Wiadomości branżowe

Polacy coraz chętniej przechodzą na dietę pudełkową. Firmy cateringowe szukają sposobów, aby wygrać na tym konkurencyjnym rynku

Ostatnie lata na polskim rynku przyniosÅ‚y dynamiczny wzrost popularnoÅ›ci cateringu dietetycznego. WedÅ‚ug różnych badaÅ„ „na pudeÅ‚kach” regularnie jest od kilku do kilkudziesiÄ™ciu procent Polaków. – Polska jest bardzo

Ostatnie lata na polskim rynku przyniosÅ‚y dynamiczny wzrost popularnoÅ›ci cateringu dietetycznego. WedÅ‚ug różnych badaÅ„ „na pudeÅ‚kach” regularnie jest od kilku do kilkudziesiÄ™ciu procent Polaków. – Polska jest bardzo specyficznym rynkiem, jeÅ›li chodzi o rozwój firm cateringu dietetycznego – jest ich naprawdÄ™ bardzo dużo, chyba najwiÄ™cej na tle rynków caÅ‚ej Europy, jeÅ›li nie caÅ‚ego Å›wiata. To pokazuje, jak chÄ™tnie ludzie z nich korzystajÄ… – mówi Agnieszka Tokarz z Nice To Fit You. Jak wskazuje, coraz wiÄ™ksza popularność diet pudeÅ‚kowych i duża konkurencja na silnie rozdrobnionym rynku powodujÄ…, że firmy muszÄ… szukać innowacji i kolejnych udogodnieÅ„ w odpowiedzi na zmieniajÄ…ce siÄ™ trendy konsumenckie.

Szacuje siÄ™, że polski rynek cateringu dietetycznego jest już wart ok. 2 mld zÅ‚ i ciÄ…gle roÅ›nie. Badanie przeprowadzone na zlecenie KukuÅ‚a Healthy Food pokazaÅ‚o, że na przeÅ‚omie wrzeÅ›nia i października ub.r. korzystaÅ‚o z niego 37 proc. Polaków, przy czym Å›rednio co piÄ…ty (21 proc.) zamawia catering regularnie, a 60 proc. okazjonalnie, chcÄ…c np. zredukować swojÄ… masÄ™ ciaÅ‚a. Z kolei styczniowy raport porównywarki diet pudeÅ‚kowych Cateromarket („Polacy na diecie. Jakie diety wybieramy i dlaczego?”) pokazaÅ‚, że 29 proc. ankietowanych Polaków zastanawiaÅ‚o siÄ™ nad przejÅ›ciem na dietÄ™ pudeÅ‚kowÄ…, ale tylko 9 proc. byÅ‚o na niej w momencie badania. Nie zmienia to faktu, że ostatnie lata na polskim rynku przyniosÅ‚y dynamiczny wzrost popularnoÅ›ci cateringu dietetycznego. ZnaczÄ…cÄ… rolÄ™ odegraÅ‚a tutaj pandemia i lockdowny – konsumenci po pierwsze woleli unikać wychodzenia do sklepów, po drugie, catering traktowali jako sposób na trzymanie wagi.

 Ostatnie lata to specyficzny okres, jeÅ›li chodzi o preferencje polskich konsumentów, również w kontekÅ›cie diet pudeÅ‚kowych. Oni zwracajÄ… zdecydowanie wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ na jakość tego, co im oferujemy i czym ich karmimy. To jakość w rozumieniu czystej etykiety, dobrego skÅ‚adu i oczywiÅ›cie wartoÅ›ci odżywczej, która siÄ™ plasuje na odpowiednim poziomie do indywidualnego zapotrzebowania energetycznego, ale też pochodzenie produktów – wymienia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Agnieszka Tokarz, category manager Nice To Fit You.

A to już wiesz?  Iwona WÄ™growska: Od marca ubiegÅ‚ego roku nie byÅ‚am na scenie i nie zarobiÅ‚am ani zÅ‚otówki. ModlÄ™ siÄ™, żeby pandemia już siÄ™ skoÅ„czyÅ‚a, bo jest bardzo ciężko

Duża i wciąż rosnÄ…ca popularność cateringu dietetycznego na polskim rynku dÅ‚ugofalowo może siÄ™ przeÅ‚ożyć na przyswojenie dobrych nawyków żywieniowych i poprawÄ™ wskaźników zdrowotnych w ogóle populacji. ZwÅ‚aszcza że wÅ›ród najpopularniejszych obecnie opcji sÄ… diety prozdrowotne i wegaÅ„skie.

Firmy cateringowe majÄ… bardzo duże znaczenie w kontekÅ›cie zmiany zachowaÅ„ żywieniowych i prozdrowotnych wÅ›ród polskich konsumentów. Dzieje siÄ™ tak gÅ‚ównie dlatego, że Polska jest bardzo specyficznym rynkiem, jeÅ›li chodzi o rozwój takich firm – jest ich naprawdÄ™ bardzo dużo, chyba najwiÄ™cej na tle caÅ‚ej Europy, jeÅ›li nie caÅ‚ego Å›wiata. To pokazuje, jak chÄ™tnie ludzie z nich korzystajÄ…. To, co firmy cateringowe oferujÄ… w zawartoÅ›ci tych pudeÅ‚ek, przeÅ‚oży siÄ™ na zdrowie klientów, którzy bÄ™dÄ… te pudeÅ‚ka zamawiać – mówi ekspertka.

