Ostatnie lata na polskim rynku przyniosÅ‚y dynamiczny wzrost popularnoÅ›ci cateringu dietetycznego. WedÅ‚ug różnych badaÅ„ „na pudeÅ‚kach” regularnie jest od kilku do kilkudziesiÄ™ciu procent Polaków. – Polska jest bardzo specyficznym rynkiem, jeÅ›li chodzi o rozwój firm cateringu dietetycznego – jest ich naprawdÄ™ bardzo dużo, chyba najwiÄ™cej na tle rynków caÅ‚ej Europy, jeÅ›li nie caÅ‚ego Å›wiata. To pokazuje, jak chÄ™tnie ludzie z nich korzystajÄ… – mówi Agnieszka Tokarz z Nice To Fit You. Jak wskazuje, coraz wiÄ™ksza popularność diet pudeÅ‚kowych i duża konkurencja na silnie rozdrobnionym rynku powodujÄ…, że firmy muszÄ… szukać innowacji i kolejnych udogodnieÅ„ w odpowiedzi na zmieniajÄ…ce siÄ™ trendy konsumenckie.
Szacuje siÄ™, że polski rynek cateringu dietetycznego jest już wart ok. 2 mld zÅ‚ i ciÄ…gle roÅ›nie. Badanie przeprowadzone na zlecenie KukuÅ‚a Healthy Food pokazaÅ‚o, że na przeÅ‚omie wrzeÅ›nia i października ub.r. korzystaÅ‚o z niego 37 proc. Polaków, przy czym Å›rednio co piÄ…ty (21 proc.) zamawia catering regularnie, a 60 proc. okazjonalnie, chcÄ…c np. zredukować swojÄ… masÄ™ ciaÅ‚a. Z kolei styczniowy raport porównywarki diet pudeÅ‚kowych Cateromarket („Polacy na diecie. Jakie diety wybieramy i dlaczego?”) pokazaÅ‚, że 29 proc. ankietowanych Polaków zastanawiaÅ‚o siÄ™ nad przejÅ›ciem na dietÄ™ pudeÅ‚kowÄ…, ale tylko 9 proc. byÅ‚o na niej w momencie badania. Nie zmienia to faktu, że ostatnie lata na polskim rynku przyniosÅ‚y dynamiczny wzrost popularnoÅ›ci cateringu dietetycznego. ZnaczÄ…cÄ… rolÄ™ odegraÅ‚a tutaj pandemia i lockdowny – konsumenci po pierwsze woleli unikać wychodzenia do sklepów, po drugie, catering traktowali jako sposób na trzymanie wagi.
– Ostatnie lata to specyficzny okres, jeÅ›li chodzi o preferencje polskich konsumentów, również w kontekÅ›cie diet pudeÅ‚kowych. Oni zwracajÄ… zdecydowanie wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ na jakość tego, co im oferujemy i czym ich karmimy. To jakość w rozumieniu czystej etykiety, dobrego skÅ‚adu i oczywiÅ›cie wartoÅ›ci odżywczej, która siÄ™ plasuje na odpowiednim poziomie do indywidualnego zapotrzebowania energetycznego, ale też pochodzenie produktów – wymienia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Agnieszka Tokarz, category manager Nice To Fit You.
Duża i wciąż rosnÄ…ca popularność cateringu dietetycznego na polskim rynku dÅ‚ugofalowo może siÄ™ przeÅ‚ożyć na przyswojenie dobrych nawyków żywieniowych i poprawÄ™ wskaźników zdrowotnych w ogóle populacji. ZwÅ‚aszcza że wÅ›ród najpopularniejszych obecnie opcji sÄ… diety prozdrowotne i wegaÅ„skie.
– Firmy cateringowe majÄ… bardzo duże znaczenie w kontekÅ›cie zmiany zachowaÅ„ żywieniowych i prozdrowotnych wÅ›ród polskich konsumentów. Dzieje siÄ™ tak gÅ‚ównie dlatego, że Polska jest bardzo specyficznym rynkiem, jeÅ›li chodzi o rozwój takich firm – jest ich naprawdÄ™ bardzo dużo, chyba najwiÄ™cej na tle caÅ‚ej Europy, jeÅ›li nie caÅ‚ego Å›wiata. To pokazuje, jak chÄ™tnie ludzie z nich korzystajÄ…. To, co firmy cateringowe oferujÄ… w zawartoÅ›ci tych pudeÅ‚ek, przeÅ‚oży siÄ™ na zdrowie klientów, którzy bÄ™dÄ… te pudeÅ‚ka zamawiać – mówi ekspertka.
