Jak wynika z danych ARC Rynek i Opina, jedna czwarta uzytkownik?w w wieku 57+ kupuje online, a jedna trzecia planuje zwiekszyc wydatki na zakupy w Internecie. Rosnie takze liczba os?b w tej grupie wiekowej, kt?re korzystaja z nowoczesnych form platnosci, np. za posrednictwem telefonu. Jednak nie wszystkie firmy wykorzystuja w pelni potencjal biznesowy generowany przez te grupe uzytkownik?w. Jak wynika z wyliczen Nielsen Norman Group, przeprojektowanie strony internetowej, aby byla ona tak samo latwa w uzytkowaniu zar?wno dla mlodszych, jak i starszych klient?w, moze zaowocowac wzrostem poziomu sfinalizowanych transakcji nawet o 1/3.
Jak podaje agencja KERRIS, 70 proc. internaut?w w wieku powyzej 55 lat korzysta z Internetu kazdego dnia. Z analiz przeprowadzonych przez firme wynika, ze spos?b, w jaki osoby te korzystaja z Internetu, nie r?zni sie znacznie od zachowania w sieci mlodszych os?b. Przykladowo spolecznosc uzytkownik?w Facebooka w wieku 50+ wynosi juz milion os?b. Tak jak dla millenials?w, r?wniez dla pokolenia baby boomers i senior?w Internet oraz nowe technologie stanowia funkcjonalne narzedzia, ulatwiajace codzienne zycie.
Wedlug opracowania ARC Rynek i Opinia, 25 trend?w konsumenckich. Raport 2017., 35 proc. badanych w wieku 57+ chce wydawac wiecej pieniedzy na zakupy w Internecie, zamiast w sklepach stacjonarnych, a w przyszlosci chce to uczynic kolejne 17 proc. Internet sluzy tym osobom nie tylko do por?wnywania cen w sklepach. Obecnie do czwarta osoba w wieku 57+ robi zakupy online, co jest po prostu wygodniejsze niz nabywanie produkt?w stacjonarnie. Ta grupa docelowa jest r?wniez zainteresowana nowoczesnymi formami platnosci. Co prawda, obecnie tylko 9 proc. badanych w wieku 57+ placi kom?rka za zakupy, ale w przyszlosci chce to robic kolejne 14 proc. ankietowanych. Co wazne, to grono uzytkownik?w, jest otwarte na cyfrowe wersje r?znych grup produkt?w czy uslug. Np. w przyszlosci liczba senior?w, kt?ra czyta ksiazki na elektronicznych czytnikach, ma wzrosnac z 20 do 30 proc.
– Warto zauwazyc, ze grupa starszych uzytkownik?w sieci i uslug internetowych, bedzie w przyszlosci charakteryzowala sie najwieksza dynamika wzrostu, podczas gdy inne grupy wiekowe cechuje juz duze nasycenie. Z danych CBOS wynika, ze liczba wlascicieli smartfon?w w wieku 65+ wzrosla z 6 proc. w roku 2015 do 14 proc. obecnie. Dla por?wnania, wsr?d pokolenia 35-44, liczby te wynosily odpowiednio 69 i 75 proc. Widac wiec wyraznie, ze dynamika wzrostu jest duzo mniejsza – m?wi Marek Safiejko, CEO 9bits, firmy technologicznej specjalizujacej sie w tworzeniu aplikacji mobilnych i rozwiazan technologicznych dla e-handlu.
Seniorzy chca korzystac z e-uslug, ale czy rynek jest gotowy?
Pojawia sie jednak pytanie, czy strony internetowe i aplikacje, kt?rych odbiorcami sa osoby w grupie wiekowej powyzej 55 lat, sa dostosowane do ich potrzeb. Firma Nielsen Norman Group zaprosila do przetestowania witryn internetowych dwie grupy uzytkownik?w. W jednej z nich znalezli sie seniorzy, druga stanowila grupe kontrolna w wieku 21-55 lat. Badanie pokazalo duze r?znice w sposobie, w jaki te dwie grupy korzystaja z e-uslug. Przykladowo, sredni czas wykonania danej czynnosci za posrednictwem strony wyni?sl 7 min 49 sek. w grupie senior?w i ponad 2 min mniej w grupie kontrolnej. W starszej grupie wieksza byla tez ilosc bled?w napotykanych przez uzytkownik?w, a jej czlonkowie czesciej rezygnowali z dokonczenia zadania, jesli napotykali na trudnosci. Srednia ocena testowanych stron w skali od 1 do 7, wyniosla 4,1 w grupie starszych uzytkownik?w i 4,6 w grupie kontrolnej.
– Najwazniejsza i najwieksza dysproporcja uwidoczniona w badaniu to jednak odsetek wejsc na strone, kt?re zakonczyly sie pomyslnym dokonczeniem procesu zakupowego. W grupie kontrolnej bylo to az 74,5 proc., podczas gdy w grupie senior?w zaledwie 55,3 proc. Jak wynika z wyliczen Nielsen Norman Group, przeprojektowanie strony internetowej, tak aby zapewniala r?wny komfort uzytkowania mlodszym i starszym klientom, moze skutkowac nawet 35 proc. wzrostem wskaznika sfinalizowanych transakcji – komentuje Marek Safiejko, 9bits.
Przejrzystosc i dobra architektura informacji
Jak wskazuja eksperci, myslac o projektowaniu dla starszych uzytkownik?w, nalezy zwr?cic przede wszystkim uwage na przejrzystosc sposobu, w jaki prezentowane sa tresci. Warto zadbac nie tylko o odpowiednia wielkosc czcionki, ale takze o to, zeby jej kolor kontrastowal z kolorem tla. Z kolei aktywne hiperlacza powinny byc wyraznie oddzielone od siebie, co zapobiegnie kliknieciu w niewlasciwy link.
– Tak naprawde dobrze zaprojektowany sklep online pomoze w przyciagnieciu i utrzymaniu klient?w z r?znych grup wiekowych. Na przyklad zadbanie o odpowiednia wielkosc i czytelnosc czcionek docenia tez uzytkownicy z grupy 40+, kt?rzy czesto uzywaja okular?w do czytania i korzystania z komputera. Intuicyjnosc, dobra architektura informacji i rezygnacja z niepotrzebnych krok?w, z pewnoscia przeloza sie korzystnie na og?lny odsetek finalizowanych zakup?w – dodaje Marek Safiejko, 9bits.