WÅ›ród gÅ‚ównych powodów korzystania z diet pudeÅ‚kowych jest wÅ‚aÅ›nie chęć redukcji wagi i zdrowszego odżywiania lub urozmaicenia dotychczasowej diety. ZaletÄ… tego rozwiÄ…zania jest też duża oszczÄ™dność czasu poÅ›wiÄ™canego na gotowanie. Eksperci Cateromarketu wyliczyli, że statystyczny Polak poÅ›wiÄ™ca każdego miesiÄ…ca okoÅ‚o póÅ‚tora dnia na czynnoÅ›ci zwiÄ…zane z przygotowywaniem posiÅ‚ków (planowanie menu, logistyka, zakupy, gotowanie, sprzÄ…tanie). W skali roku daje to 18 dni.

WÅ›ród najczęściej wymienianych kryteriów wyboru konsumenci wskazujÄ… na różnorodność menu czy możliwość personalizacji diety, np. z uwzglÄ™dnieniem wykluczenia konkretnych skÅ‚adników. Dostawcy diet z kolei traktujÄ… te czynniki jako sposób na wyróżnienie siÄ™ na rynku. StÄ…d m.in. pojawienie siÄ™ w ofercie specjalistycznych diet np. dla osób z insulinoopornoÅ›ciÄ…, chorobami tarczycy, dla osób na diecie ketogenicznej czy rezygnujÄ…cych z glutenu i laktozy.

– Wiadomo, że rynek nie Å›pi, wiÄ™c funkcjonowanie firm cateringowych z dowozem do klienta, najczęściej nastÄ™pnego dnia, bÄ™dzie zapewne wymagać innowacji. NaszÄ… rolÄ… jest bardzo Å›cisÅ‚a obserwacja rynku i zachodzÄ…cych na nim trendów, żeby nadążyć za rosnÄ…cymi potrzebami konsumenta – mówi Agnieszka Tokarz. – Nie chcÄ™ zdradzać, nad czym myÅ›limy, ale mogÄ™ powiedzieć, że obserwujemy rynki zachodnie i najczęściej to wÅ‚aÅ›nie z nich czerpiemy inspiracje dotyczÄ…ce zarówno naszej oferty i diet, które siÄ™ w niej pojawiajÄ…, nowoÅ›ci produktowych, jak i innowacji technologicznych, które również zachodzÄ… na etapie produkcyjnym.

Dużą popularnoÅ›ciÄ… wÅ›ród konsumentów cieszÄ… siÄ™ diety wegaÅ„skie oparte na roÅ›linnych skÅ‚adnikach oraz zamiennikach miÄ™sa i nabiaÅ‚u.

A to już wiesz?  Sylwia Gliwa: Kocham kino, szczególnie filmy dokumentalne. A telewizję oglądam maksymalnie raz w miesiącu

Widzimy w ostatnich latach rosnÄ…cy trend popularnoÅ›ci naszej diety roÅ›linnej. ZresztÄ… jej powstanie i wdrożenie do oferty w ogóle byÅ‚o odpowiedziÄ… na potrzeby rynku, bo wegan wÅ›ród polskich konsumentów przybywa. W tej chwili ta dieta cieszy siÄ™ coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Nawet jeÅ›li nie jest ona domyÅ›lnym wyborem naszych klientów, to w procesie dalszego zamawiania posiÅ‚ków, przy możliwoÅ›ci zmiany wyboru menu, coraz częściej wybierajÄ… oni wÅ‚aÅ›nie dania z diety wegaÅ„skiej – mówi category manager Nice To Fit You.

Jak wynika ze styczniowego badania Pyszne.pl „Polacy o kuchni wegaÅ„skiej 2022”, 63 proc. Å›wiadomie wybiera dania roÅ›linne (z tego 3 proc. jada wyłącznie takie dania). Ponad 1/5 deklaruje, że chciaÅ‚aby wprowadzić ich wiÄ™cej do swojej diety, a 3 proc. przyznaje, że chciaÅ‚oby przejść na dietÄ™ wegaÅ„skÄ…. JednoczeÅ›nie 60 proc. badanych uważa, że dziÅ› Å‚atwiej przejść na takÄ… dietÄ™ niż kiedykolwiek wczeÅ›niej. Z kolei z danych Nielsena przytaczanych w raporcie RoÅ›linnieJemy „Postawy wobec diet roÅ›linnych w kontekÅ›cie zdrowia i aktywnoÅ›ci fizycznej” wynika, że w ubiegÅ‚ym roku rynek produktów roÅ›linnych w czterech kategoriach (napoje, dania gotowe z lodówki, roÅ›linne odpowiedniki jogurtów i pasty kanapkowe z lodówki) zanotowaÅ‚ blisko 30-proc. wzrost w ujÄ™ciu rocznym. Dla porównania dla tradycyjnego mleka, jogurtów czy parówek dynamika oscylowaÅ‚a miÄ™dzy 0,5 a 4,4 proc.

– Obserwujemy w tej chwili bardzo dynamiczny rozwój polskich start-upów i firm, które zajmujÄ… siÄ™ produkcjÄ… roÅ›linnych, wegaÅ„skich produktów. Chcemy do nich docierać, wspierać i wdrażać do naszej oferty, a to  jak sÄ…dzÄ™ przyniesie nam też nowych klientów – mówi Agnieszka Tokarz.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy