Transport

Ponad polowa firm z sektora MSP kupuje samochody uzywane

Ponad polowa firm z sektora MSP kupuje samochody uzywane
Warszawa, 23.08.2018 INFORMACJA PRASOWA Ponad polowa firm z sektora MSP kupuje samochody uzywane – gl?wnie w komisach i centrach poleasingowych. Niemal 55 proc. z prawie

Warszawa, 23.08.2018
INFORMACJA PRASOWA
Ponad polowa firm z sektora MSP kupuje samochody uzywane – gl?wnie w komisach i centrach poleasingowych.

Niemal 55 proc. z prawie 2 milion?w polskich przedsiebiorstw z sektora MSP kupuje samochody uzywane – wynika z badania zrealizowanego w 3. kwartale 2018 r. na zlecenie Carefleet S.A., jednej z czolowych na polskim rynku firm zajmujacych sie finansowaniem i zarzadzaniem flotami pojazd?w. Samochody „z drugiej reki” mikro, mali i sredni przedsiebiorcy nabywaja przede wszystkim w komisach oraz centrach sprzedazy pojazd?w pokontraktowych i poleasingowych.
Jak wynika z badania, w sektorze MSP pojazdy z rynku wt?rnego najczesciej nabywaja przedsiebiorstwa z branzy budowlanej (81,8 proc. ankietowanych, kt?rzy potwierdzili, ze w reprezentowanych przez nich firmach kupuje sie samochody uzywane) oraz transportowej (68 proc. wskazan). Najrzadziej auta „z drugiej reki” nabywaja mikro, male i srednie firmy zajmujace sie produkcja i handlem – odpowiednio 48,7 proc. i 51,2 proc. wskazan.
– Budownictwo i transport to branze, w kt?rych firmowe samochody sa czesto eksploatowane bardzo intensywnie i szybko ulegaja zuzyciu. Dlatego tez wysoki odsetek firm prowadzacych tego typu dzialalnosc decyduje sie na zakup aut na rynku wt?rnym. Czesto sa to pojazdy kilkuletnie, uzytkowane w firmach az do ich smierci technicznej – m?wi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedazy i marketingu w Carefleet S.A.
Im mniejsza firma, tym czesciej nabywa auta na rynku wt?rnym
Ponadto, jak wynika z badania, pojazdy „z drugiej reki” sa najczesciej kupowane przez najmniejsze firmy, zatrudniajace od 1 do 9 os?b. Posiadanie samochod?w uzywanych w swoich flotach deklaruje niemal 73 proc. badanych przedstawicieli mikroprzedsiebiorstw.
– Im mniejsza firma, tym czesciej nabywa samochody z rynku wt?rnego. Nalezy jednak zauwazyc, ze mikroprzedsiebiorstwa uzytkuja zazwyczaj tylko jedno lub dwa auta – twierdzi Bartosz Olejnik. – Z kolei we flotach srednich firm znajduje sie przewaznie kilkanascie, kilkadziesiat pojazd?w. W zwiazku z tym mamy do czynienia z zupelnie inna polityka zakupu aut i innymi formami ich finansowania. W tego rodzaju przedsiebiorstwach zdecydowanie rzadziej nabywane sa samochody uzywane, a wieksza popularnoscia ciesza sie outsourcingowe modele finansowania floty, takie jak wynajem dlugoterminowy – dodaje.
Jak wynika z odpowiedzi respondent?w bioracych udzial w badaniu, dokladnie polowa malych firm w Polsce nabywa samochody z rynku wt?rnego. W przypadku srednich firm odsetek ten wynosi z kolei zaledwie 27 proc.
Centra sprzedazy samochod?w pokontraktowych i poleasingowych coraz popularniejsze
Najwiecej, bo ponad 26 proc. firm z sektora MSP, kt?re deklaruja posiadanie we flotach samochod?w uzywanych, nabywa je w komisach. Z roku na rok coraz wieksza popularnoscia, zar?wno wsr?d os?b prywatnych, jak i przedsiebiorc?w, ciesza sie centra sprzedazy samochod?w poleasingowych i pokontraktowych, kt?re w Polsce stanowia stosunkowo nowa grupe podmiot?w na wt?rnym rynku motoryzacyjnym. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A., w samochody uzywane zaopatruje sie w nich juz ponad 23 proc. mikro, malych i srednich firm.
– Centra sprzedazy poleasingowej i pokontraktowej, kt?re oferuja pojazdy po zakonczonych umowach leasingu i wynajmu dlugoterminowego, ciesza sie rosnaca popularnoscia, szczeg?lnie wsr?d mikro i malych firm. Jeszcze 2-3 lata temu bardzo trudno bylo znalezc nabywc?w na samochody z przebiegami powyzej 160 tys. km, czyli takie, kt?re stosunkowo czesto trafiaja do nas po zakonczeniu um?w wynajmu dlugoterminowego. Obecnie kilkuletnie pojazdy z przebiegami nawet powyzej 200 tys. km, odpowiednio utrzymane i posiadajace wiarygodny przebieg oraz pelna historie serwisowa, sa dla wielu przedsiebiorc?w ciekawa i pewniejsza alternatywa np. dla aut importowanych z zagranicy – m?wi Bartosz Olejnik. – Warto r?wniez dodac, ze w zwiazku z tym, iz umowy najmu czy leasingu samochod?w sa zawierane na kr?tszy okres niz mialo to miejsce jeszcze pare lat temu, coraz wiecej aut po zakonczonych umowach trafia do sprzedazy na rynek wt?rny. W konsekwencji do dyspozycji kupujacych sa bardziej nowoczesne pojazdy, o wyzszym standardzie i w lepszym stanie.
Na trzecim miejscu wsr?d najpopularniejszych zr?del pozyskiwania samochod?w uzywanych, przedstawiciele firm z sektora MSP, kt?rzy zadeklarowali zakup pojazd?w „z drugiej reki”, wymienili markowe sieci dealerskie (19,1 proc.). Z kolei 18,7 proc. z nich zaopatruje sie w auta sprowadzane z zagranicy, a 10 proc. dokonuje transakcji na gieldach samochodowych. Marginalna role w sektorze MSP (1,2 proc. wskazan) odgrywa wykup aut od pracownik?w i udzial w licytacjach komorniczych.

A to już wiesz?  Idealny Samoch?d Dla Biznesu

***
O Carefleet S.A.

Carefleet S.A. jest jedna z wiodacych polskich firm specjalizujacych sie w dlugoterminowym wynajmie floty pojazd?w (Car Fleet Management). Sp?lka powstala w 2004 roku poprzez wydzielenie istniejacego w Europejskim Funduszu Leasingowym (od roku 2001) Departamentu Car Fleet Management. Obecnie w Polsce zarzadza flota ponad 15 200 pojazd?w. Posiada oddzialy w czterech miastach (Wroclaw, Warszawa, Poznan, Katowice). Carefleet S.A. nalezy do Grupy CrĂŠdit Agricole, jednej z najwiekszych grup bankowych w Europie.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy