material prasowy 6.12.2018
650,7 bilion?w ÂŁ, czyli ponad polowa wartosci calego brytyjskiego handlu to towary importowane . Najczesciej transportowane sa maszyny, miedzy innymi komputery, pojazdy czy farmaceutyki. Znaczna czesc nabywanych produkt?w dostarcza miedzynarodowy transport drogowy realizowany przez przewoznik?w z Polski. Szacuje sie, ze brytyjska granice dziennie przekracza okolo 1200 ciezar?wek, kt?re maja polskie rejestracje. Co sie stanie, gdy swobodna wymiana handlowa zostanie zachwiana przez zblizajacy sie Brexit?
Do Wielkiej Brytanii nadal wiecej sie wwozi niz z niej wywozi, jednak sila nabywcza mieszkanc?w Zjednoczonego Kr?lestwa z roku na rok slabnie. Wielka Brytania byla zawsze okreslana jako najwiekszy rynek nabywczy kraj?w Unii Europejskiej. Wedlug Worldâs Top Exports, jesli populacja Brytyjczyk?w liczy 64,8 milion?w ludzi, to oznacza, ze jeden mieszkaniec Wysp wydal na importowane dobra i uslugi ponad 7,7 tysiaca ÂŁ w minionym roku. Jak wynika z danych Banku Swiatowego, gospodarka tego kraju nadal jest oceniana jako piata najwieksza potega na swiecie za Stanami Zjednoczonymi, Chinami, Japonia oraz Niemcami. Jednak ostatnie prognozy Miedzynarodowego Funduszu Walutowego jednoznacznie wskazuja, ze ta sytuacja bedzie sie zmieniac z uwagi na niejasne i trudne przewidzenia konsekwencje Brexitu oraz rosnacej pozycji Indii. Wedlug ekspert?w brytyjska gospodarka od lat nie byla tak slaba, jak teraz. Inflacja rosnie nawet do 4% przy stosunkowo wolnym wzroscie plac , a funt traci na wartosci, co wplywa bezposrednio na sytuacje finansowa Brytyjczyk?w, a tym samym ich sile nabywcza.
Konsumpcja ma znaczenie
– Obawa przed Brexitem jest uzasadniona. Mimo wielu niezaleznych ocen, prognoz i scenariuszy, odlaczenie brytyjskiej gospodarki od swobodnego handlu, tj. przeplywu towar?w miedzy panstwami Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii spowoduje zachwianie rynku przewozowego i gospodarczy chaos. Transport drogowy d?br uzalezniony jest od tego, jak sa skonstruowane lancuchy dostaw oraz ile Brytyjczycy konsumuja. Nalezy sobie zadac pytanie, jak Brexit wplynie na konsumpcje rynkowa mieszkanc?w Zjednoczonego Kr?lestwa oraz jak w tej sytuacji zachowaja sie polscy przewoznicy?
– m?wi Bartosz Najman, Dyrektor Sprzedazy i Czlonek Zarzadu OCRK. – Czy odnajda sie w warunkach, w kt?rych obowiazywac beda nowe zasady celne i kontrole graniczne? Jak szybko beda w stanie dostosowac sie do nowych regul tranzytu miedzy krajami kontynentalnymi a Wyspa? Wszystko zalezy tez od tego, ile bedzie dowozenia, gdyz polscy przewoznicy wykonuja duzo kabotazu. Polacy sa doceniani za solidnosc, jakosc uslug i terminowosc. W 2017 roku liczba przewoz?w kabotazowych wzrosla o 17% i rekordy w tym sektorze bija panstwa Europy Wschodniej, w tym wlasnie Polska. Wedlug danych OCRK do Wielkiej Brytanii jezdzi 3% zapytanych przez nas przewoznik?w.
W por?wnaniu do Niemiec (52%) i Francji (14%) wydaje sie, ze trasy przez kanal La Manche stanowia mniejszosc, jednak nadal to wazne dla transportowc?w kontrakty. Tym bardziej, ze polskie ciezar?wki przewoza wiecej towar?w miedzy krajami Zjednoczonego Kr?lestwa niz sami Brytyjczycy – dodaje Bartosz Najman.
Biurokracja zabije transport
Podniesienie cen towar?w importowanych i eksportowanych z Wielkiej Brytanii, zwiekszenie wymagan formalnych, wydluzenie kolejek na granicach. To jedne z najwazniejszych konsekwencji, kt?re beda mialy znaczacy wplyw na czas pracy kierowc?w i czas przewozu, spadek zlecen przewozowych, a co za tym idzie wzrost koszt?w po stronie przewoznik?w. – Male i srednie firmy, kt?re duzo inwestuja, moga miec problem z utrzymaniem plynnosci finansowej. Moze sie okazac, ze zabraknie na przyklad srodk?w na pokrycie koszt?w leasing?w, tym bardziej, ze w transporcie naleznosci za wykonane przewozy maja zazwyczaj dlugie terminy platnosci. Jesli nie bedzie dwustronnego porozumienia miedzy Wielka Brytania a krajami UE, upraszczajacego procedury celne, dotychczasowe kontrakty moga byc zagrozone, a pozyskiwanie nowych zlecen z pewnoscia bedzie bardzo utrudnione i moze sie okazac nieoplacalne – m?wi Dyrektor Sprzedazy i Czlonek Zarzadu OCRK.
Co moze sie zmienic, jesli Brexit nastapi bez umowy handlowej z Unia? Obowiazywac beda regulacje Swiatowej Organizacji Handlu (WTO) oraz nie bedzie zadnego okresu przejsciowego. Oznacza to, ze od 30 marca 2019 roku przestanie dzialac zasada swobodnego przeplywu os?b, towar?w, kapitalu
i uslug. Wr?ca zatem miedzy innymi odprawy celne, kontrole graniczne, okazywanie zezwolen na wykonywanie przewoz?w, odmienne rozliczanie faktur VAT w transporcie transgranicznym, tj. VAT od towar?w importowanych trzeba bedzieuiszczac na granicy. – Obecnie Wielka Brytania jest waznym partnerem handlowym dla polskich przedsiebiorc?w z branzy TSL. Szacuje sie, ze az 19% wszystkich ladunk?w do tego kraju i z niego przewoza ciezar?wki o polskich numerach rejestracyjnych. W tym momencie jedynym problemem wydaje sie byc zbyt duza liczba powrot?w „na pusto”, bo Brytyjczycy mierza sie z deficytem handlowym. Wiecej kupuja niz eksportuja do innych panstw. Brexit tylko poglebi problem, dlatego polscy przewoznicy juz poszukuja nowych rynk?w zbytu, gl?wnie w Europie kontynentalnej – dodaje Bartosz Najman.
Niezaleznie od przyjetego scenariusza rodzimi transportowcy powinni pr?bowac zabezpieczac wszelkie dotychczasowe kontrakty z Wielka Brytania, by lancuchy dostaw nie zostaly przerwane
w spos?b natychmiastowy lub niespodziewany.