WedÅ‚ug statystyk Polskiego ZwiÄ…zku PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego w kwietniu tego roku zarejestrowano 3243 pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t, co oznacza ponad 226-proc. wzrost rok do roku. Za zdecydowanÄ… wiÄ™kszość zakupów odpowiadajÄ… firmy, a szczególnie przedsiÄ™biorstwa leasingowe i zajmujÄ…ce siÄ™ wynajmem dÅ‚ugoterminowym. Po kryzysie wywoÅ‚anym pandemiÄ… obie te branże wyraźne przyspieszajÄ…, a przedsiÄ™biorcy coraz chÄ™tniej wybierajÄ… te formy finansowania. – Należy siÄ™ spodziewać, że ten rok bÄ™dzie bardzo dobry dla wynajmu i caÅ‚ego segmentu pojazdów użytkowych – ocenia Åukasz ChyliÅ„ski, prezes nowej marki TRUCK CARE, która na rynku najmu pojazdów użytkowych zadebiutowaÅ‚a w poÅ‚owie maja. Jako jedna z nielicznych na polskim rynku stawia na wynajem pojazdów ciężkich i specjalistycznych, w tym także zasilanych gazem i elektryków.
– Polski rynek wynajmu pojazdów użytkowych rozwija siÄ™ bardzo dobrze i podąża za rejestracjami nowych pojazdów ciężarowych, które – po okresie spadków wywoÅ‚anych pandemiÄ…, zwÅ‚aszcza w pierwszej poÅ‚owie 2020 roku – notujÄ… w tym roku olbrzymie wzrosty. W segmencie pojazdów ciężarowych, tych najcięższych, sÄ… to wzrosty rzÄ™du 100 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegÅ‚ego roku. Tym samym usÅ‚uga wynajmu też radzi sobie doskonale – wskazuje w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Åukasz ChyliÅ„ski, prezes zarzÄ…du TRUCK CARE.
W II i III kwartale ub.r. spadki w liczbie rejestracji nowych pojazdów ciężarowych dochodziÅ‚y nawet do 70 proc. Jednak już pod koniec zeszÅ‚ego roku rynek zanotowaÅ‚ odbicie, które trwa do tej pory. OdzwierciedlajÄ… to statystyki PZPM, z których wynika, że w kwietniu tego roku zarejestrowano 3243 pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t. To ponad 220 proc. wiÄ™cej niż przed rokiem. W grupie nowych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t zarejestrowano w kwietniu 3166 nowych pojazdów, co oznacza ponad 240-proc. wzrost r/r. Po 20 dniach maja wzrost byÅ‚ jeszcze wyraźniejszy i wyniósÅ‚ prawie 300 proc.
W ciÄ…gu pierwszych czterech miesiÄ™cy roku zarejestrowano ponad 10,6 tys. samochodów ciężarowych, czyli o prawie 89 proc. wiÄ™cej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Z kolei w grupie pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t wzrost siÄ™gnÄ…Å‚ prawie 81 proc. Część z tych pojazdów ciężkich trafia na rynek najmu dÅ‚ugoterminowego. Chociaż nie jest to usÅ‚uga rozpowszechniona wÅ›ród krajowych firm, to jej potencjaÅ‚ rozwoju jest oceniany bardzo pozytywnie.
– Gdyby oceniać perspektywy dla rynku wynajmu pojazdów na 2021 rok po I kwartale, to one wyglÄ…dajÄ… fantastycznie. My podpisujemy w tej chwili okoÅ‚o pięć razy wiÄ™cej kontraktów niż w analogicznym okresie ubiegÅ‚ego roku. Mamy dużo wiÄ™cej nowych rejestracji. Te wzrosty prawdopodobnie nie utrzymajÄ… siÄ™ w dalszej części roku, m.in. ze wzglÄ™du na to, że brakuje pojazdów i relacja miÄ™dzy popytem a podażą jest mocno zaburzona, natomiast należy siÄ™ spodziewać, że to bÄ™dzie bardzo dobry rok dla wynajmu i dla caÅ‚ego segmentu pojazdów użytkowych – ocenia Åukasz ChyliÅ„ski.
Zarówno w rejestracjach w caÅ‚ym segmencie aut użytkowych, jak i tylko w podsegmencie ciężarowych dominujÄ… zakupy firmowe. WÅ›ród nich zasadniczÄ… część (ok. 75 proc.) stanowiÄ… firmy prowadzÄ…ce leasing lub CFM, czyli wynajem dÅ‚ugoterminowy.
Jak podkreÅ›la ekspert, caÅ‚y rynek wynajmu pojazdów rozwija siÄ™ tak dynamicznie ze wzglÄ™du na fakt, że ta forma finansowania stanowi dla przedsiÄ™biorców atrakcyjnÄ… i bezpiecznÄ… alternatywÄ™. WÅ›ród samochodów osobowych co czwarte auto flotowe jest wybierane wÅ‚aÅ›nie w wynajmie dÅ‚ugoterminowym.
– Na tle wszystkich innych form finansowania wynajem wypada naprawdÄ™ bardzo dobrze. Wyróżnia go przede wszystkim elastyczność, bo sÄ… to usÅ‚ugi szyte na miarÄ™ konkretnych klientów i ich potrzeb. W zakresie rat, podejÅ›cia do klienta, zakoÅ„czenia umowy czy też przedterminowego zakoÅ„czenia kontraktu wynajem daje szerokie możliwoÅ›ci. Po drugie, w przypadku wynajmu ryzyko po stronie najemcy jest bardzo ograniczone w porównaniu do innych form finansowania. Tutaj najemca ma wszystko w ramach jednej raty, po jego stronie pozostaje tylko paliwo, opÅ‚aty drogowe czy opÅ‚aty zwiÄ…zane z utrzymaniem pracowników. Natomiast wszystko, co siÄ™ wiąże z pojazdem, jest zagwarantowane przez caÅ‚y okres kontraktu, a ta przewidywalność kosztów dzisiaj jest niezwykle istotna – mówi prezes zarzÄ…du TRUCK CARE.
TRUCK CARE, nowa marka na rynku wynajmu pojazdów użytkowych, która zadebiutowaÅ‚a na rynku w poÅ‚owie maja, chce wykorzystać te dobre perspektywy stojÄ…ce przed branżą. PowstaÅ‚a ona na bazie wypożyczalni DBK Rental i bÄ™dzie rozwijana w ramach wspóÅ‚pracy pomiÄ™dzy GrupÄ… DBK i Europejskim Funduszem Leasingowym.
– DBK Rental, znana marka na rynku TSL, zmienia siÄ™ w TRUCK CARE. Dla naszych klientów oznacza to wiÄ™kszÄ… elastyczność, wiÄ™cej rozwiÄ…zaÅ„ i szerszÄ… paletÄ™ produktowÄ…. Natomiast dla caÅ‚ego rynku pojawienie siÄ™ marki TRUCK CARE oznacza, że dotychczasowy lider przyspiesza, wrzuca kolejny bieg i zaoferuje jeszcze wiÄ™cej ciekawych propozycji. Mamy nadziejÄ™, że w ciÄ…gu kolejnych lat ta pozycja lidera zostanie przez nas jeszcze bardziej podkreÅ›lona – mówi Ireneusz Sobieski, prezes zarzÄ…du Grupy DBK.
TRUCK CARE oferuje klientom wynajem m.in. ciÄ…gników siodÅ‚owych, samochodów ciężarowych i dostawczych, naczep, przyczep oraz pojazdów specjalistycznych. W tej chwili flota marki liczy ponad 3,7 tys. pojazdów, m.in. DAF, MAN, IVECO, Volvo, Mercedes-Benz, Scania, Kögel, Schmitz, Krone czy Renault.
– Zaoferujemy klientom niskoemisyjne pojazdy do transportu miÄ™dzynarodowego zasilane gazem ziemnym, które już dzisiaj mamy we flocie. PojawiÄ… siÄ™ w niej również pojazdy elektryczne, przede wszystkim w segmencie aut dostawczych, choć pracujemy z kilkoma dostawcami nad tym, żeby poszerzyć ofertÄ™ elektryków w segmentach o wyższym tonażu – zapowiada Åukasz ChyliÅ„ski.
Jak wskazuje, poza elastycznym wynajmem TRUCK CARE zaoferuje klientom także szereg dodatkowych usÅ‚ug, jak np. wsparcie w zakresie usÅ‚ug telematycznych, które przekÅ‚ada siÄ™ na optymalizacjÄ™ jazdy i czasu pracy kierowców, mniejsze zużycie paliwa i wiÄ™ksze oszczÄ™dnoÅ›ci.
– Zapewniamy naszym klientom dostÄ™p do paneli informacyjnych, na których mogÄ… znaleźć wszelkie informacje na temat wynajmowanych przez nas pojazdów. Wkrótce – w odpowiedzi na sygnaÅ‚y pÅ‚ynÄ…ce od naszych klientów i z rynku – uruchamiamy też usÅ‚ugÄ™ zarzÄ…dzania flotÄ… obcÄ…. To oznacza, że jeżeli poÅ›ród naszych klientów sÄ… tacy, którzy majÄ… część pojazdów u nas w wynajmie, a część finansujÄ… w inny sposób, np. leasingiem albo kredytem, to takie pojazdy również bÄ™dziemy obejmować obsÅ‚ugÄ… serwisowÄ… i zarzÄ…dzaniem, żeby zdjąć obowiÄ…zek z barków naszych klientów – mówi prezes nowej marki.