pracowników – mówi agencji Newseria Biznes Magdalena Radomska, recruitment business manager, HR lead partner w agencji People. – W tym momencie to siÄ™ już nie dzieje, ta wielka rezygnacja weszÅ‚a w innÄ… fazÄ™, polega raczej na mniejszym zaangażowaniu w wykonywanÄ… pracÄ™.
Wielka rezygnacja dotyczyÅ‚a m.in. pracowników sektora handlu, opieki zdrowotnej czy gastronomii, na których najwiÄ™ksze piÄ™tno odcisnęła pandemia COVID-19. Na Å›wiadomÄ… rezygnacjÄ™ z pracy bÄ…dź zmianÄ™ stanowiska lub branży najczęściej decydowaÅ‚y siÄ™ osoby pomiÄ™dzy 30. a 45. rokiem życia, czyli wcale nie to najmÅ‚odsze pokolenie.
– To zjawisko oczywiÅ›cie rozlewa siÄ™ na inne kraje i kontynenty, ale już w innej formule. O tym, jak wyglÄ…da w danej firmie czy na danym rynku, decydujÄ… ludzie i ich mentalność. W Polsce można mówić raczej o tzw. zjawisku quiet quitting, czyli cichej rezygnacji – mówi ekspertka agencji People.
Jak ocenia, wynika to z tego, że Polacy majÄ… nieco inne podejÅ›cie do pracy. ZwÅ‚aszcza w warunkach niepewnoÅ›ci gospodarczej bardziej ceniÄ… stabilne zatrudnienie, a ponadto badania pokazujÄ…, że skala ich oszczÄ™dnoÅ›ci jest raczej niewielka, co utrudniÅ‚oby utrzymanie siÄ™ bez systematycznego dochodu. Nie oznacza to jednak, że postpandemiczne zmiany w ogóle nie dotknÄ… polskiego rynku pracy, na którym już widoczny jest trend tzw. cichej rezygnacji. Oznacza on brak emocjonalnego zaangażowania w pracÄ™ i traktowanie jej jedynie jako źródÅ‚o zarobków, bez robienia w pracy wiÄ™cej, niż jest to wymagane.
– Taki pracownik nie zmienia pracy, ale powoli siÄ™ wycofuje, robi niezbÄ™dne minimum bez angażowania siÄ™ – wyjaÅ›nia Magdalena Radomska. – Ciche odchodzenie w praktyce to czÄ™sto po prostu brak chÄ™ci do pracy i do tego, aby dawać z siebie wiÄ™cej, poÅ›wiÄ™cać siÄ™ dla zespoÅ‚u i firmy. CzÄ™sto można już zaobserwować takie przejawy np. podczas spotkaÅ„ online’owych, na których pracownicy nie chcÄ… siÄ™ udzielać, sÅ‚uchajÄ… tylko tego, co ma do powiedzenia menedżer, wykonujÄ… polecenia, wybija godzina 16.00 i koÅ„czÄ… pracÄ™.
WÅ›ród przyczyn tego zjawiska – podobnie jak w przypadku wielkiej rezygnacji – wymienia siÄ™ m.in. postpandemiczne zmiany na rynku pracy, refleksjÄ™ na temat życia i kariery, chęć wiÄ™kszego zadbania o work–life balance, brak poczucia sprawczoÅ›ci i sensu wykonywanego zajÄ™cia albo niesatysfakcjonujÄ…ce warunki zatrudnienia, niskie zarobki, brak rozwoju i brak poczucia bycia docenianym przez pracodawcÄ™.
W kontekÅ›cie quiet quitting mówi siÄ™ również o odrzuceniu „kultu harówki” i myÅ›leniu o pracy w kategoriach samorealizacji. Zamiast tego pracownicy wolÄ… siÄ™ speÅ‚niać w życiu prywatnym, a pracÄ™ wykonujÄ… tylko w celach zarobkowych.
– To zjawisko dotyka już niemal każdej branży i profesji, rozlaÅ‚o siÄ™ na różne poziomy stanowisk. Wiele zależy od samej organizacji, od tego, jak ona dba o pracowników – mówi ekspertka.
Jak podkreÅ›la, ważna jest tu rola liderów i znajomość przez nich potrzeb, ambicji i problemów czÅ‚onków zespoÅ‚u.
– W pandemii spadÅ‚o nam poczucie przynależnoÅ›ci do zespoÅ‚u, w zwiÄ…zku z tym na pewno firmy mogÄ… siÄ™ starać tego ducha zespoÅ‚u przywrócić, np. w postaci jakichÅ› spotkaÅ„, wyjazdów integracyjnych. Chodzi o to, żeby obudzić team spirit, żeby ludzie ponownie zaczÄ™li razem ze sobÄ… pracować, widzieć coÅ› wiÄ™cej w tej firmie, jakiÅ› wyższy cel w swoich zadaniach. Kolejna rzecz, którÄ… mogÄ… zrobić firmy, to jest rewizja celów i procesów, dlatego że pracownicy czÄ™sto mówiÄ… o przemÄ™czeniu, a wykonujÄ… dużo obowiÄ…zków, które mogÅ‚yby zostać zautomatyzowane – wymienia HR lead partner w agencji People.
Sami pracownicy także mogą podjąć inicjatywę, kiedy widzą u siebie obniżone zaangażowanie. Czasem wystarczający może być urlop i wypoczynek, czasem potrzebne jest większe przeorganizowanie życia, by znaleźć balans między karierą a życiem prywatnym. Pomocna może się okazać rozmowa z przełożonym i skorzystanie z tego, co firma oferuje pracownikom, np. dodatkowe benefity czy możliwości rozwoju.