WÅ›ród gÅ‚ównych powodów korzystania z diet pudeÅ‚kowych jest wÅ‚aÅ›nie chęć redukcji wagi i zdrowszego odżywiania lub urozmaicenia dotychczasowej diety. ZaletÄ… tego rozwiÄ…zania jest też duża oszczÄ™dność czasu poÅ›wiÄ™canego na gotowanie. Eksperci Cateromarketu wyliczyli, że statystyczny Polak poÅ›wiÄ™ca każdego miesiÄ…ca okoÅ‚o póÅ‚tora dnia na czynnoÅ›ci zwiÄ…zane z przygotowywaniem posiÅ‚ków (planowanie menu, logistyka, zakupy, gotowanie, sprzÄ…tanie). W skali roku daje to 18 dni.
WÅ›ród najczęściej wymienianych kryteriów wyboru konsumenci wskazujÄ… na różnorodność menu czy możliwość personalizacji diety, np. z uwzglÄ™dnieniem wykluczenia konkretnych skÅ‚adników. Dostawcy diet z kolei traktujÄ… te czynniki jako sposób na wyróżnienie siÄ™ na rynku. StÄ…d m.in. pojawienie siÄ™ w ofercie specjalistycznych diet np. dla osób z insulinoopornoÅ›ciÄ…, chorobami tarczycy, dla osób na diecie ketogenicznej czy rezygnujÄ…cych z glutenu i laktozy.
– Wiadomo, że rynek nie Å›pi, wiÄ™c funkcjonowanie firm cateringowych z dowozem do klienta, najczęściej nastÄ™pnego dnia, bÄ™dzie zapewne wymagać innowacji. NaszÄ… rolÄ… jest bardzo Å›cisÅ‚a obserwacja rynku i zachodzÄ…cych na nim trendów, żeby nadążyć za rosnÄ…cymi potrzebami konsumenta – mówi Agnieszka Tokarz. – Nie chcÄ™ zdradzać, nad czym myÅ›limy, ale mogÄ™ powiedzieć, że obserwujemy rynki zachodnie i najczęściej to wÅ‚aÅ›nie z nich czerpiemy inspiracje dotyczÄ…ce zarówno naszej oferty i diet, które siÄ™ w niej pojawiajÄ…, nowoÅ›ci produktowych, jak i innowacji technologicznych, które również zachodzÄ… na etapie produkcyjnym.
Dużą popularnoÅ›ciÄ… wÅ›ród konsumentów cieszÄ… siÄ™ diety wegaÅ„skie oparte na roÅ›linnych skÅ‚adnikach oraz zamiennikach miÄ™sa i nabiaÅ‚u.
– Widzimy w ostatnich latach rosnÄ…cy trend popularnoÅ›ci naszej diety roÅ›linnej. ZresztÄ… jej powstanie i wdrożenie do oferty w ogóle byÅ‚o odpowiedziÄ… na potrzeby rynku, bo wegan wÅ›ród polskich konsumentów przybywa. W tej chwili ta dieta cieszy siÄ™ coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Nawet jeÅ›li nie jest ona domyÅ›lnym wyborem naszych klientów, to w procesie dalszego zamawiania posiÅ‚ków, przy możliwoÅ›ci zmiany wyboru menu, coraz częściej wybierajÄ… oni wÅ‚aÅ›nie dania z diety wegaÅ„skiej – mówi category manager Nice To Fit You.
Jak wynika ze styczniowego badania Pyszne.pl „Polacy o kuchni wegaÅ„skiej 2022”, 63 proc. Å›wiadomie wybiera dania roÅ›linne (z tego 3 proc. jada wyłącznie takie dania). Ponad 1/5 deklaruje, że chciaÅ‚aby wprowadzić ich wiÄ™cej do swojej diety, a 3 proc. przyznaje, że chciaÅ‚oby przejść na dietÄ™ wegaÅ„skÄ…. JednoczeÅ›nie 60 proc. badanych uważa, że dziÅ› Å‚atwiej przejść na takÄ… dietÄ™ niż kiedykolwiek wczeÅ›niej. Z kolei z danych Nielsena przytaczanych w raporcie RoÅ›linnieJemy „Postawy wobec diet roÅ›linnych w kontekÅ›cie zdrowia i aktywnoÅ›ci fizycznej” wynika, że w ubiegÅ‚ym roku rynek produktów roÅ›linnych w czterech kategoriach (napoje, dania gotowe z lodówki, roÅ›linne odpowiedniki jogurtów i pasty kanapkowe z lodówki) zanotowaÅ‚ blisko 30-proc. wzrost w ujÄ™ciu rocznym. Dla porównania dla tradycyjnego mleka, jogurtów czy parówek dynamika oscylowaÅ‚a miÄ™dzy 0,5 a 4,4 proc.
– Obserwujemy w tej chwili bardzo dynamiczny rozwój polskich start-upów i firm, które zajmujÄ… siÄ™ produkcjÄ… roÅ›linnych, wegaÅ„skich produktów. Chcemy do nich docierać, wspierać i wdrażać do naszej oferty, a to – jak sÄ…dzÄ™ – przyniesie nam też nowych klientów – mówi Agnieszka Tokarz.